Hjælp til vandbehandling - Aarhus.

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
ChristianP
Indlæg: 45
Tilmeldt: 26. aug 2015, 12:44
Geografisk sted: Aarhus

Hjælp til vandbehandling - Aarhus.

Indlæg af ChristianP »

Næste step op ad bryggerstigen for mig, er at begynde 'bekymre' mig lidt om det vand jeg brygger øl med :) Jeg har læst stolpe op og stolpe ned om det. Men synes det er lidt svært.

Jeg vil gerne brygge lyse øl, da det er dem jeg bedst selv kan lide - IPA'er, pale ales, hvedeøl, kølsch osv. Men mit vand er meget ringe til det. Derfor vil jeg gerne høre hvordan en af jer erfarne bryggere ville behandle mit vand?

Vandet jeg har at brygge med har følgende profil:
Calcium: 92 mg/l
Magneisum: 9 mg/l
Bikarbonat: 307 mg/l
Sulfat: 21 mg/l
Klorid: 24 mg/l
Natrium: 20 mg/l
PH: 7,7

Jeg har ikke mulighed for at bruge RO vand. Jeg har selv fiflet lidt med John Palmers excel-ark, men jeg stoler ikke helt på hvad jeg kommer frem til. Derfor vil jeg gerne høre Jer hvad i ville gøre helt specifikt. Altså præcis hvor meget tilsætning af mineralsalte, mælkesyre osv. I ville bruge. Måske én af jer vil prøve at taste mine data ind i et af vandbehandlingsskemaerne - lad os sige fx til en pale ale med EBC 12.

Håber I vil hjælpe mig - det er sgu lidt svært det med vandbehandling.
Goldenhammer
Indlæg: 411
Tilmeldt: 30. aug 2013, 13:36
Kontakt:

Re: Hjælp til vandbehandling - Aarhus.

Indlæg af Goldenhammer »

Hvor meget sparge vand?
Hvor meget mæskevand?
Hvor stærk er din mælkesyre?

Hvilke malte bruger du? (EBC og mængde)

Hvor bitter skal din øl være?
mvh

Martin Guldhammer
https://www.facebook.com/groups/Guldhammer.Beer.Club" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/guldhammer.nanobryg" onclick="window.open(this.href);return false;
ChristianP
Indlæg: 45
Tilmeldt: 26. aug 2015, 12:44
Geografisk sted: Aarhus

Re: Hjælp til vandbehandling - Aarhus.

Indlæg af ChristianP »

Kæft jeg er dum, selvfølgelig skal I da også lige vide det... Jeg tager udgangspunkt i den hvede jeg gerne vil brygge istedet.

Kogevolume: 25 liter
Batch volumen: 20 liter
Spargevand: 18 liter
Mæskevand 13 liter

Mælkesyren er på 88 % (måske 80 %).

Malte:
2600g pilsner malt, 3 EBC
3100g hvede malt, 3 EBC
200g Munich malt, 20 EBC
300g Flaked wheat, 3 EBC

Vil gerne ramme 16 IBU ved at bruge 25g Hallertauer Tradition i 60 min.
Goldenhammer
Indlæg: 411
Tilmeldt: 30. aug 2013, 13:36
Kontakt:

Re: Hjælp til vandbehandling - Aarhus.

Indlæg af Goldenhammer »

Hej Christian,

Prøv at se om du kan bruge det vedhæftede ark til noget.

Det ser ud til, at din pH bør sænkes ved denne øl. Jeg ville prøve med Lactol 80% og undgå Gips, da det bare tilfører mere calcium til andet. Det er der rigeligt af i forvejen.

Et mere energikrævende alternativt er at koge vandet i 30 minutter og lade det køle ned før det kogte vand hældes fra den bundfældede calcium.

Jeg kan alligevel ikke lade være med at anbefale, at et RO anlæg kommer på ønske listen :-). Du vil få det bedste ud af dine råvarer, hvis dit vand er blødere.
Vedhæftede filer
ChristianP - Brun Water v1_16bsi0.xls
(826.5 KiB) Downloadet 493 gange
mvh

Martin Guldhammer
https://www.facebook.com/groups/Guldhammer.Beer.Club" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/guldhammer.nanobryg" onclick="window.open(this.href);return false;
ChristianP
Indlæg: 45
Tilmeldt: 26. aug 2015, 12:44
Geografisk sted: Aarhus

Re: Hjælp til vandbehandling - Aarhus.

Indlæg af ChristianP »

Tusind tak for hjælpen. Det er lykkes mig at få adgang til demineraliseret vand!

Nu kan jeg endelig lave nogle ordentlige lyse øl - og så har jeg købt mig et ordentligt ph-meter :)
loobie
Indlæg: 143
Tilmeldt: 19. mar 2014, 14:56

Re: Hjælp til vandbehandling - Aarhus.

Indlæg af loobie »

Vær opmærksom på, at demineraliseret vand ikke nødvendigvis er fødevaregodkendt. Man har fjernet mineraler, men ikke nødvendigvis mikroorganismer, etc.
Brugeravatar
Broder Jacob
Indlæg: 508
Tilmeldt: 4. okt 2013, 19:33
Geografisk sted: Emmabodavej 19f, 4450 Jyderup

Re: Hjælp til vandbehandling - Aarhus.

Indlæg af Broder Jacob »

Du kunne også (som jeg) overveje et RO-anlæg, kan købes for ca. 750 kroner i DK og leverer Osmosevand som du kan taste ind i BRUN.excell, og vælge blnadingsforholdet alt efter hvilken type øl du brygger.
jeg har det selv og er glad for det.
Øl= en masse i en energisk fart
Omregnet
En masse øl i en fart= energi
Thage
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 3. okt 2015, 10:37
Geografisk sted: Allerød

Re: Hjælp til vandbehandling - Aarhus.

Indlæg af Thage »

Broder Jacob skrev:Du kunne også (som jeg) overveje et RO-anlæg, kan købes for ca. 750 kroner i DK og leverer Osmosevand som du kan taste ind i BRUN.excell, og vælge blnadingsforholdet alt efter hvilken type øl du brygger.
jeg har det selv og er glad for det.
Ah... Ikke helt http://rent-postevand.dk/shop/Mars-TFC100F" onclick="window.open(this.href);return false;

Købte ovenstående model, og gjordt en verden til forskel på mine øl - kan kun sige, bor man et sted med kalk er det alle kr værd.

Eneste downside er det tager 3 timer at lave 30 ltr og skal forberedes inden - men det kræver vådgær også... Arb er minimalt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
ChristianP
Indlæg: 45
Tilmeldt: 26. aug 2015, 12:44
Geografisk sted: Aarhus

Re: Hjælp til vandbehandling - Aarhus.

Indlæg af ChristianP »

loobie skrev:Vær opmærksom på, at demineraliseret vand ikke nødvendigvis er fødevaregodkendt. Man har fjernet mineraler, men ikke nødvendigvis mikroorganismer, etc.
Jeg skal nok lige sikre mig at det ikke er noget spildevand eller lignende.

Men vil mikroorganismer ikke gå til under kogningen alligevel? Eller er der noget der er hårdfør nok til at overleve?
ChristianP
Indlæg: 45
Tilmeldt: 26. aug 2015, 12:44
Geografisk sted: Aarhus

Re: Hjælp til vandbehandling - Aarhus.

Indlæg af ChristianP »

Thage skrev:
Broder Jacob skrev:Du kunne også (som jeg) overveje et RO-anlæg, kan købes for ca. 750 kroner i DK og leverer Osmosevand som du kan taste ind i BRUN.excell, og vælge blnadingsforholdet alt efter hvilken type øl du brygger.
jeg har det selv og er glad for det.
Ah... Ikke helt http://rent-postevand.dk/shop/Mars-TFC100F" onclick="window.open(this.href);return false;

Købte ovenstående model, og gjordt en verden til forskel på mine øl - kan kun sige, bor man et sted med kalk er det alle kr værd.

Eneste downside er det tager 3 timer at lave 30 ltr og skal forberedes inden - men det kræver vådgær også... Arb er minimalt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tror faktisk jeg ryger ud i at investere i det mindste RO anlæg. Det lyder som om de 475 kr er givet godt ud!

Hvordan ved man hvor meget af de forskellige mineraler osv der er filtereret fra? Så man kan taste det nye niveau af bikarbonat osv ind i fx brun water?
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Hjælp til vandbehandling - Aarhus.

Indlæg af Truntebryg »

For lige at lukke dette indlæg ...

Du skal stadig indtaste dit vand - men kan så vælge hvor meget RO vand du vil fortynde med. Typisk 75% RO vand til hårdt vand. Herefter kan du aflæse forventet pH osv.

RO vandet svinger selvfølgelig en del (afhængigt af vandtrykket), men det er bestemt bedre "med noget der ligner" end slet ikke at gøre noget.
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."