Bestemmelse af alkoholprocent.

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
Pil
Indlæg: 5
Tilmeldt: 11. aug 2016, 12:29

Bestemmelse af alkoholprocent.

Indlæg af Pil »

Hej derude

Jeg er ret ny i ølbrygningsfaget, og skal snart til at måle indholdet af alkohol i min første bryg.
Mit spørgsmål går på, om jeg kan vente med at måle alkoholprocenten indtil øllet er tappet på flaske? Jeg tænker mest på om indholdet af kulsyre gør at vægtfyldemålingen bliver forkert og om der evt. skal koorigeres for dette.

Håber i kan hjælpe:-)
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Bestemmelse af alkoholprocent.

Indlæg af Truntebryg »

Du skal helt sikkert måle før kulsyren ;-)

Du måler ikke alc. - du måler rest "sukker" og udregner derefter alc. Så du skulle gerne have din OG...
Brugeravatar
Benjamin
Indlæg: 826
Tilmeldt: 7. nov 2011, 11:14

Re: Bestemmelse af alkoholprocent.

Indlæg af Benjamin »

tag OG når du har kølet, efter kogning. og før gær tilsættes. OG Original Gravi...
når øllet er gæret færdig, tager du en FG Finish Gravi. herefter tilsættes sukker for karbonering, nogen beregner +sukkeret jeg lægger blot 0,5% til ALC udregningen
peos
Indlæg: 728
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: Bestemmelse af alkoholprocent.

Indlæg af peos »

Der er også kulsyre i øllet, når øllet er færdiggæret og stadig er på gærspanden. Jeg sørger derfor altid for at ryste kulsyren ud i en meljævner, før jeg måler FG.
Pil
Indlæg: 5
Tilmeldt: 11. aug 2016, 12:29

Re: Bestemmelse af alkoholprocent.

Indlæg af Pil »

Jeg har selvfølgelig taget min OG inden gæring så alt er ok på den front:-)
Det undrede mig bare, hvordan man så kunne nå frem til den præcise alkoholprocent, eftersom karboneringen også bidrager hertil - Løsningen bliver nok bare at lægge 0,5 pct til:-)

Tusind tak for jeres svar:-)
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Bestemmelse af alkoholprocent.

Indlæg af Truntebryg »

Den helt præcise formel er:

16-18g sukker giver 1% alc. i en L

Der er lidt gærstamme og temperatur afhængigt.

Men du har ret, en hvedeøl på 4,2% som får 12-14g sukker per liter - øger alc. % med omkring 15-20% så jo den skal da med ;-)
peos
Indlæg: 728
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: Bestemmelse af alkoholprocent.

Indlæg af peos »

peos skrev:Der er også kulsyre i øllet, når øllet er færdiggæret og stadig er på gærspanden. Jeg sørger derfor altid for at ryste kulsyren ud i en meljævner, før jeg måler FG.
Har lige tjekket på en pilsner, jeg bryggede for 5 dage siden. OG var 1046, og FG er i dag 1023 målt før, kulsyren rystes ud, og 1020 efter at kulsyren er rystet ud. Så bare for lige at vende tilbage til det første spørgsmål, så duer det ikke at måle på øl med kulsyre i, uanset om det er før eller efter sukkerkarboneringen.
Brugeravatar
Benjamin
Indlæg: 826
Tilmeldt: 7. nov 2011, 11:14

Re: Bestemmelse af alkoholprocent.

Indlæg af Benjamin »

Hmm. refraktometer? Går vel fri i den betragtning,
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Bestemmelse af alkoholprocent.

Indlæg af Truntebryg »

En "rigtig" gravity måling, skal faktisk være filtreret ...

Er der mange små urenheder i væsken - så ændres vægtfylden. Flydevægten måler jo det fortrængte, og dermed en fejl.

Refraktometeret får heller ikke drejet lyset korrekt - det ses ofte som linjen ikke er helt skarp, ingen tvivl Refraktometeret bliver aldrig skiftet ud her ;-)
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."