Mister Aroma og smag på Cornelius

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
Jacob84
Indlæg: 6
Tilmeldt: 7. jan 2015, 19:57
Geografisk sted: Frederikshavn

Mister Aroma og smag på Cornelius

Indlæg af Jacob84 »

Kære Med bryggere.

Jeg har fornyligt bygget kegerator, med fustager fra lund og taphane + øvrige slanger fittings osv.. fra derZapfenlager.

Jeg tappede min første bryg. Bryg NR16 på 19L Cornelius én Amerikansk Pale Ale (Zombie Dust Clone) med Citra humle.

Jeg tvangskarbonerede den ved 1 Bar i 7 dage omkring 4 grader . . hvorefter jeg smagte og syntes den manglede co2. herefter kørte jeg på 3 bar og rystede i 5 min.. og Co2 indholdet var perfekt..

Mega glad var jeg, der blev serveret rigtig god øl i hele weekenden. god aroma og god smag fra Citra humlen.

Nu efter blot 3-4 dage efter. syntes jeg den har tabt ekstremt meget Aroma og smag.. slet ikke den samme øl som i weekenden..

jeg har efter fif fra lund fået at vide at jeg blot skulle lade fadet stå med karbonergnistrykket på og blot spritte hanen af efter servering, jeg ved der er utallige måde at gøre tingende på, nogle mere besværlige end andre..

men hvordan gør i ?

kobler i hanen fra og spritter kobling af efter servering ?

og lader i faddet stå med karbonergnistryk på direkte fra co2 flasken ?

hvad kan jeg have gjordt galt siden den mister så hurtigt aroma/ smags karakter ?

hvor længe kan i have fadende stående når i har begyndt aftapning.? og hvorledes er processen ?

Det skal dog siges at forinden jeg tappede. var sanitet fremgangsmåden.
1. kegclean i doseret i vand. rystet i fustagen i længere tid og trykket ud med co2. således stig rør også blev ren..
2. samme proces med rent vand et par gange.
3. samme proces med iodophor opløsning.
4. efterskyllet fadet med rent koldt vand.

Mvh.
Jacob Jensen
Frederikshavn
Thage
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 3. okt 2015, 10:37
Geografisk sted: Allerød

Re: Mister Aroma og smag på Cornelius

Indlæg af Thage »

Har været igennem 2 øl på fad, og har stadig lidt - syntes ikke det mister smag, men CO2 har også drillet mig.
Står på køl med koblinger, picnic osv.

Virker jo ekstremt at det taber smag efter under 1 uge... Tappet flere glas dvs så du drikker det fra fustage og ikke slanger?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jacob84
Indlæg: 6
Tilmeldt: 7. jan 2015, 19:57
Geografisk sted: Frederikshavn

Re: Mister Aroma og smag på Cornelius

Indlæg af Jacob84 »

Ja det virker underlig, men den er god nok. Den har virkeligt tabt smag og aroma, min kone er også enig med mig.

Jeg har ikke problemer med CO2'en i øllet

Jeg har tappet mange gange denne weekend. Det er gennem øl-kobling, slange og fast hane med kompensator på køleskabet.

Men, nu 3-4 dage efter har den ikke samme smag.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Thage
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 3. okt 2015, 10:37
Geografisk sted: Allerød

Re: Mister Aroma og smag på Cornelius

Indlæg af Thage »

Nu var det karbonering jeg tænkte.

Var den tørhumlet?
Hvad hvis du ryster fadet?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jacob84
Indlæg: 6
Tilmeldt: 7. jan 2015, 19:57
Geografisk sted: Frederikshavn

Re: Mister Aroma og smag på Cornelius

Indlæg af Jacob84 »

Den første sjat. Hælder jeg fra. For lige at tømme slangen, herefter fylder jeg glas.
Således det self. er det fra fustage jeg drikker.

Den var tørhumlet den sidste uge ud af 3. (Uden at omstikke) humlesok og glaskugle kogt inden humle kom i og tilsat gærspand.

Har lige prøvet at ryste fadet, det ændre ikke noget. Stadig samme lidt kedelige aroma og smag. I forhold til i fredags


Sent from my iPhone using Tapatalk
Thage
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 3. okt 2015, 10:37
Geografisk sted: Allerød

Re: Mister Aroma og smag på Cornelius

Indlæg af Thage »

Hmm øv, har ellers selv prøvet der var lidt forskel på flaskerne når jeg tørhumlede.

Omvendt har jeg også oplevet at jeg fik en helt fantastisk humlesmag en dag og så mindre næste, for at opleve det senere igen med samme bryg... Har undret mig en del, og tror smagshukommelsen spiller mig et pus - siger ikke det er det, men prøv nogle andre øl evt. Og se om den ligger der.

Ellers lader jeg andre byde ind da jeg er Tom herfra ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: Mister Aroma og smag på Cornelius

Indlæg af søreno »

Jeg tror altså, det er dit hoved, som spiller dig et puds. Det burde ikke kunne lade sig gøre, at den mister smag så hurtigt. I hvert fald gør du ikke noget galt, så vidt jeg kan se. Tabet af smag burde heller ikke have noget med din tappeproces at gøre.
En tørhumlet øl vil miste smag efterhånden, men ikke i den fart. Det er en langsom proces. I princippet starter den lige med det samme, men der vil gå et stykke tid før du kan smage det. Hvor lang tid er afhængig af mange faktorer: Din følsomhed for smagen, opbevaringsforhold (temperatur osv.), humletypen og en hel masse andet.
VH
Søren
Jacob84
Indlæg: 6
Tilmeldt: 7. jan 2015, 19:57
Geografisk sted: Frederikshavn

Re: Mister Aroma og smag på Cornelius

Indlæg af Jacob84 »

Tak for gode indlæg.

Jeg prøver den igen i morgen, jeg har heldigtvis et par flaske øl af samme bryg jeg kan sammenligne med.

jeg er lidt bekymret for, om øllet kan værre blevet inficeret. Men syntes, godtnok jeg var meget omhyggelig og påpasselig med rengøring og desinficering af fadet inden jeg fyldte. jeg udlufte også med sikkerhedsventilen for at få ilten ud ved co2 påsætningen..
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."