Kopi af jule hvede øl

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
Amager Hop
Indlæg: 18
Tilmeldt: 21. jun 2016, 08:03

Kopi af jule hvede øl

Indlæg af Amager Hop »

Hej alle,

Så skal andet bryg sættes over i weekenden, og selvom i erfarende bryggere mener det er for sent at lave årets jule øl, så vil jeg kaster mig over det alligevel. Om ikke andet kan det blive en jule øl til 2017 :)
Jeg har fundet en jule hvede øl på beercalc, men den er ikke lavet på samme setup som jeg har tænkt mig at bruge. Så jeg har lige tre start spørgsmål.

1. Er der nogen som kan give et bud på om denne opskrift http://beercalc.org/?t=140762" onclick="window.open(this.href);return false; kan laves i en 26L gryde med pose (BIAB)?
2. Jeg kan også se at den er lavet som en step mash...kan dette udlades?
3. Kan gær starteren udelades og i stedet "bare" bruge WLP300?

Pft. Dan
Brugeravatar
Fornitz
Indlæg: 412
Tilmeldt: 16. jan 2013, 12:20
Geografisk sted: IPAville

Re: Kopi af jule hvede øl

Indlæg af Fornitz »

kan ikke lige få lov til at åbne opskriften.

men sådan helt overordnet kan du godt nå at lave en juleøl nu, det kommer helt an på stil, størrelse og om du tilsætter alt muligt. fordi en imperial et eller andet ja, der er det måske lige vel sent for denne jul, men laver man en mindre kompleks øl burde man godt kunne nå det, kommer også an på hvad man ser som en juleøl

stepmash er vist meget et spørgsmål om temperament, så uden at se opskriften vil jeg sige ja.

altså gærstarten er jo for at sikre du har nok gær til at få en ordenlig gæring, du kan godt undlade den ved bare at købe flere rør af den gær du vil bruge.
Hilsen Frederik Fornitz
Slein
Indlæg: 76
Tilmeldt: 15. apr 2016, 16:06

Re: Kopi af jule hvede øl

Indlæg af Slein »

Julen varer jo som bekendt lige til påske, dvs.. Hvad der kan drikkes til jul bliver endnu bedre frem til påske.. :-)
Amager Hop
Indlæg: 18
Tilmeldt: 21. jun 2016, 08:03

Re: Kopi af jule hvede øl

Indlæg af Amager Hop »

Tak for svar...tror ikke den er så advanceret, så satser på at det kan lade sig gøre.

Jeg havde glemt at gøre opskriften public, så nu burde linket virke.

http://beercalc.org/?t=140762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
KimJohansen
Indlæg: 585
Tilmeldt: 9. jan 2014, 11:04
Geografisk sted: Frederiksberg
Kontakt:

Re: Kopi af jule hvede øl

Indlæg af KimJohansen »

Hvorfor i alverden skulle det være for sent? hvad er jule øl i øvrigt? Hvis du laver Jule IPA er det alt for tidligt. Så ville jeg brygge den 2 - 3 uger før den skulle drikkes.
Sillesfar
Indlæg: 29
Tilmeldt: 16. dec 2014, 19:25

Re: Kopi af jule hvede øl

Indlæg af Sillesfar »

Faldt lige over denne her. http://www.brygladen.com/red-x.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Red hvede hohoho
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Kopi af jule hvede øl

Indlæg af Truntebryg »

Ja - hvad er juleøl .. det er nok meget forskelligt fra brygger til brygger. Men en 5,5 til 6,5% skal nok nå at modne perfekt til jul.

En ting man lige skal huske, er at nogle krydderier fader hurtigere ud end andre - så den perfekte harmoniske krydderi blanding efter 2 måneder er ikke den samme som efter 5 måneder. Her skal understreges at stjerne anis ALDRIG fader ud ;-)
Brugeravatar
Fornitz
Indlæg: 412
Tilmeldt: 16. jan 2013, 12:20
Geografisk sted: IPAville

Re: Kopi af jule hvede øl

Indlæg af Fornitz »

altså det her er min juleøl i år og den blev brygget for 14 dage siden. Christmas night stout
Hilsen Frederik Fornitz
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Kopi af jule hvede øl

Indlæg af Truntebryg »

OK den ser speciel ud ;-)
Brugeravatar
Fornitz
Indlæg: 412
Tilmeldt: 16. jan 2013, 12:20
Geografisk sted: IPAville

Re: Kopi af jule hvede øl

Indlæg af Fornitz »

det var også et forsøg og oprydning af rester og ting der skulle bruges.
Hilsen Frederik Fornitz
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."