Første pilsner, flaskekarbonering

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
ksga
Indlæg: 63
Tilmeldt: 15. feb 2016, 13:24
Geografisk sted: Lystrup, 8520

Første pilsner, flaskekarbonering

Indlæg af ksga »

Hej igen.
Først og fremmest tak for den hjælp jeg allerede har fået - senest til http://haandbrygforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=11517 der for øvrigt blev nøjagtig som jeg havde håbet :D Jeg tager et billede af den i et glas og opdaterer med den endelige opskrift senere...

Min lille 80 liters kummefryser har fået en ven på 100 liter (perfekt til en 32 liter pedigree spand med gærrør), så nu er det blevet tid til at kaste sig over en lagerøl (måske en dobbelbock...).
Jeg er dog en smule usikker på fremgangsmåden der jo indeholder et par trin mere under gæringen end jeg er vant til.

Det jeg påtænker er noget i stil med:
  • 1. Nedkøling af urten til ca. 10°C inden tilsætning af WLP830 fra en dejlig stor gærstarter.
    2. 10-14 dage ved 10°C
    3. 3-4 dage ved 18°C
    4. Cold crash til 0°C i 3 dage
    5. Flaskning med tilsætning af sukker til ca. 2,7 vol
    6. 14 dage ved 18°C for fuldstændig karbonering
    7. Et par måneder eller mere ved 4°C
    8. Skænk og nyd :)
Ender jeg mon med noget der minder om øl?

Umiddelbart tænker jeg at lagringen burde foregå på et fad og øllet enten flaskes med tvangskarbonering eller tappes direkte, men jeg har ikke et fad til lagring og lige nu ikke har lyst til at investere i mere grej...
Brugeravatar
ThomasM
Indlæg: 200
Tilmeldt: 5. feb 2014, 19:09
Geografisk sted: Nordjylland, ulsted

Re: Første pilsner, flaskekarbonering

Indlæg af ThomasM »

Øl skal det nok blive.
Min personlige erfaringer siger ca 3 til 4 uger primær gæring.
/Thomas
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Første pilsner, flaskekarbonering

Indlæg af Borg »

Jeg vil også bruge de tre uger på trin 2.
Omkring trin 1:
En lager skal som tommelfingerregel have dobbelt sp mange gærceller som en ale. Når du opformerer din gær, så kan du gøre det over to omgange. En 2-liters starter på 1.040 der gærer ud, sætter på køl, og urten dekanteres væk. En ny 1.040 starter, gerne på tre liter, hvis du har muligheden. Igen gærer den ud og kommer på køl. Dekantering, og den kan bruges i din urt.
Husk også altid, at urt og starter skal have samme temperatur +/- 2 grader når de hældes sammen.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
ksga
Indlæg: 63
Tilmeldt: 15. feb 2016, 13:24
Geografisk sted: Lystrup, 8520

Re: Første pilsner, flaskekarbonering

Indlæg af ksga »

Jeg væbner mig endnu engang med tålmod og giver den 3 uger til at gære ned :D
Brugeravatar
KimJohansen
Indlæg: 585
Tilmeldt: 9. jan 2014, 11:04
Geografisk sted: Frederiksberg
Kontakt:

Re: Første pilsner, flaskekarbonering

Indlæg af KimJohansen »

Hvis man bruger gær nok er den gæret ned på 7 - 9 dage. Det er alle mine lagerøl. Bruger en pakke tørgør pr. 10 liter af typen Saflager 34/70.
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Første pilsner, flaskekarbonering

Indlæg af Truntebryg »

Punkt 2 er lidt svær, da du jo gerne skulle have temperaturen op INDEN alt sukkeret er spist.

Så det er noget med at følge gæringen nøje, selv med samme gær så kan du opleve forskellige tider (lige fra 5 dage til 5 uger...)

Får du ikke hævet temperaturen på det rigtige tidspunkt, så er det ikke nogen katastrofe - den skal bare lagre noget længere ;-)
Brugeravatar
DennisMAX
Indlæg: 228
Tilmeldt: 14. mar 2015, 08:39
Geografisk sted: Strellev 6870
Kontakt:

Re: Første pilsner, flaskekarbonering

Indlæg af DennisMAX »

Truntebryg skrev:Punkt 2 er lidt svær, da du jo gerne skulle have temperaturen op INDEN alt sukkeret er spist.

Så det er noget med at følge gæringen nøje, selv med samme gær så kan du opleve forskellige tider (lige fra 5 dage til 5 uger...)

Får du ikke hævet temperaturen på det rigtige tidspunkt, så er det ikke nogen katastrofe - den skal bare lagre noget længere ;-)
DVS at man skal hæve temperatur lige inde FG ??
Med Venlig Hilsen
Dennis H. Pedersen
peos
Indlæg: 728
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: Første pilsner, flaskekarbonering

Indlæg af peos »

DennisMAX skrev:
Truntebryg skrev:Punkt 2 er lidt svær, da du jo gerne skulle have temperaturen op INDEN alt sukkeret er spist.

Så det er noget med at følge gæringen nøje, selv med samme gær så kan du opleve forskellige tider (lige fra 5 dage til 5 uger...)

Får du ikke hævet temperaturen på det rigtige tidspunkt, så er det ikke nogen katastrofe - den skal bare lagre noget længere ;-)
DVS at man skal hæve temperatur lige inde FG ??
Ja, John Palmer anbefaler at hæve temperaturen, når du er 75 % af vejen mod beregnet FG. Af indlæg herinde kan jeg se, at andre går tættere på beregnet FG. Men altid før beregnet FG, så der noget for gæren at arbejde med ved den højere temperatur.
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."