Første bryg - gravity spørgsmål

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
jezzdk
Indlæg: 2
Tilmeldt: 1. jul 2016, 15:14

Første bryg - gravity spørgsmål

Indlæg af jezzdk »

Jeg er igang med at gære min aller første bryg, som er en semi grain IPA. Det hele er gået nærmest smertefrit, men jeg er lidt urolig omkring OG og FG.

Ved 15 liter færdigkogt urt målte jeg en OG på 1060. Opskriften sagde jeg skulle hælde koldt vand på indtil jeg nåede 20 liter, så det gjorde jeg. Derefter målte jeg en OG på 1040 (skulle ifølge opskriften være omkring 1050).

Efter den har stået og bøvset i gærspanden i 14 dage (opskriften sagde ellers 7-10 dage) måler jeg nu en FG på 1012. Det har den ligget på i knap en uge, men den bøvser stadig med et par minutters mellemrum.

Jeg ved ikke om jeg har gjort noget forkert, eller om opskriften har været forkert. Skulle jeg kun have hældt nok vand på, til den nåede en OG på 1050?

Jeg synes også den har stået ret længe og gæret, ift. opskriften. Kan jeg godt begynde at hælde den på flasker? Er det FG der bestemmer om det er på tide at flaske?

Med de tal har den en alkoholprocent på ca. 3,7. Jeg havde ellers regnet med 5,6. Hvad sker der med alkoholprocenten efter den har gæret i flasken et par uger?

Jeg har vedhæftet opskriften for reference.
Vedhæftede filer
min_foerste_ipa.pdf
Opskrift
(39.95 KiB) Downloadet 397 gange
Brugeravatar
ThomasM
Indlæg: 200
Tilmeldt: 5. feb 2014, 19:09
Geografisk sted: Nordjylland, ulsted

Re: Første bryg - gravity spørgsmål

Indlæg af ThomasM »

Lige umiddelbart tror jeg der skulle 18 liter ikke 20 liter .

3 liter vand til 15 liter med en OG på 1.060 giver 1.050
5 liter giver 1.045
/Thomas
jesperth
Indlæg: 167
Tilmeldt: 12. aug 2015, 00:31

Re: Første bryg - gravity spørgsmål

Indlæg af jesperth »

jezzdk skrev:Jeg er igang med at gære min aller første bryg, som er en semi grain IPA. Det hele er gået nærmest smertefrit, men jeg er lidt urolig omkring OG og FG.

Ved 15 liter færdigkogt urt målte jeg en OG på 1060. Opskriften sagde jeg skulle hælde koldt vand på indtil jeg nåede 20 liter, så det gjorde jeg. Derefter målte jeg en OG på 1040 (skulle ifølge opskriften være omkring 1050).

Efter den har stået og bøvset i gærspanden i 14 dage (opskriften sagde ellers 7-10 dage) måler jeg nu en FG på 1012. Det har den ligget på i knap en uge, men den bøvser stadig med et par minutters mellemrum.

Jeg ved ikke om jeg har gjort noget forkert, eller om opskriften har været forkert. Skulle jeg kun have hældt nok vand på, til den nåede en OG på 1050?

Jeg synes også den har stået ret længe og gæret, ift. opskriften. Kan jeg godt begynde at hælde den på flasker? Er det FG der bestemmer om det er på tide at flaske?

Med de tal har den en alkoholprocent på ca. 3,7. Jeg havde ellers regnet med 5,6. Hvad sker der med alkoholprocenten efter den har gæret i flasken et par uger?

Jeg har vedhæftet opskriften for reference.
Det var da verdens mest sjuskede opskrift:

"3 kg. lys ekstrakt fra Munton's "

"Tilsæt de fire kilo maltekstrakt og bring det i kog."

Når du brygger med ekstrakt burde din OG ikke være så langt fra opskriften så der må have været en fejl der et sted.

Dernæst må du have målt en smule forkert et eller andet sted, fordi hvis du fortynder 15 liter 1060 urt med 5 liter vand så bliver det til 20 liter 1045 urt. Så hvis der er lidt usikkerhed på dine målinger så kan det godt være du ikke er så langt fra målet.

Med hensyn til gæringen er der intet mærkeligt i at det tager 14 dage. Den er færdiggæret når du måler den til samme gravity efter et par dage, så giv den lidt mere tid. Hvis du tror den er stoppet for tidligt kan du evt lige ryste spanden forsigtigt og/eller hæve temperaturen.
jezzdk
Indlæg: 2
Tilmeldt: 1. jul 2016, 15:14

Re: Første bryg - gravity spørgsmål

Indlæg af jezzdk »

Tusind tak for jeres svar :)
Næste gang tror jeg bare jeg hælder vand på indtil jeg når den ønskede OG værdi.
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."