Manglende gæring

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
Jakeman
Indlæg: 27
Tilmeldt: 15. maj 2013, 21:26

Manglende gæring

Indlæg af Jakeman »

Hej alle.

Måske er jeg bare en anelse utålmodig, men for en gangs skyld er der endnu ikke kommet gang i min gæring, her 7 timer efter den blev sat over. Jeg brygger en blonde og den sad lige i skabet med alle parametre (OG=1068, EBC= 18-agtig, T=35 grader ved tilsætning af gær), så jeg undrer mig bare lidt. Gæren er en WLP530 Abbey Ale Yeast fra White Labs og blev startet med en gærstarter (1 L kogt vand og 100 g maltekstrakt) 1½ døgn i forvejen.

SKal jeg bare væbne mig med tålmodighed eller har jeg misset et eller andet? Hvis jeg har dræbt gæren, kan man så tilsætte gær igen på en eller anden måde?

Mvh

Jakob
peos
Indlæg: 728
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: Manglende gæring

Indlæg af peos »

35 grader er ret meget ift. tilsætning af gær. 25 grader havde nok givet den en bedre chance. Har den overlevet, så er den nok i gang efter et døgn eller to. Og skulle den ikke have overlevet, så kan du bare tilsætte en ny portion.
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Manglende gæring

Indlæg af Borg »

Du skal væbne dig med tålmodighed.
Der er intet underligt i at du ikke kan se nogen gæringsaktivitet de første 12-24 timer.
Et par råd til dit næste bryg:
Tilsæt din gær til din urt, når urten er kølet ned til din planlagte gæringstemperatur, f.eks. 20 grader. Gærens temperatur skal være inden for et par grader af urtens temperatur.
Såfremt du ønsker at opformere din gær i en gærstarter, og ikke bare vil aktivere den, så lav en starter på 1,5-2 liter til en pakke eller et rør gær. Det giver ca. en fordobling af antal gærceller. Lav den gerne 3-4 dage før, så du kan stille den et døgns tid i køleskabet. Så bundfælder gæren, og du kan hælde den brugte starterurt væk. Den skal så stille op på din urts temperatur før du tilsætter den.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jakeman
Indlæg: 27
Tilmeldt: 15. maj 2013, 21:26

Re: Manglende gæring

Indlæg af Jakeman »

Tak for svarene og rådene. Der er nu fin gang i gæringen, den bobler lystigt løs næster kontinuert, så der var bare utålmodigheden der skulle styres. Den skal jeg måske også arbejde lidt med under afkøling af urten, så rammer jeg i hvert fald længere ned i temperatur, inden gæren tilsættes.

Mvh

Jakob
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Manglende gæring

Indlæg af Truntebryg »

Afhængig af formålet, så er der egentlig ikke noget galt med at tilsætte gæren ved 35 °C men det kræver at starteren også er halv lunken.

Absolut max forskel er 5°C når du tilsætter gær.
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."