Karbonering med CO2 på flaske

Alm. Nybegynder hjælp.
AndersVesterø
Indlæg: 71
Tilmeldt: 23. dec 2015, 13:29
Geografisk sted: Elverhøjen, 8370 Hadsten

Karbonering med CO2 på flaske

Indlæg af AndersVesterø »

Hej!

Jeg har bygget i længere tid, og synes næste step med at undgå bundfald fra efter karbonering er ved at være tiden.

Findes der en smart måde at tilsætte CO2 til øllet fra gæretank og over i flasken? Eller skal det forbi et fustage?

Kom frisk med bud?

Anden mulig jeg har overvejet er festfad, men det er ikke hver weekend der ryger 5L... Hvor længe kan det stå i køleskabet når hanen og en 16g CO2 partron er monteret?
kbaggen
Indlæg: 448
Tilmeldt: 9. nov 2007, 21:09

Re: Karbonering med CO2 på flaske

Indlæg af kbaggen »

Ang. festfad, så sprugte jeg lidt samme spørgsmål ½ år tilbage, og tror nok svaret var et sted mellem 1 op til 3 måneder, hvis det altså står koldt! Dog tror jeg lidt bange for om C02 fiser af..........?

Jeg overvejer det nemmelig også selv lidt, cool-crasch en 7 dage efter fermentering, og så på Fest Fad!

Så jeg følger lige lidt med her også ...... :-)
KBN

http://www.iblopper.bubble-logger.com" onclick="window.open(this.href);return false;
"iBLOPPER – iot Fermentation Logger! An activity and fermentation logger´s to attach to your airlock. Build your self. Free to use"
Thomse
Indlæg: 163
Tilmeldt: 17. jun 2014, 20:33
Geografisk sted: Karrebæksminde

Re: Karbonering med CO2 på flaske

Indlæg af Thomse »

Kom øllet på fustage. Tvangs karboner det. Fyld det på flaske med en modtryks fylder eller beergun.
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 12:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Karbonering med CO2 på flaske

Indlæg af fjorgensen »

Karbonering af øl kan, som du selv nævner, gøres ved at eftergære øllet i en lukket beholder/flaske. Derved bliver overtrykket fra den fremkommende Co2 absorberet af øllet.
Alternativt kan du tilsætte Co2 direkte i en beholder og opbygge et tryk som absorberes i øllet og derved blive karboneret som man kalder det.
Hvis du vil have karboneret øl på flasker uden eftergæring, kan du benytte en fustage til at karbonere på og så tappet øllet på flaske ved hjælp af en beergun eller lign.

Festfade kan nemt, ligesom andre fustager, holde sig i 1-3 md eller længere tid, når blot de opbevares køligt.
keep it simple !
kbaggen
Indlæg: 448
Tilmeldt: 9. nov 2007, 21:09

Re: Karbonering med CO2 på flaske

Indlæg af kbaggen »

http://lundteknik.dk/product_info.php?c ... s_id=12809" onclick="window.open(this.href);return false;

Tænekr at man med dette system kan man vil tvangskabonere?
En ale kræver vel ca. 35-40g CO2 for 5 Liter = 3 x16g CO2 patroner.....så hvis man skal vangskabonere på festfad, er det overstående udstyr man skal have fat i?
KBN

http://www.iblopper.bubble-logger.com" onclick="window.open(this.href);return false;
"iBLOPPER – iot Fermentation Logger! An activity and fermentation logger´s to attach to your airlock. Build your self. Free to use"
Brugeravatar
maseol
Indlæg: 342
Tilmeldt: 10. feb 2010, 09:15
Geografisk sted: Nivå - Nordsjælland

Re: Karbonering med CO2 på flaske

Indlæg af maseol »

Udstyret du linker til fra Lund, er incl en 300 grams flaske.
Jeg har ikke prøvet at tvangs karbonnere på festfade, men bruger selv udstyret flittigt til almindelig tapning.
I teorien burde det fint virke til tvangs kabonnering også.
Bryg hilsner
Thomas

Two beers or not two beers....that's the question
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 12:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Karbonering med CO2 på flaske

Indlæg af fjorgensen »

kbaggen skrev:http://lundteknik.dk/product_info.php?c ... s_id=12809

Tænekr at man med dette system kan man vil tvangskabonere?
En ale kræver vel ca. 35-40g CO2 for 5 Liter = 3 x16g CO2 patroner.....så hvis man skal vangskabonere på festfad, er det overstående udstyr man skal have fat i?
Man kan godt tvangskarbonere et festfad, men du skal så nok have flere anstikkere, da du ikke bare kan tage anstikkeren op efter tilførsel af Co2.
keep it simple !
peos
Indlæg: 728
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: Karbonering med CO2 på flaske

Indlæg af peos »

fjorgensen skrev:
kbaggen skrev:http://lundteknik.dk/product_info.php?c ... s_id=12809

Tænekr at man med dette system kan man vil tvangskabonere?
En ale kræver vel ca. 35-40g CO2 for 5 Liter = 3 x16g CO2 patroner.....så hvis man skal vangskabonere på festfad, er det overstående udstyr man skal have fat i?
Man kan godt tvangskarbonere et festfad, men du skal så nok have flere anstikkere, da du ikke bare kan tage anstikkeren op efter tilførsel af Co2.
Man kan sagtens tage anstikkeren op efter karbonering og sætte en ny bung i. Jeg har gjort det mange gange. Det skal bare gøres lidt forsigtigt - og det skal selvfølge ikke være lige efter, at man har stået og rystet fadet.

Og sættet fra Lund burde fint kunne fungere til tvangskarbonering. Jeg har dog aldrig rigtig fået picnictap'en, som er en del af sættet, til at fungere ordentligt. Men andre er glade for den.
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 12:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Karbonering med CO2 på flaske

Indlæg af fjorgensen »

peos skrev:
fjorgensen skrev:
kbaggen skrev:http://lundteknik.dk/product_info.php?c ... s_id=12809

Tænekr at man med dette system kan man vil tvangskabonere?
En ale kræver vel ca. 35-40g CO2 for 5 Liter = 3 x16g CO2 patroner.....så hvis man skal vangskabonere på festfad, er det overstående udstyr man skal have fat i?
Man kan godt tvangskarbonere et festfad, men du skal så nok have flere anstikkere, da du ikke bare kan tage anstikkeren op efter tilførsel af Co2.
Man kan sagtens tage anstikkeren op efter karbonering og sætte en ny bung i. Jeg har gjort det mange gange. Det skal bare gøres lidt forsigtigt - og det skal selvfølge ikke være lige efter, at man har stået og rystet fadet.

Og sættet fra Lund burde fint kunne fungere til tvangskarbonering. Jeg har dog aldrig rigtig fået picnictap'en, som er en del af sættet, til at fungere ordentligt. Men andre er glade for den.
@peos
Kan du ikke beskrive hvordan du gør ? bruger du rullemetoden ?
Hvis du kun sætter Co2 tryk på fadet skal det vel stå en uges tid inden det er karboneret og så kan jeg da forestille mig at der bliver mangel på fadøl, især hvis der kommer gæster :-)
keep it simple !
Brugeravatar
RT BRYG
Indlæg: 180
Tilmeldt: 3. feb 2014, 18:28
Geografisk sted: 4070 Kr.Hyllinge

Re: Karbonering med CO2 på flaske

Indlæg af RT BRYG »

Holdbarhed på fad er en myte for har haft flere fade som har stået 1/2 til 1 år og hvor jeg har skiftet fra fad til fad. De skal stå køligt og husk at lufte ud hver gang man har haft CO2 til og fra så man er helt sikker på at alt atmosfærisk luft kommer ud


Sent from my iPhone using Tapatalk
peos
Indlæg: 728
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: Karbonering med CO2 på flaske

Indlæg af peos »

Har man tid nok, så fungerer det fint at lade den stå en uges tid med tryk på. Men man kan også sagtens ryste kulsyren i. Det tager 10-15 min og giver lidt ømme overarme :-)

Fadene skal ikke være fyldt helt op. Der skal være plads til, at det kan skvulpe godt rundt, men 5 l går fint. Det fungerer bedst med fadet på højkant. Jeg har også prøvet rullemetoden med festfadene, men det fungerer ikke så godt som med Cornelius. Måske fordi CO2-hullet i anstikkeren er nede i øllet, når fadet ligger ned.

Når jeg karbonerer uden at ryste, så lader jeg ikke CO2-flasken stå åben hele tiden. Jeg har aldrig haft utætheder, men lidt nervøs for at få det, kan man jo godt være alligevel. CO2'en i regulatoren står med 50 bar tryk, så der er et lille lager i den. 2-3 gange om dagen åbner jeg lige for flasken, så regulatoren fyldes op, og så siver det stille og roligt ind i øllet.
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Karbonering med CO2 på flaske

Indlæg af Truntebryg »

Jeg vil helt klart anbefale Cornelius fade fra start. Jeg syntes lidt de der festfade er ligesom at sætte sig mellem 2 stole ;-) og så er de ikke specielt billige, de holder heller ikke evigt - de ruster og bungerne skal skiftes hen af vejen. (har jeg læst)

Cornelius fade er ikke specielt dyre 1200,- for 4 stk hos Lund + koblings sæt i kinaland 60,- + x antal meter slange a 15,-

Hvis du er heldig så kan du købe brugt - har lige købt PinLock for 250,- stk (her er koblings sættet dog noget dyre ;-)

Noget tyder på at der er mange 9L på vej ... hvis du syntes 19L er for stort.

Med Cornelius kan du også servere "proff" fadøl via de små tørkølere - til div fester.

En knap så proff udgave (men meget bedre for øllen) er en aflagt fryser/ køleskab. Køleskabet nemmest da det jo har korrekt fungerende termostat.

CO2 er nok det sværeste valg - men et manometer / regulator skal du have (har et par stykker til 150-200 kr for brugt) og jeg vil bestemt anbefale en lille 500g tyskerflaske - mener jeg købte hjem til omkring 30€ incl porto - altså en 220- 240 kr (har et par stykker her på midtsjælland) Grunden til at jeg anbefaler den lille tysker flaske, er at rigtig MANGE har prøvet halv utætte systemer, og så fiser der altså for 400,- CO2 ud !! Så den er hurtigt tjent hjem. Den er bestemt også mere håndterlig ..

Std 6kg flasker koster 800,- i pant og CO2 koster alt mellem 300,- og 450 kr.

Halv proff haner kan købes fra 20€ (Cornelius plasthane hos Zapfanlagendoktoren - en ganske glimrende hane, kan ses fysisk her ...) kinøjser fornuftige haner fåes til omkring 30€ - excl porto.
peos
Indlæg: 728
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: Karbonering med CO2 på flaske

Indlæg af peos »

Truntebryg skrev:Jeg vil helt klart anbefale Cornelius fade fra start. Jeg syntes lidt de der festfade er ligesom at sætte sig mellem 2 stole ;-)
Jeg startede med festfade og har nu også Cornelius. Har man god plads i køleskab eller fryser, og skal det kun drikkes derhjemme, så er Cornelius helt sikkert det nemmeste.

Men jeg holder fast i mine festfade, selv om jeg nu også har Cornelius. Det gør jeg, fordi jeg har bygget en lille transportabel kegerator af et minikøleskab, hvor der lige kan være to festfade. Det betyder, at jeg sparer fadølskøleren, og når jeg gerne vil have nogle forskellige bryg med ud, så er det også nemmere at slæbe 4-5 festfade end 4-5 Cornelius.
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Karbonering med CO2 på flaske

Indlæg af Truntebryg »

Giver dig lidt ret, men kun på størrelsen - derfor glæder jeg mig til mine 9L fade kommer hjem ;-)

Men jeg forstår også lidt spørgsmålet som en karbonerings metode ..
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Karbonering med CO2 på flaske

Indlæg af Dalmoseosebryg »

peos skrev:
Truntebryg skrev:Jeg vil helt klart anbefale Cornelius fade fra start. Jeg syntes lidt de der festfade er ligesom at sætte sig mellem 2 stole ;-)
Jeg startede med festfade og har nu også Cornelius. Har man god plads i køleskab eller fryser, og skal det kun drikkes derhjemme, så er Cornelius helt sikkert det nemmeste.

Men jeg holder fast i mine festfade, selv om jeg nu også har Cornelius. Det gør jeg, fordi jeg har bygget en lille transportabel kegerator af et minikøleskab, hvor der lige kan være to festfade. Det betyder, at jeg sparer fadølskøleren, og når jeg gerne vil have nogle forskellige bryg med ud, så er det også nemmere at slæbe 4-5 festfade end 4-5 Cornelius.
Enig, jeg har lige anskaffet en anstikker med JG fittings til, så kan jeg med Pygmyen i den ene hånd og et festfad i den anden nemt have lidt med i byen
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."