hvor langtid fra flaskning til færdig karbonering

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
promunch
Indlæg: 27
Tilmeldt: 15. aug 2013, 05:30

hvor langtid fra flaskning til færdig karbonering

Indlæg af promunch »

Jeg har lavet en juleøl og1062 fg 1018 den har gæret ca. 1uge så har jeg stukket den om, ved omstikning var den 1019-1020. Så stod den en uge til, der var i alt 19L og lavede ca. 1L vand med 108gr sukker, dvs 5.4gr pr L ØL. Jeg flasker i 33cl patentflasker.
Jeg kogte sukkervandet, hældte det i et gæringstank og hældte forsigtigt øllet over i så det blev blandet godt uden at der kom luft i.
I alle flasker er der et fint lag af gær i bunden.
De har stået ca. 3dage ved 17-19gr men pga af en muligvis brett infektion var der nogle der sagde jeg skulle smide dem på køl. Det er gjort og nu har de stået 4dage på køl ved 5grader.

Har lige åbnet en......bare for sjov.... Den smager vildt godt, selvfølig lidt skarp i kanten. Men der var stort set ingen brus i.

Mit spørgsmål er.
H or lang tid tager det før den er færdig karboneret?
Har jeg kommet den på køl for tidligt?
Det er vel ikke for lidt sukker til karbonering?

Skal jeg bare vente, eller skal jeg gøre noget?
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 11:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: hvor langtid fra flaskning til færdig karbonering

Indlæg af fjorgensen »

Din valgte sukkermængde svarer ca til hvad der skal bruges til porter/stout, altså ikke meget brus, så det synes jeg er fint, men du skulle nok tage den ud af køleskabet og stille den ved stuetemperatur en uges tid, så tror jeg den er ved at være der.
keep it simple !
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: hvor langtid fra flaskning til færdig karbonering

Indlæg af Borg »

Sukkerkarbonering på flaske tager en god uges tid ved stuetemperatur.
Tag dem op, lad dem komme op i temperatur, og vend dem stille et par gange, så gæren kan komme i opløsning igen, og hav tålmodighed.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: hvor langtid fra flaskning til færdig karbonering

Indlæg af Truntebryg »

Yeps ud i varmen - måske 14 dage, men smag under vejs.

TIP: Fyld altid en enkelt ½L sodavands flaske med øl - den kan du trykke på hen af vejen, og når FLASKEN er hård så er den klar ;-)
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."