Spargevand - Hvordan klargører i dette? (nybegynder)

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
NicoG
Indlæg: 7
Tilmeldt: 5. sep 2016, 23:01

Spargevand - Hvordan klargører i dette? (nybegynder)

Indlæg af NicoG »

Halløj!

Jeg har fået indkøbt mig en grainfather men har desværre travlt for tiden så den bliver formentlig først taget i brug om noget tid.

Jeg er fortsat igang med at læse op på processen og det eneste jeg har svært ved at lure en løsning på er selve sparge processen.

Hvordan varmer i jeres sparge vand? er der nogle smarte og økonomiske løsninger så jeg ikke skal ud og købe en elgryde lige nu?

Jeg tænker både på opvarmning samt det med at holde temperaturen indtil det skal gøres.

Kan se der alligevel skal bruges en del vand til udmæskningen når jeg kigger rundt på beersmith opskrifter.

Ideer modtages med kyshånd! :)
Jens H
Indlæg: 60
Tilmeldt: 21. maj 2015, 08:38
Geografisk sted: Odense SØ

Re: Spargevand - Hvordan klargører i dette? (nybegynder)

Indlæg af Jens H »

Jeg brygger selv øl med en Grainfather, og jeg bruger bare et par store gryder på komfuret. Oftest drejer det sig om 12-14 liter, når jeg eftergyder. Hvis jeg ikke kan nå op på den rette mængde vand ved at fylde alle fire gryder på én gang, fylder jeg blot den første tømte gryde op igen, og så kan den varme op mens jeg tømmer de andre tre gryder. Husk man kun hælder lidt vand på af gangen, så tidsmæssigt har jeg ikke noget problem.
Jeg bruger et stegetermometer til at holde øje med temperaturen. Mit indtryk er, at temperaturen på vandet ikke skal være lige præcis 76 grader, men godt må svinge lidt deromkring. Bare det ikke kommer over 80, for så kan man vist trække nogle kedelige smagsstoffer ud af malten.
Det er måske ikke den nemmeste løsning i verden, men den er billig forudsat man allerede har et par gryder.
DrFedi
Indlæg: 69
Tilmeldt: 25. jan 2016, 22:19
Geografisk sted: Karlslunde

Re: Spargevand - Hvordan klargører i dette? (nybegynder)

Indlæg af DrFedi »

Jeg brygger langt væk fra komfuret. Jeg bruger derfor en kande, et målebæger og en elkogekande. 1,5l kogende vand og 0,5 liter hanevand på 8-10 grader ind i kanden. Det giver 2 liter spargevand på ca. 77 grader, som jeg hælder over mæsken. Dette gentages indtil der er sparget nok.
http://www.facebook.com/bierkellernanobryg
DrFedi er også brugernavn på beercalc.org og maischemalzundmehr.de.
DrFedi
Indlæg: 69
Tilmeldt: 25. jan 2016, 22:19
Geografisk sted: Karlslunde

Re: Spargevand - Hvordan klargører i dette? (nybegynder)

Indlæg af DrFedi »

Jeg skal måske oplyse om risici og bivirkninger: Hvis timingen er så elendig, at fruen ikke kan få et krus te i en periode, kan det medføre forviklinger (...og du har også neglet vægten!)
http://www.facebook.com/bierkellernanobryg
DrFedi er også brugernavn på beercalc.org og maischemalzundmehr.de.
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Spargevand - Hvordan klargører i dette? (nybegynder)

Indlæg af Truntebryg »

Man kunne jo også varme noget vand op til 80 C i grainfather'en - og så ned i en gærspand - og så en masse dyner over.

Om det så er 65 eller 70 C når du skal spare - det betyder ikke det store..... (er der nogen der siger, nogle bruger endda koldt vand)
Thage
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 3. okt 2015, 10:37
Geografisk sted: Allerød

Spargevand - Hvordan klargører i dette? (nybegynder)

Indlæg af Thage »

Truntebryg skrev:Man kunne jo også varme noget vand op til 80 C i grainfather'en - og så ned i en gærspand - og så en masse dyner over.

Om det så er 65 eller 70 C når du skal spare - det betyder ikke det store..... (er der nogen der siger, nogle bruger endda koldt vand)
En simpel teori - hvad opløser bedst klister? Varm eller koldt? Hvordan skyller man så nemmeste sukker ud af en masse? Koldt der får det til at stivne eller varmt?
Det nemme er jo at måle forskel på OG før kogning, men kræver jo at man hver gang rammer spot on - hvis effekt skal måles...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brugeravatar
Benjamin
Indlæg: 826
Tilmeldt: 7. nov 2011, 11:14

Re: Spargevand - Hvordan klargører i dette? (nybegynder)

Indlæg af Benjamin »

en gærspand med en dyb-koger i (på en anden gruppe)
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Spargevand - Hvordan klargører i dette? (nybegynder)

Indlæg af Truntebryg »

Vores ven brulosophy fyren - har sparget med 24C og 78C og fik et drop på 0,002 (OG 1,053)

Nu kunne man jo smide et par liter kogt vand i spanden - så vi måske ramte 40-45C så ville tabet være minimalt. Koster så 2% mere malt - hos mig = 80g = 75 øre - tror faktisk ikke jeg kan varme sparge gryden op for 0,75 kr ;-)

Kun 7 ud af 17 personer kunne udpeje hvilken øl der var kold sparget. Altså var det 10 der valgte forkert, og det har de nok gjort ud fra at den smagte øl var mest rigtig - altså kunne flere formodes at bedst kunne lide den koldspargede ...
MSJ
Indlæg: 15
Tilmeldt: 15. nov 2015, 09:28
Geografisk sted: Holstebro

Re: Spargevand - Hvordan klargører i dette? (nybegynder)

Indlæg af MSJ »

Jeg synes også at forsøgene på Brulosophy.com er ret interessant, også i dette tilfælde.
Sagen er bare den, at du kommer til at at bruge de 75 øre på opvarmning under alle omstændigheder (+ lidt mere for at nå kogepunktet). Netop derfor tror jeg mange vælger, at tage de ekstra % i effektivitet med, såfremt man har mulighed for at få varmet vandet.

Go' søndag!
Martin
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: Spargevand - Hvordan klargører i dette? (nybegynder)

Indlæg af søreno »

Jeg har eksperimenteret lidt med kold sparge. Mest for at prøve men også for at kunne lave to parallelle bryg hvis jeg ikke har en af gryderne optaget af spargevand.
Jeg får lidt lavere effektivitet end de 2 pct. Ca 5 pct.
Jeg kan ikke mærke forskel på øllen men jeg gør det kun hvis det er nødvendigt fordi man netop jo ikke sparer noget fordi man under alle omstændigheder skal varme op bagefter (eller helt præcis er besparelsen minimal). Men hvis jeg manglede en spargegryde ville jeg bare køre på med koldt vand.
Ideen stammer fra braukaiser. Man kan google hans blog.
Vh Søren

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Spargevand - Hvordan klargører i dette? (nybegynder)

Indlæg af Truntebryg »

Ja OK, det selvfølgelig rigtigt (for meget juleøl igår) det man vinder på karrusellen taber man på gyngerne...

Har dog stadig tilgode, at måle hvor meget 80C varmt vand køles under 2 fuldfede dyner ;-)

Det kan trods alt, hjælpe nogle nysgerrige begyndere i gang med det grej man måske har.

En 16L suppegryde hos Davidsen til 249,- er jo noget man godt kunne starte på, det kan give 10-12 L færdig øl. En mindre gryde kunne jo have en vis WAF-effekt (Wife-Acceptance-Factor)
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Spargevand - Hvordan klargører i dette? (nybegynder)

Indlæg af Borg »

Hos Virklund Bryghus varmer man alt brygvand (mæskning og sparge) op i kogekarret. Det er det eneste brygkar de har opvarmning på.
De varmer det op til omkring 90 grader (så vidt jeg husker).
Fra kogekarret pumpes den ønskede mængde spargevand til et let isoleret kar. Det taber varme under brygprocessen så den ender på den ønskede spargetemperatur.
De pumper mæskevandet fra kogekarret over i mæskekarret. Karret opvarmes, og brygvandet ender så med striketemperaturen. Mæskekarret er så isoleret, at de ikke har behov for at tilføre yderligere varme under mæskningen.
Man kan beregne sig frem til den temperatur man skal ramme i kogekarret, eller man kan prøve sig frem.

Det er jo en dejlig enkel måde at gøre det på.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
NicoG
Indlæg: 7
Tilmeldt: 5. sep 2016, 23:01

Re: Spargevand - Hvordan klargører i dette? (nybegynder)

Indlæg af NicoG »

Fine forslag alle sammen :)

Mange tak fordi i har taget jer tid til at svare mig.

Det nemmeste vil være en elgryde ved siden af kan jeg godt se på det hele.

Men jeg hopper på en af nævnte løsninger til at starte med.
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."