Mit første bryg - nogle tanker og spørgsmål

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
JKS
Indlæg: 2
Tilmeldt: 20. nov 2016, 11:50

Mit første bryg - nogle tanker og spørgsmål

Indlæg af JKS »

Hej

Jeg er igang med mit første bryg. Har købt en Grainfather og en masse tilbehør. Mit første bryg er forløbet således:

13. nov.: Der brygges ca. 25 l. Pale Ale som tappes på gærspand. Fermenteringen sker ved 20-22 grader.
20. nov.: Iflg. opskriften skal der omstikkes til ny spand og tilsættes tørhumle. Dette er gjort.
27. nov.: Iflg. opskriften skal der omstikkes igen og tilsættes sukker, inden der tappes på flasker.

Det var ganske kort. Og jeg har nogle spørgsmål, som jeg håber at nogen vil svare på :)

1) OG skulle være 1053 men var 1060. Hvorfor?
2) FG skulle være 1015 men var 1013. Hvorfor?
3) Behøver jeg omstikke igen, inden jeg tapper på flaske. Min plan var at tage tørhumlen op om en uge og så tilsætte sukker, røre rundt og tappe på flasker. Er det ok?
4) Jeg går ud fra, at jeg kan tappe direkte fra gærspandens tappehane til flaskerne. Jeg har ellers en flaskefylder, men den passer ikke direkte på tappehanen (skal der bruges en stykke slange fra tappehane til flaskefylder?)
5) Hvad er forskellen på eks. OG 1055/FG 1015 kontra OG 1060/FG 1020? Begge vil vel give samme alkoholprocent...

Har smagt på øllet og det smager fint - dog ingen brus, naturligvis :)

God søndag.

Mvh. JK
jesperth
Indlæg: 167
Tilmeldt: 12. aug 2015, 00:31

Re: Mit første bryg - nogle tanker og spørgsmål

Indlæg af jesperth »

JKS skrev:Hej
1) OG skulle være 1053 men var 1060. Hvorfor?
Det lyder som du brygger ud fra et kit? Det kan være du har haft højere effektivitet, eller har kogt lidt længere, eller brugt lidt mindre væske. Hvor mange liter endte du med Preboil og hvor mange i spanden ?
PÅ Grainfatheren kan du normalt ramme omkring 85% mash effektivitet, og 75% brewhouse effektivitet. Det skal du lige se efter nogle bryg og så justere maltmængde i opskrifterne efter det.
JKS skrev: 2) FG skulle være 1015 men var 1013. Hvorfor?
Du har måske ramt en smule lavere temperatur, men 1013 vs 1015 er nu ret tæt på ramt.
JKS skrev: 3) Behøver jeg omstikke igen, inden jeg tapper på flaske. Min plan var at tage tørhumlen op om en uge og så tilsætte sukker, røre rundt og tappe på flasker. Er det ok?
De fleste omstikker slet ikke undervejs i gæringen, det er bare besværligt og gør ingen forskel. Den sidste omstikning til "tappespand" med sukker er praktisk, du kan godt røre sukker ud i gæringsspanden, men det er mere "sikkert" at stikke om til en ren spand med sukkerblanding.
JKS skrev: 4) Jeg går ud fra, at jeg kan tappe direkte fra gærspandens tappehane til flaskerne. Jeg har ellers en flaskefylder, men den passer ikke direkte på tappehanen (skal der bruges en stykke slange fra tappehane til flaskefylder?)
Ja, det er lettest at tappe med en fylder direkte på hanen, men ellers må du sætte et stykke silikoneslange på.
JKS skrev: 5) Hvad er forskellen på eks. OG 1055/FG 1015 kontra OG 1060/FG 1020? Begge vil vel give samme alkoholprocent...
Ja, samme alhoholprocent, men den som ender på 1020 har mere restsødme og vil opleves som en fyldigere øl.
JKS
Indlæg: 2
Tilmeldt: 20. nov 2016, 11:50

Re: Mit første bryg - nogle tanker og spørgsmål

Indlæg af JKS »

Tusinde tak for svaret!

Det er et all grain sæt. Jeg endte med 22,5 liter.

Sker der noget hvis jeg tilsætter sukker til den spand jeg netop har omstukket til, og så tapper derfra?

Den anden spand skal bruges igen på fredag og har ikke tappehane. Men måske skulle jeg bare købe en ekstra spand :)

PS. Kan jeg tilsætte Co2 vha. en Sodastream maskine?
PPS. Nu står spanden med tappehanen i bryggerummet. Jeg har dækket hanen til med en pose, så der ikke kravler fluer eller smådyr rundt på den (men er det for hysterisk?) Har bare læst nogle kedelige historier om øl der blev inficeret og ødelagt...
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."