Øl bruser over når de åbnes

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
K.Jacobsen
Indlæg: 53
Tilmeldt: 30. jul 2016, 10:32
Geografisk sted: Limfjordens perle. Nordjylland

Øl bruser over når de åbnes

Indlæg af K.Jacobsen »

Hejnhva kan der være galt der er flere af mine øl der bruser over når de åbnes.
Og det er 2 forskellige slags det er galt med. Har i en viden om hva det kan skyldes?
Brugeravatar
DennisMAX
Indlæg: 228
Tilmeldt: 14. mar 2015, 08:39
Geografisk sted: Strellev 6870
Kontakt:

Re: Øl bruser over når de åbnes

Indlæg af DennisMAX »

Hmmm, det kan være flere ting.

Hvor voldsom er det ? Hvis det er sådan at flasken tømmer sig så er det nok infektion :-/
Er det i denne stil https://www.youtube.com/watch?v=e6EMdl8yHQA

Det kan også være for meget sukker eller du åbner din øl for varme....
Med Venlig Hilsen
Dennis H. Pedersen
K.Jacobsen
Indlæg: 53
Tilmeldt: 30. jul 2016, 10:32
Geografisk sted: Limfjordens perle. Nordjylland

Re: Øl bruser over når de åbnes

Indlæg af K.Jacobsen »

Ja det var noget nær sådan. Men det er ca kun 30 % af dem det er galt med. Så kan ik forstå hvis det er infektion. De smager ganske gode.
Brugeravatar
DennisMAX
Indlæg: 228
Tilmeldt: 14. mar 2015, 08:39
Geografisk sted: Strellev 6870
Kontakt:

Re: Øl bruser over når de åbnes

Indlæg af DennisMAX »

Hvis det er infektion burde det ikke smage godt !

Hvordan rengører i flaskerne ?
Med Venlig Hilsen
Dennis H. Pedersen
peos
Indlæg: 728
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: Øl bruser over når de åbnes

Indlæg af peos »

Hvis du har sukkerkarboneret og ikke har fået fordelt sukkeret ordentligt, så kan det også være forklaringen på, at nogle af dem skummer over.
Thage
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 3. okt 2015, 10:37
Geografisk sted: Allerød

Re: Øl bruser over når de åbnes

Indlæg af Thage »

peos skrev:Hvis du har sukkerkarboneret og ikke har fået fordelt sukkeret ordentligt, så kan det også være forklaringen på, at nogle af dem skummer over.
Og andre flade hvis ting er udregnet korrekt


Sent from my iPhone using Tapatalk
K.Jacobsen
Indlæg: 53
Tilmeldt: 30. jul 2016, 10:32
Geografisk sted: Limfjordens perle. Nordjylland

Re: Øl bruser over når de åbnes

Indlæg af K.Jacobsen »

De bliver rengjorte I pw og skyllet efter. Og inden flaskning bliver de dampet.
K.Jacobsen
Indlæg: 53
Tilmeldt: 30. jul 2016, 10:32
Geografisk sted: Limfjordens perle. Nordjylland

Re: Øl bruser over når de åbnes

Indlæg af K.Jacobsen »

Tror måske det er sukkeret der ik er jævnt fordelt så. Vil røre i det næste gang så
ksga
Indlæg: 63
Tilmeldt: 15. feb 2016, 13:24
Geografisk sted: Lystrup, 8520

Re: Øl bruser over når de åbnes

Indlæg af ksga »

K.Jacobsen skrev:De bliver rengjorte I pw og skyllet efter. Og inden flaskning bliver de dampet.
Jeg havde problemer med ca. 1/3 af min ellers ret vellykkede Dunkel Weizen.

Alle mine flasker bliver skyllet grundigt samme dag som jeg tømmer dem så der ikke står noget og gror til næste gang.
Inden flaskning bliver de sat i blød i DIY PBW, skyllet og sat i blød i Star San umiddelbart inden brug.

Da jeg lavede næste batch var jeg selvfølgelig lidt mere opmærksom, og opdagede at der sad nogle små runde plamager i enkelte af flaskerne, måske ø3mm. De blev kasseret og siden har jeg ikke haft problemer med bomber.
Brugeravatar
maseol
Indlæg: 342
Tilmeldt: 10. feb 2010, 09:15
Geografisk sted: Nivå - Nordsjælland

Re: Øl bruser over når de åbnes

Indlæg af maseol »

ksga skrev:Alle mine flasker bliver skyllet grundigt samme dag som jeg tømmer dem så der ikke står noget og gror til næste gang.
Inden flaskning bliver de sat i blød i DIY PBW, skyllet og sat i blød i Star San umiddelbart inden brug.
DIY PBW.....opskrift?
Bryg hilsner
Thomas

Two beers or not two beers....that's the question
Brugeravatar
Benjamin
Indlæg: 826
Tilmeldt: 7. nov 2011, 11:14

Re: Øl bruser over når de åbnes

Indlæg af Benjamin »

jeg har set "biofilm og flueæg" sidde overordenligt fast, udsat for alle verdens kemikalier, og kogende vand? hvis de ikke kommer ud,--- ? efter den oplevelse, skyller, jeg mine flasker, mens de er våde, når der er en bunke, får de en tur med maskin-opvasketab, i varmt vand, så kørers der en børste rundt, med boremaskinen. de dryptørres, på flaskedagen, får de en gang damp.
ksga
Indlæg: 63
Tilmeldt: 15. feb 2016, 13:24
Geografisk sted: Lystrup, 8520

Re: Øl bruser over når de åbnes

Indlæg af ksga »

maseol skrev:
ksga skrev:Alle mine flasker bliver skyllet grundigt samme dag som jeg tømmer dem så der ikke står noget og gror til næste gang.
Inden flaskning bliver de sat i blød i DIY PBW, skyllet og sat i blød i Star San umiddelbart inden brug.
DIY PBW.....opskrift?
Der er en lang tråd på homebrewtalk.com: http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=467655
Jeg har kigget lidt rundt omkring, og endte på noget der sikkert ikke er ligeså effektivt, men jeg synes det fungerer OK ;)

150g W5 Oxy-Power (Lidl 1kg/ca. 40 kr.)
90g Ballonrens (Maltbazaren (og sikkert mange andre) 90g/20 kr.)
60g Shine opvasketabs (Netto - kan sikkert erstattes af andet maskinopvaskemiddel, men jeg gjorde engang et fejlkøb på en ordentlig stak af dem...)

Knus tabs'ene og ryst det hele sammen i en beholder.
Jeg bruger ca. 40-50g/20 liter vand, helst lunt/varmt (det første "spildevand" fra køling af urten fungerer jo meget praktisk i en garage uden varmtvandsinstallation).
kbaggen
Indlæg: 448
Tilmeldt: 9. nov 2007, 21:09

Re: Øl bruser over når de åbnes

Indlæg af kbaggen »

En anden ting der kan få øllet til at bruse over ved åbning kan være "snask" dvs. humle-blade/partikler eller evt. andre rester.

Co2 i en væskefase vel gå fra opløst form til gas-form hvis de kan sætte sig og samle sig på partikler a la mentos i cola som du sikkert har set.

Pt har jeg en Hoegarden clone på flasker som er brygget på 55% hvedemel, og hvis man ikke passer på når man overfører til gærspand og siden til flasker får man nemt en smule opløst mel-slam med.......og da jeg havde lidt travt har jeg nu en del flasker med en smule mel-slam i bunden........de smager godt, men bruser meget let over!
KBN

http://www.iblopper.bubble-logger.com" onclick="window.open(this.href);return false;
"iBLOPPER – iot Fermentation Logger! An activity and fermentation logger´s to attach to your airlock. Build your self. Free to use"
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."