Skal i gang, NU.

Alm. Nybegynder hjælp.
Humlebi
Indlæg: 2
Tilmeldt: 9. jan 2017, 11:43

Skal i gang, NU.

Indlæg af Humlebi »

Hej Håndbryggere

Efter flere års tilløb, har jeg besluttet at jeg skal i gang, med at brygge selv. Dog vil jeg ikke investere store summer, men starte helt lavpraktisk og efterfølgende finde det udstyr / metode som passer mig bedst.
Trods det, mangler jeg dog noget udstyr for at komme i gang, og her vil jeg gerne have jeres hjælp, så jeg ikke får købt noget, der ikke er nødvendigt til en start.

Jeg har følgende:
16 liters gryde "uden taphane" (Ved ikke om det bliver noget snavs uden hane)
Komfur/ gasblus
Tomme flasker
Basis viden ;-)

Tænker jeg selvfølgelig skal have gær spand m/lås, rengøringsmiddel, termometer måske noget si?
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Skal i gang, NU.

Indlæg af Truntebryg »

Du kunne jo være forsøgs kanin – på følgende:

Køb 1 – 1,5m ostelærred (< 20kr https://www.stofogstil.dk/metervarer/bo ... rred-natur" onclick="window.open(this.href);return false;) og lav en cirkel der passer ned i gryden. Stoffet skal helst kunne nå over grydens kant, som hæftes med 8 tøjklemmer.
Varm vand op til 70C og tilsæt malt i ”mæske-posen”

Mæsk

Træk posen op, hæld grydens indhold i en spand (den må du købe) ned med posen igen og tilsæt varmt vand (elkedel, gryde eller lign) til malten er dækket. Vent lidt og træk posen op igen og hæld igen i spanden.

Ovennævnte kan evt. gentages afhængig af ønsket OG. (ved sidste sparge kan posen vrides)

Hvis du vil, kan du lade spanden stå 10min og bundfælde stik om med en hævert (skal også købes)

Herefter humlekoger du ;-)

Lav opskriften som du ønsker (BeerCalc) lav så OG 20% højere og IBU 30% højere. Lav være med at spekulere om IBU rammer 24 eller 27 - du kan ikke smage forskel !!!

Humlekog med ca 13-14L urt, tilsæt 1L kogende vand 2-3 gange (erstatter det fordampede vand) og du ender op med 14L urt i gryden – Stik om når kølingen er færdig og humlen har lagt sig, tilsæt 3L kogt koldt vand og du har nu ca. 17L urt til gæring.

Jeg har købt ostelærred til et lignende forsøg, men har ikke haft tiden ;-)

KØB et kina refraktometer, det fås til < 80,-kr
Ikea har en glimrende stege termometer til 60-70kr (rustfri probe) måler ret præsis og har gummikant til / når du smider det på gulvet.
Thage
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 3. okt 2015, 10:37
Geografisk sted: Allerød

Re: Skal i gang, NU.

Indlæg af Thage »

Har prøvet med ostelærred, måtte ind og hente pudebetræk i stedet, også med dårlig succes... skal siges det var et glutenfri forsøg og klistrede en del og gav op, men væske blev bare i posen så ville aldrig anbefale det. Så hellere 100kr på en pose til formålet og du sparer 150 piller i forsøget på at dulme frustrationen ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 12:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Skal i gang, NU.

Indlæg af fjorgensen »

Humlebi skrev:Hej Håndbryggere

Efter flere års tilløb, har jeg besluttet at jeg skal i gang, med at brygge selv. Dog vil jeg ikke investere store summer, men starte helt lavpraktisk og efterfølgende finde det udstyr / metode som passer mig bedst.
Trods det, mangler jeg dog noget udstyr for at komme i gang, og her vil jeg gerne have jeres hjælp, så jeg ikke får købt noget, der ikke er nødvendigt til en start.

Jeg har følgende:
16 liters gryde "uden taphane" (Ved ikke om det bliver noget snavs uden hane)
Komfur/ gasblus
Tomme flasker
Basis viden ;-)

Tænker jeg selvfølgelig skal have gær spand m/lås, rengøringsmiddel, termometer måske noget si?
Brug det du har og køb det du nævner og gå så i gang med at brygge, det skal nok gå godt. Du finder hurtigt ud af om der er noget du mangler for at gøre tingene nemmere, men der er jo forskel på "Need to have" eller "nice to have".
Jeg brygger med 3 gryder uden aftapningshane og et gasblus, det kan sagtens gå.
keep it simple !
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Skal i gang, NU.

Indlæg af Truntebryg »

Thage skrev:Har prøvet med ostelærred, måtte ind og hente pudebetræk i stedet, også med dårlig succes... skal siges det var et glutenfri forsøg og klistrede en del og gav op, men væske blev bare i posen så ville aldrig anbefale det. Så hellere 100kr på en pose til formålet og du sparer 150 piller i forsøget på at dulme frustrationen ;)
Hmm - det kan jeg ikke lide at hører... Syntes nu der er forholdsvis åbne masker i ostelærred, og det hedder jo ostelærred fordi det vel er blevet brugt til at filtrere vallen fra....?

Jeg vil da stadig prøve en dag hvor jeg har tid ;)
Thage
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 3. okt 2015, 10:37
Geografisk sted: Allerød

Re: Skal i gang, NU.

Indlæg af Thage »

Truntebryg skrev:
Thage skrev:Har prøvet med ostelærred, måtte ind og hente pudebetræk i stedet, også med dårlig succes... skal siges det var et glutenfri forsøg og klistrede en del og gav op, men væske blev bare i posen så ville aldrig anbefale det. Så hellere 100kr på en pose til formålet og du sparer 150 piller i forsøget på at dulme frustrationen ;)
Hmm - det kan jeg ikke lide at hører... Syntes nu der er forholdsvis åbne masker i ostelærred, og det hedder jo ostelærred fordi det vel er blevet brugt til at filtrere vallen fra....?

Jeg vil da stadig prøve en dag hvor jeg har tid ;)
Kunne stå med alt mæskevand plus alt andet i posen, og der dryppede kun lidt ud, dvs. Alt for tæt - en tur i vaskemaskine hjælper, men langt fra en falsk bund... forsøgte med pres via knude foroven (grydeske til hjælp for dreje tæt) og alt muligt...

Uden at være oste ekspert skal det vidst også bruge mere tid på at tabe væske? Anyway så skal jeg stå på en øde ø uden andet for jeg prøver igen!!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Skal i gang, NU.

Indlæg af Truntebryg »

Jamen så er der jo en svane ;-) Til en 16L gryde skal der ikke bruges meget kobberrør...

http://haandbrygforum.dk/viewtopic.php? ... 776#p53776" onclick="window.open(this.href);return false;

... og jeg har den dag i dag stadig ingen planer om at bore huller i rustfri gryder og købe dyre haner ;-)
Gerner
Indlæg: 88
Tilmeldt: 26. nov 2015, 12:02

Re: Skal i gang, NU.

Indlæg af Gerner »

Jeg forsøgte mig med et par opfindsomme storm P løsninger, før jeg rendte ud og købte et lauter tun. Hvis pengene ikke sider løst, så har jeg også prøvet med med spande inden i hinanden med huller i den inderste og en taphane. Det virker og koster under 250 plus lidt arbejde.
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Skal i gang, NU.

Indlæg af Truntebryg »

Jo - en ketchupspand med en hulens masse huller i bunden kunne nok gå ned i en 16 L gryde.
kbaggen
Indlæg: 448
Tilmeldt: 9. nov 2007, 21:09

Re: Skal i gang, NU.

Indlæg af kbaggen »

Tjaaa...jeg har jo nu brygget næsten 50 bryg med ostelærreret uden problemer gennem BIAB! Så jeg er stor fan af ostelærreret som erstatning for en lauter tun! Og så spare jeg tid, dog mindre mæske-effektivitet......!
KBN

http://www.iblopper.bubble-logger.com" onclick="window.open(this.href);return false;
"iBLOPPER – iot Fermentation Logger! An activity and fermentation logger´s to attach to your airlock. Build your self. Free to use"
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Skal i gang, NU.

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Truntebryg skrev:Jo - en ketchupspand med en hulens masse huller i bunden kunne nok gå ned i en 16 L gryde.
Hvor mamge gange skal jeg nævne at mayonnaise spande er bedre
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 12:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Skal i gang, NU.

Indlæg af fjorgensen »

Dalmoseosebryg skrev:
Truntebryg skrev:Jo - en ketchupspand med en hulens masse huller i bunden kunne nok gå ned i en 16 L gryde.
Hvor mamge gange skal jeg nævne at mayonnaise spande er bedre
Nej du, det skal være dem der har været remoulade i, de er super :-)
keep it simple !
Thage
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 3. okt 2015, 10:37
Geografisk sted: Allerød

Re: Skal i gang, NU.

Indlæg af Thage »

kbaggen skrev:Tjaaa...jeg har jo nu brygget næsten 50 bryg med ostelærreret uden problemer gennem BIAB! Så jeg er stor fan af ostelærreret som erstatning for en lauter tun! Og så spare jeg tid, dog mindre mæske-effektivitet......!
Dejligt det er lykkes for andre :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Skal i gang, NU.

Indlæg af Truntebryg »

kbaggen skrev:Tjaaa...jeg har jo nu brygget næsten 50 bryg med ostelærreret uden problemer gennem BIAB! Så jeg er stor fan af ostelærreret som erstatning for en lauter tun! Og så spare jeg tid, dog mindre mæske-effektivitet......!
Det lyder godt !!

Har du syet en pose ?

Hvor har du købt stoffet (mit er fra Stof & Stil)
kbaggen
Indlæg: 448
Tilmeldt: 9. nov 2007, 21:09

Re: Skal i gang, NU.

Indlæg af kbaggen »

SPOILER --> REKLAME!

I kan se i stor stil hvad jeg gør på:

http://posebryg.bagge-nielsen.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;

eller mere præcis:
http://posebryg.bagge-nielsen.dk/processen/
KBN

http://www.iblopper.bubble-logger.com" onclick="window.open(this.href);return false;
"iBLOPPER – iot Fermentation Logger! An activity and fermentation logger´s to attach to your airlock. Build your self. Free to use"
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."