Brygning uden chiller

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
Graven86
Indlæg: 20
Tilmeldt: 15. nov 2016, 21:32

Brygning uden chiller

Indlæg af Graven86 »

Hej,

Jeg står over for min første bryg i den kommende weekend.

Jeg har valgt at vente med at anskaffe mig en chiller, og jeg vil gerne høre, om I har nogle råd til brygning uden chiller.

Særligt er jeg i tvivl om, hvornår i processen jeg skal si humlen fra?

Pft.

Mvh. Kristian
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 12:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Brygning uden chiller

Indlæg af fjorgensen »

Humlen skal sies fra når du er færdig med at koge.
Når jeg koger humle kommer jeg det direkte i gryden og så sir jeg det fra når jeg kommer urten på gærspanden. Jeg flytter urten over i gærspanden med et litermål og så har jeg et dørslag som jeg hælder det hele igennem og ned i gærtanken.
Du kan lade gærspanden stå med tæt låg på til næste dag hvor du måler temperaturen i urten og hælder gæren i hvis temperaturen er under 30°C. På denne årstid kan du også sætte urten udenfor så går det hurtigere med at afkøle.
keep it simple !
odenselunde
Indlæg: 84
Tilmeldt: 8. jan 2016, 13:33
Geografisk sted: 4621 Gadstrup

Re: Brygning uden chiller

Indlæg af odenselunde »

Jeg har selv forsøgt mig uden nedkøling, altså blot naturlig nedkøling, uden at øllen hverken blev inficeret eller smagte grimt. Jeg lod blot urten blive i el-gryden indtil næste dag, hvor jeg tappede den i en gærtank. Du skal selvfølgelig være forberedt på, at IBU'en bliver anderledes, hvis du lader humlen overnatte i urten, men dette kan klares ved at putte humlen i en humlesok, der fiskes op, når kogetiden er overstået (husk at der skal kompenseres med ca. 10 % mere humle, når du bruger sokker). God fornøjelse med din første bryg :-)
kbaggen
Indlæg: 448
Tilmeldt: 9. nov 2007, 21:09

Re: Brygning uden chiller

Indlæg af kbaggen »

Hej,
jeg gør det jeg lader urten nedkøle i gæringstank natten over, dvs. hælder urten over stadig varm, dvs. omkring de 80-85 grader og dermed laver en stirillation af gærspand. Da nedkøling vil skabe undertryk når temperaturen falder og dermed vil suge0 (urent) luft ind i gærspanden har jeg en no-rinse starsan opløsning i gærrøret som filter mod baktuser! Dette har jeg meget ganske fine resultater med! Og på den måde deler jeg også brygdagen i 2!

Grunden til man tradtionelt anbefaler hurtigt nedkøling gennem vand-spiral er selvfølgelig, at jo længer tid urten står åbent og er usat for urent luft jo størrer risiko for en bakterier kommer i urten, og dermed jo hurtigere du har den nedkølet og tilsat gær jo større chance for at gæren gror op og udkonkurrer bakterier. Alkohol-dannelsen er jo Saccharomyces spp.´s måde kemiske at bekæmpe andre mikroorganismer på samme måde Penicillium spp. lave penicillin til bekæmpelse af andre bakterier!

Så får at sikre et steril urt, gør jeg brug af det som Australske hjemmebrygger har gjort gennem en del år, også kaldet Overnight Chilling eller NoChill, EasyChill etc.

Så man kan snildt starte på denne måde, men den urene luft kan være et problem, og hvis du ikke nedkøler i din gæringsspand som jeg gør vil jeg mene at du bør nedkøle i køkkenvasken med låg på gryde (stop evt. damp-huller med vat+alkohol/starsan) og brug is i kølevandet til så hurtigt som muligt at nå gæringstemperatur!

Håber dettte hjælper!
KBN

http://www.iblopper.bubble-logger.com" onclick="window.open(this.href);return false;
"iBLOPPER – iot Fermentation Logger! An activity and fermentation logger´s to attach to your airlock. Build your self. Free to use"
Brugeravatar
maseol
Indlæg: 342
Tilmeldt: 10. feb 2010, 09:15
Geografisk sted: Nivå - Nordsjælland

Re: Brygning uden chiller

Indlæg af maseol »

en anden årsag til hurtig køling er "Cold Break", for klarere øl. Jeg bruger selv en pladekøler, men overvejer at prøve nochill, for at spare vand og tid.
Bryg hilsner
Thomas

Two beers or not two beers....that's the question
Brugeravatar
admin
Site Admin
Indlæg: 4754
Tilmeldt: 4. dec 2005, 16:25
Geografisk sted: 7080 Børkop

Re: Brygning uden chiller

Indlæg af admin »

put urten ned i gær spanden og lad det køle ned til dagen efter, det er der ikke de store problemer i, du kan få ganske godt øl ud af det - jeg har selv gjort det et par gange.

Brygget ved Fri Bryg - Naturligvis
Mvh.
Jens
Øl og sol er livet....

http://www.fribryg.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.dk/fribryg" onclick="window.open(this.href);return false;
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Brygning uden chiller

Indlæg af Truntebryg »

Det behøver jo ikke være så kompliceret ;-)

De første 20 bryg, kørte med denne køling - som faktisk var ret så effektiv ..

Billede

Billede
Afløb gennem et hul ;-)
Brugeravatar
DennisMAX
Indlæg: 228
Tilmeldt: 14. mar 2015, 08:39
Geografisk sted: Strellev 6870
Kontakt:

Re: Brygning uden chiller

Indlæg af DennisMAX »

Vi bruger faktisk samme princip som Truntebryg og det virker upåklageligt .
Man bestemmer jo selv om man vil gøre ølbrygning til raket videnskab
Med Venlig Hilsen
Dennis H. Pedersen
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Brygning uden chiller

Indlæg af Truntebryg »

- og der er INGEN rengøring med dette princip ;-)
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Brygning uden chiller

Indlæg af Dalmoseosebryg »

admin skrev:put urten ned i gær spanden og lad det køle ned til dagen efter, det er der ikke de store problemer i, du kan få ganske godt øl ud af det - jeg har selv gjort det et par gange.

Brygget ved Fri Bryg - Naturligvis
Jeg gør ikke andet, sørger bare for at koge hanen og skolde låget og det har da ikke giver problemer endnu
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."