Barley wine

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
klingenberg
Indlæg: 46
Tilmeldt: 14. okt 2016, 19:33
Geografisk sted: tinglev

Barley wine

Indlæg af klingenberg »

Hey allesammen.

Kunne godt tænke mig at brygge en Barley wine.

Og så kommer spørgsmålene:
Opskriften sige OG på 1140, er der overhovedet muligt på en Brewster?

Opskriften siger tørhumlin, bare ikke hvornår, men tænker efter 14 dage sammen med omstikling.

Vil lade den stå i spanden ved stuetemperatur i 4 uger, og derefter har jeg kælder hvor den skal stå mindst et år.

Er jeg helt galt på den, eller lyder det okay?

Ha en god dag.
Mvh Dan
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Barley wine

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Du kan jo opnå en højere Ög ved at koge urten ned
kbh36
Indlæg: 377
Tilmeldt: 27. dec 2014, 19:43
Geografisk sted: 4060 Kr. Såby

Re: Barley wine

Indlæg af kbh36 »

Vedr. tørhumlingen, så skal den ske inden du stikke om, for humlen skal ikke være i mere end 14 dage.

Så hvis du lader den stå 4 uger, stikker om og sætter den væk, så ville jeg tørhumle den sidste uge inden du stikker om.

Hvis ikke du kan komme op på den OG med dit anlæg, så kan du evt. tilsætte spraymalt.
/Klaus
Cenosillicaphobia is the fear of an empty beer glass. Jeg har ikke et alkoholproblem, jeg har en hobby.
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Barley wine

Indlæg af Borg »

Det er mest sandsynlig ikke muligt på en Brewster, såfremt du ønsker at brygge samme volumen på én hang som på en "mindre" øl. Der er simpelthen for meget malt.
Del i stedet opskriften i to, og bryg to gange efter hinanden, så du ender med den ønskede mængde i gærspanden. Dermed er der plads i din Brewster.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
klingenberg
Indlæg: 46
Tilmeldt: 14. okt 2016, 19:33
Geografisk sted: tinglev

Re: Barley wine

Indlæg af klingenberg »

Tak for alle råd:-)
Det gør det altid lidt lettere. Tror jeg vil sælge min Brewster og invistere i en stor gryde med gasplus, har brewsteren og en anden el gryde til sparge vand, og når det hele køre, så kan strømmen snart ikke følge med herhjemme:-/
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Barley wine

Indlæg af Truntebryg »

GasPlus - det lyder frækt ;-)

Men ellers er det lige mit set-up, elgryde til spargevand og Gasgryde til mæske/ humlekog. Jeg vil bestemt anbefale en Paella brænder der passer præcis til din gryde. Den bruger mindre gas i forhold til de mere koncentrerede brændere (ala Mammuth)
loobie
Indlæg: 143
Tilmeldt: 19. mar 2014, 14:56

Re: Barley wine

Indlæg af loobie »

Bare ifald du ikke har overvejet det allerede: Hvor længe vil du lagre din barley wine, og hvor meget er der tilbage af effekten af tørhumlingen når den er lagret færdig? De mere subtile humlearomaer overlever ikke såå forfærdeligt længe.
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Barley wine

Indlæg af Truntebryg »

Næ, det har du ret i.

Men spørgsmålet er så, hvilke andre komponenter det så laves. Barley wine udvikler jo helt nye smags indtryk efter 1 års tid, og de kommer jo ikke af ingenting. Aromaen kan ikke komme ud af flasken (før du åbner den ;-) så de går ganske sikkert i forbindelse med andre ting i øllen - og danner nye interessante indtryk.

Så selvom det virker ulogisk, så kan det være spændende nok ;-)
klingenberg
Indlæg: 46
Tilmeldt: 14. okt 2016, 19:33
Geografisk sted: tinglev

Re: Barley wine

Indlæg af klingenberg »

Den skal lagres i mindst et år i svigerforældrenes kælder. Går med tanker om at lave en lille slags kartoffel/øl kælder i garagen på 1 meter dyb.
Den blir tørhumlet på søndag og en lille uge frem og så er det en uge vold crash og derefter på flaske
Har delt den i to under brygningen, så i den ene er der kommet egetræs spåner i fra congac fad.er rimelig ny i det her, så læser og prøver mig lidt frem . men indtil nu smager den kanon godt.
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."