"Min første" Abby Ale - gæretid?

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
Fosgrau
Indlæg: 11
Tilmeldt: 26. feb 2017, 14:39

"Min første" Abby Ale - gæretid?

Indlæg af Fosgrau »

Den 11/2 bryggede jeg min første bryg med et kit (spraymalt) fra Brygladen.
I følge opskriften skal den være gæret helt færdig på 2 uger (5 min mellem blobene) ved 18-22 grader.
I dag - altså lidt mere end 2 uger - har jeg stadig 3 min mellem blobene, og øllet har gæret ved 19 grader. Gæren er sunket til bunds, og ligger som en 2 cm tyk kage.
Skal jeg lade det gære videre til 5 min mellem blobene eller stikke øllet om, og lade det gære færdigt eller er der noget helt 3. galt?
kbh36
Indlæg: 377
Tilmeldt: 27. dec 2014, 19:43
Geografisk sted: 4060 Kr. Såby

Re: "Min første" Abby Ale - gæretid?

Indlæg af kbh36 »

Hvad var din OG?
Hvis det er en stærk øl, så lad den stå en-to uger mere, så er du sikker på den er gæret helt færdig.
/Klaus
Cenosillicaphobia is the fear of an empty beer glass. Jeg har ikke et alkoholproblem, jeg har en hobby.
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 12:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: "Min første" Abby Ale - gæretid?

Indlæg af fjorgensen »

Det kan ikke betale sig at have for travlt.
Jeg lader altid mit øl stå på gærspanden i 3 uger (21 dage) og så måler jeg derefter SG over et par dage for at være sikker på at gæringen er færdig.
keep it simple !
Fosgrau
Indlæg: 11
Tilmeldt: 26. feb 2017, 14:39

Re: "Min første" Abby Ale - gæretid?

Indlæg af Fosgrau »

kbh36 skrev:Hvad var din OG?
Hvis det er en stærk øl, så lad den stå en-to uger mere, så er du sikker på den er gæret helt færdig.
OG1065, skulle nok have været 1070, med havde lidt vanskeligheder med at styrer temperaturen i mæskningen
Fosgrau
Indlæg: 11
Tilmeldt: 26. feb 2017, 14:39

Re: "Min første" Abby Ale - gæretid?

Indlæg af Fosgrau »

fjorgensen skrev:Det kan ikke betale sig at have for travlt.
Jeg lader altid mit øl stå på gærspanden i 3 uger (21 dage) og så måler jeg derefter SG over et par dage for at være sikker på at gæringen er færdig.
Jeg klapper hesten og ser tiden an :-)
Fosgrau
Indlæg: 11
Tilmeldt: 26. feb 2017, 14:39

Re: "Min første" Abby Ale - gæretid?

Indlæg af Fosgrau »

Jeg er bekymret for gæringstiden på min Belgiske Abbey Ale.
Jf. opskriften er gæringstiden ca. 2 uger. Med start OG på 1070, og slut FG 1012-1016 (1 blob i gærrøret pr. 5 min).

Nu har min urt gæret i mere end 1 måned, og der er stadig ca. et blob i gærrøret pr min.
11/2 start, OG 1065
8/3, målt 1017
13/3, målt 1014

Der er en hvid kage i bunden af spanden, og en mindre brun en i overfladen. Det smager af "øl", og der er ingen gærlugt eller smag. Jeg har flyttet gærspanden, så den nu står i ca. 21 gr (før 19 gr.).

Skal jeg væbne mig med tålmodighed, eller skal jeg gøre noget (og hvad)?
kbh36
Indlæg: 377
Tilmeldt: 27. dec 2014, 19:43
Geografisk sted: 4060 Kr. Såby

Re: "Min første" Abby Ale - gæretid?

Indlæg af kbh36 »

Mål FG onsdag og fredag, hvis den stadig er 1014, så er det tid til at flaske.
/Klaus
Cenosillicaphobia is the fear of an empty beer glass. Jeg har ikke et alkoholproblem, jeg har en hobby.
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 12:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: "Min første" Abby Ale - gæretid?

Indlæg af fjorgensen »

Du kan se den har rykket sig fra 1017 til 1014 på 5 dage, så den er ikke færdiggæret og jeg ville lade den stå 3-4 dage mere og så måle igen indtil jeg får samme måleresultat to gange. At der kommer blop i gærrøret kan være tegn på gæring eller Co2 der undslipper øllet.
keep it simple !
Fosgrau
Indlæg: 11
Tilmeldt: 26. feb 2017, 14:39

Re: "Min første" Abby Ale - gæretid?

Indlæg af Fosgrau »

kbh36 skrev:Mål FG onsdag og fredag, hvis den stadig er 1014, så er det tid til at flaske.
Efter 2 yderligere målinger endte den på 1014 hvilket svarer til ca. 7% alkohol.
Jeg er tilfreds, og øllet er tappet på flasker.
Tak for jeres input.
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: "Min første" Abby Ale - gæretid?

Indlæg af Truntebryg »

Husk, når du flytter grønøllen til varmere omgivelser, så kan øllen ikke indeholde det samme CO2 og der vil dampe lidt CO2 af - det kan give "falske" blop i røret ;-)
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."