Nu sker det meget snart!

Alm. Nybegynder hjælp.
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Nu sker det meget snart!

Indlæg af Truntebryg »

Det gør der også i mine ;-)
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: Nu sker det meget snart!

Indlæg af søreno »

Og i mine.

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
CasparB
Indlæg: 79
Tilmeldt: 1. jan 2017, 19:29
Geografisk sted: Odense 5220

Re: Nu sker det meget snart!

Indlæg af CasparB »

Du skal bare ikke have det med over i den spand du flasker fra.
Så skal det nok gå :)
RuneV
Indlæg: 253
Tilmeldt: 8. feb 2017, 12:34
Geografisk sted: Hasselager, Århus

Re: Nu sker det meget snart!

Indlæg af RuneV »

Hej igen

Jeg mangler stadig svar på et par spørgsmål. Nogen der kan hjælpe?

Mht alkoholmålingen, så kom jeg til at hælde min 50 ml gærblanding i inden jeg målte. Ødelægger det målingen totalt? Jeg målte sekundet efter det var kommet i.

Overfladen af øllet var lige under 40. Der hvor farven er orange. Dvs lige under 104 (som står på den anden side af måleren). Er det normalt?
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Nu sker det meget snart!

Indlæg af Borg »

Når du var så hurtig, betyder det ikke noget ar gæren kom i først.
Alle hydrometre er ikke ens, så farveangivelsen hjælper ikke jeg går ud fra, at den er beregnet til øl.
Ud fra det du skriver, vil jeg formode, at din måling svarer til 1.040.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
RuneV
Indlæg: 253
Tilmeldt: 8. feb 2017, 12:34
Geografisk sted: Hasselager, Århus

Re: Nu sker det meget snart!

Indlæg af RuneV »

Borg skrev:Når du var så hurtig, betyder det ikke noget ar gæren kom i først.
Alle hydrometre er ikke ens, så farveangivelsen hjælper ikke jeg går ud fra, at den er beregnet til øl.
Ud fra det du skriver, vil jeg formode, at din måling svarer til 1.040.
Det er sådan en jeg fik med da jeg købte mit begyndersæt til ølbryg.

Målingen så således ud.

Billede
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Nu sker det meget snart!

Indlæg af Borg »

Oppe i det røde felt står der 1.000 ( kan godt nok ikke se det sidste nul, men det formoder jeg er der).
De 10, 20, 30 osv skal så lægges til, så i dit tilfælde har du en aflæsning der hedder 1.000 + 40 = 1.040. Eller 1.041, hvis det er dér den rammer.
Hvad var målet? Også i antal liter?
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
RuneV
Indlæg: 253
Tilmeldt: 8. feb 2017, 12:34
Geografisk sted: Hasselager, Århus

Re: Nu sker det meget snart!

Indlæg af RuneV »

Borg skrev:Oppe i det røde felt står der 1.000 ( kan godt nok ikke se det sidste nul, men det formoder jeg er der).
De 10, 20, 30 osv skal så lægges til, så i dit tilfælde har du en aflæsning der hedder 1.000 + 40 = 1.040. Eller 1.041, hvis det er dér den rammer.
Hvad var målet? Også i antal liter?
Der er mit første bryg og der står ikke noget om målet i opskriften. Hvad mener du helt nøjagtigt med målet? Er det hvor mange % alkohol den skal ende ud med? Hvis det er %, så står der 5,5% på kassen jeg modtog malt, gær og humle i.

Mængdemæssigt var målet 10 liter. Det blev til 9 liter efter kogning.

Næste gang sparger jeg med et par liter vand yderligere.
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Nu sker det meget snart!

Indlæg af Borg »

Normalt står der i en opskrift, hvad den forventede OG er, og hvad den forventede volumen er.
De to tal fortæller, hvor "dygtig" man har været.
Men hvis opskriften har 5,5% som mål, kan jeg nok allerede nu sige, at det ikke opnås. Så skulle din OG have været omkring 1.052. Du vil sikkert ende lidt under 4%.
Men pyt, du har lige brygget din første øl, og du øver dig. Du skal nok komme efter det.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
RuneV
Indlæg: 253
Tilmeldt: 8. feb 2017, 12:34
Geografisk sted: Hasselager, Århus

Re: Nu sker det meget snart!

Indlæg af RuneV »

Borg skrev:Normalt står der i en opskrift, hvad den forventede OG er, og hvad den forventede volumen er.
De to tal fortæller, hvor "dygtig" man har været.
Men hvis opskriften har 5,5% som mål, kan jeg nok allerede nu sige, at det ikke opnås. Så skulle din OG have været omkring 1.052. Du vil sikkert ende lidt under 4%.
Men pyt, du har lige brygget din første øl, og du øver dig. Du skal nok komme efter det.
Ok. Laver en testmåling idag. Den har gæret i 11 dage.

Hvad skal jeg gøre bedre for at ramme højere/tættere på? Sparge mere effektivt?
RuneV
Indlæg: 253
Tilmeldt: 8. feb 2017, 12:34
Geografisk sted: Hasselager, Århus

Re: Nu sker det meget snart!

Indlæg af RuneV »

Så har jeg lavet den første af min FG måling.

Den så således ud: FG 1014 (OG var 1042)

Billede

Da jeg tog låget af og stak hovedet ned i spanden, var jeg lige ved at besvime. Det lugtede så ektremt skarpt/surt/amoniak/urin agtigt, at jeg helt droppede at prøvesmage. Det rev virkelig i næsen.

Skal det lugte sådan?
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: Nu sker det meget snart!

Indlæg af søreno »

Det er formentlig bare CO2 du kan lugte. Det er en ret skarp lugt så gem du bare bekymringen.
Mht og, så kan du kigge på om din malt er kværnet fint nok og sørge for at røre nogle gange i løbet af mæskningen. Bortset fra det, så retter det sig sikkert også bare med erfaringen i løbet af de næste par bryg
Vh Søren


Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
Thage
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 3. okt 2015, 09:37
Geografisk sted: Allerød

Re: Nu sker det meget snart!

Indlæg af Thage »

Man bliver noget overrasket... har været ved at kassere bryg flere gange, hvor det smagte skønt efter karbonering/lagring - så ro på som Søren skriver ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
RuneV
Indlæg: 253
Tilmeldt: 8. feb 2017, 12:34
Geografisk sted: Hasselager, Århus

Re: Nu sker det meget snart!

Indlæg af RuneV »

søreno skrev:Det er formentlig bare CO2 du kan lugte. Det er en ret skarp lugt så gem du bare bekymringen.
Mht og, så kan du kigge på om din malt er kværnet fint nok og sørge for at røre nogle gange i løbet af mæskningen. Bortset fra det, så retter det sig sikkert også bare med erfaringen i løbet af de næste par bryg
Vh Søren


Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
Jeg rørte stort set under hele mæskningen, men jeg tappede kun 4 kander af og hældte oveni sammen med 5 liter 75 grader varmt vand.
Anped
Indlæg: 53
Tilmeldt: 1. dec 2015, 10:52
Geografisk sted: 5683 Haarby

Re: Nu sker det meget snart!

Indlæg af Anped »

Der er gærtyper, som kan lugte ret så grimt. Jeg har brygget et par hvedeøl, som lugtede fælt af svovlbrinte (rådne æg) under gæringen.

Og som Søren skriver, så kan CO2 også være et grimt bekendtskab... så tag du det roligt, og lad gæren gøre sit arbejde færdigt :-)

Men du kan i øvrigt sagtens smage på det - tap lidt af i et glas og giv det er par minutter, så alle ubehagelighederne kan dampe af. Så får du som regel et meget godt billede af hvor dit øl er på vej hen :-)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."