Beersmith 2 opskrift - "kog humle i 0 minutter"

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
Jens K
Indlæg: 38
Tilmeldt: 21. okt 2016, 08:32

Beersmith 2 opskrift - "kog humle i 0 minutter"

Indlæg af Jens K »

Hej,

Jeg vil gerne lave en øl ud fra en opskrift jeg har fundet på Beersmith 2 på min iPad.

I opskriften står der at man skal tilføje den sidste humle og koge i 0 minutter. Hvad skal der forstås med det?

Jeg bruger gazeposer til min humle og jeg fjerner som regel humleposerne så snart jeg har slukket for mit gasblus og påbegyndt kølingen, er det en fejl?

MVH Jens
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Beersmith 2 opskrift - "kog humle i 0 minutter"

Indlæg af Truntebryg »

Hvilken øl vi taler om - ved IPA giver det god mening ;-)
Thage
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 3. okt 2015, 09:37
Geografisk sted: Allerød

Re: Beersmith 2 opskrift - "kog humle i 0 minutter"

Indlæg af Thage »

Smider selv humle i ved flameout - og køler efter lidt omrøring hurtigt ned under 80 grader, giver en god frisk smag der holder længe(længere end tørhumling)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jens K
Indlæg: 38
Tilmeldt: 21. okt 2016, 08:32

Re: Beersmith 2 opskrift - "kog humle i 0 minutter"

Indlæg af Jens K »

Det er en ESB.

Skal jeg tage den "gamle" humle op af gryden før jeg smider den sidste humle i og starter kølingen?

Skal man i øvrigt sætte Wyeast Smack pack gæren tilbage i køleskabet når man har aktiveret næringen eller skal den stå ved stuetemperatur og "svulme" op inden det hældes i urten?
loobie
Indlæg: 143
Tilmeldt: 19. mar 2014, 14:56

Re: Beersmith 2 opskrift - "kog humle i 0 minutter"

Indlæg af loobie »

Det burde ikke gøre den store forskel om du tager den "gamle" humle op eller ej -- alfasyren er isomeriseret og aromastofferne dampet af.

Wyeast-pakker skal ideelt set have lov at svulme ved gæringstemperatur. Jeg tror at stuetemperatur er ok, også for lager-gær.
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."