Bør jeg lave en gær starter?

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
Sephim
Indlæg: 27
Tilmeldt: 23. okt 2014, 07:55
Geografisk sted: Aarhus

Bør jeg lave en gær starter?

Indlæg af Sephim »

Hej
Jeg står og vakler lidt over, om hvorvidt en gær starter vil være nødvendigt. Jeg har et 19 l bryg med et est OG på 1055. Jeg har en English Ale WLP002, PurePitch fra 7. feb. 2017.

Vil gærstarter være en god ide eller spildte kræfter?

/Christian
loobie
Indlæg: 143
Tilmeldt: 19. mar 2014, 14:56

Re: Bør jeg lave en gær starter?

Indlæg af loobie »

Jeg synes du skulle lave en gærstarter. Din purepitch skulle nok kunne gære den ned, men en gærstarter på 1.5-2 liter giver dig langt større sikkerhed -- naturligvis under forudsætning af at din hygiejne er fornuftig. Hvem ved hvordan din purepitch er blevet opbevaret inden du fik den? :)
Sephim
Indlæg: 27
Tilmeldt: 23. okt 2014, 07:55
Geografisk sted: Aarhus

Re: Bør jeg lave en gær starter?

Indlæg af Sephim »

Hej igen
PurePitch pakken var sendt fra Maltbazaren (MB) med et køleelement, og jeg hentede pakken fra MB straks efter arbejde og smed gæren i køleskabet.
Jeg endte med at lave 1L gærstarter efter White Labs anvisninger. Jeg antager, at min hygiejne var tilstrækkelig, da jeg 'star san'ede alt der kom i nærheden af gæren.
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Bør jeg lave en gær starter?

Indlæg af Borg »

En starter under 1,5-2 liter opformerer ikke meget.
Tag altid som minimum en 1,5 liters eller bedst en 2 liters.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Bør jeg lave en gær starter?

Indlæg af Truntebryg »

Det er aldrig spild at lave en gærstarter på vådgær. Selv en lille starter har mening.... 1 - 1½ L afhængig af formålet !!

Da du har en relativ meget frisk gær (6 uger ?) så vil en gærstarter blot peppe gæren op til kamp og det er bestemt en god ting.

Husk gæren får 2 x ilt og det ikke så ringe endda...
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."