Tør humle

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
Sephim
Indlæg: 27
Tilmeldt: 23. okt 2014, 07:55
Geografisk sted: Aarhus

Tør humle

Indlæg af Sephim »

Hej
Jeg står og skal til at prøve tør humle for første gang og en smule i tvivl om de små detaljer.

Jeg er i gang med American Pale Ale, hvor jeg skal tørhumle i 3 dage med 39 g 13,9 % Citra humleblade. Jeg har tænkt mig at smide dem i gærtanken 3 dage før tapningen. Jeg anvender kun en primære gæringstanken og på tappedagen plejer jeg at tappe øllet over en anden gærtanken for dels at blande med sukkervand og dels for fjerne øllet fra gærlaget i bunden. Fra denne gærspand tapper jeg så på flasker.

Pga. denne tappe-procedure, så er jeg usikker på, om man bare kan smide bladene direkte i gærtanken eller, om jeg bør putte dem i en skoldet humle sok for, at undgå de kommer med over i tappespanden?

Derudover er det problematisk at håndtere humle bladene med hænderne ud fra et hygiejne perspektiv?
BrewBros
Indlæg: 127
Tilmeldt: 23. dec 2015, 18:52
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Tør humle

Indlæg af BrewBros »

Vi tørhumler på samme måde. Direkte ned i primærtank få dage før de skal karboneres.
Og nej - du behøver ikke skolde humlen, allerede der fjerner du noget aroma-olier. Humle er i sig selv anti-bakteriel. Vask hænder inden. No problems
Bjørn H
Indlæg: 19
Tilmeldt: 4. okt 2015, 21:08

Re: Tør humle

Indlæg af Bjørn H »

Lige et hurtigt spørgsmål her.

Havde planer om at tørhumle min seneste bryg. Men glemte alt om det. Nu er den færdig gæret, og er lige kommet i gærskabet i går ved ca 1 grad.
Er det mon for sent at tilsætte en portion humle ?
Brugeravatar
admin
Site Admin
Indlæg: 4754
Tilmeldt: 4. dec 2005, 16:25
Geografisk sted: 7080 Børkop

Re: Tør humle

Indlæg af admin »

Næ gør du bare det ;)

Sendt fra min SM-G900F med Tapatalk
Mvh.
Jens
Øl og sol er livet....

http://www.fribryg.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.dk/fribryg" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."