Første forsøg på redigeret opskrift, hvad synes i?

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
9colai
Indlæg: 123
Tilmeldt: 2. apr 2017, 12:34

Første forsøg på redigeret opskrift, hvad synes i?

Indlæg af 9colai »

He folkens

Jeg har fundet mig en Paulaner weissbier klon som jeg gerne vil prøve af. Jeg har dog kun udstyr til brygning af 10l øl og opsriften er på ca 19l, så jeg har været nødt til at skalere opskriften. Ud over det, har jeg også været nødt til at substituere malten, humlen og klaringsmidlet med noget jeg lettere kan få her i Danmark. Jeg har brugt programmet beersmith til at skalere først og bag efter har jeg byttet ingredienserne ud med noget noget der kan købes hos maltbazaren, de alternativerne ingredienser er fundet via et substitutdiagram.

Min 10l opskrift ser ud som følgende (skaleret med beersmith):
10l.jpg
Den "originale" 19l opskrift ser ud som følgende:
19l.jpg
Bitterheden er lavere i min opskrift, og det er fint, for Paulaner har nærmest ingen bitterhed. jeg kunne selvf tilføje mere humle, men jeg tænker at aromaen måske bliver for meget i forhold til skaleringen?

Om ikke andet, hvad synes i? Er der noget jeg bør være opmærksom på? Har i noget kritik? :-).

Og lige en sidste ting, hvad sker der hvis jeg ender med at lave en gærstarter der ender med flere gærceller end nødvendigt (i forhold til det der er estimeret med beersmith)? Kan de gå ud over smagen?

M.v.h.
Nicolai
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: Første forsøg på redigeret opskrift, hvad synes i?

Indlæg af søreno »

Det ser umiddelbart fint ud. Det er mange år siden, jeg har fået en paulaner, men det skal nok blive en fin hvede.
Vær opmærksom på risikoen for stuck mash når du har så meget hvede. Tilsæt evt nogle risskaller.
Mht til gær så ville jeg bare dumpe i når det er så lille en mængde. Så er et rør nok. Evt kan du starte den op samtidig med brygningen. Så vækker du gæren op til dåd, men den når ikke rigtigt at begynde at formere sig.
Vh Søren

Sendt fra min Nexus 7 med Tapatalk
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Første forsøg på redigeret opskrift, hvad synes i?

Indlæg af Truntebryg »

5g Irish ti 10L lyder helt vildt ...

Jeg bruger 3g til 22L
9colai
Indlæg: 123
Tilmeldt: 2. apr 2017, 12:34

Re: Første forsøg på redigeret opskrift, hvad synes i?

Indlæg af 9colai »

søreno skrev:Det ser umiddelbart fint ud. Det er mange år siden, jeg har fået en paulaner, men det skal nok blive en fin hvede.
Vær opmærksom på risikoen for stuck mash når du har så meget hvede. Tilsæt evt nogle risskaller.
Mht til gær så ville jeg bare dumpe i når det er så lille en mængde. Så er et rør nok. Evt kan du starte den op samtidig med brygningen. Så vækker du gæren op til dåd, men den når ikke rigtigt at begynde at formere sig.
Vh Søren

Sendt fra min Nexus 7 med Tapatalk
Fedt! Det var et rigtig godt råd med risskallerne, tak! Jeg har svært ved at forstå hvornår de skal anvendes.
Maltbazren skriver at en mængde svarende til 2 - 5% af kornmængden skal tilføjes enten ved indmæskning eller efter urtseperation, så enten skal der anvendes under mæskning eller ved kogning (som kommer efter urtseperationen?), jeg forstår det ikke helt.

Jeg prøver med en "gærstarter" på selve brygdagen, mest fordi jeg gerne vil prøve det :-).
Truntebryg skrev:5g Irish ti 10L lyder helt vildt ...

Jeg bruger 3g til 22L
Det kan jeg godt se, når jeg læser om det. Det virker dog som om at anvendelsen er forskelligt? Er sted siger 10-20g pr 20l, et andet sted siger 5g pr 25l... Kan det ødelægge øllen hvis man bruger for meget? Eller er det bare spild?
Senest rettet af 9colai 19. apr 2017, 10:33, rettet i alt 2 gange.
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Første forsøg på redigeret opskrift, hvad synes i?

Indlæg af Truntebryg »

BYO anbefaler 0.04 to 0.125 g/L

Nogle mener det kan give en bismag ved overdreven brug (ved dog ikke hvordan en bi smager...)
9colai
Indlæg: 123
Tilmeldt: 2. apr 2017, 12:34

Re: Første forsøg på redigeret opskrift, hvad synes i?

Indlæg af 9colai »

Truntebryg skrev:BYO anbefaler 0.04 to 0.125 g/L

Nogle mener det kan give en bismag ved overdreven brug (ved dog ikke hvordan en bi smager...)
Super, det vil jeg lige rette til så :-). Tak for hjælpen!
kbh36
Indlæg: 377
Tilmeldt: 27. dec 2014, 19:43
Geografisk sted: 4060 Kr. Såby

Re: Første forsøg på redigeret opskrift, hvad synes i?

Indlæg af kbh36 »

Risskallerne skal i sammen med malten, for at danne filter, så du ikke får "stucked mash".
/Klaus
Cenosillicaphobia is the fear of an empty beer glass. Jeg har ikke et alkoholproblem, jeg har en hobby.
9colai
Indlæg: 123
Tilmeldt: 2. apr 2017, 12:34

Re: Første forsøg på redigeret opskrift, hvad synes i?

Indlæg af 9colai »

kbh36 skrev:Risskallerne skal i sammen med malten, for at danne filter, så du ikke får "stucked mash".
Perfekt, så filtreres det bare fra ved urt separationen :-).

Tak for jeres input!
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: Første forsøg på redigeret opskrift, hvad synes i?

Indlæg af søreno »

Ja det er bare for at gøre filtreringen bedre. Det giver ikke smag.

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."