Evt. symptomer efter indtagelse af inficeret bryg?

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
9colai
Indlæg: 123
Tilmeldt: 2. apr 2017, 12:34

Evt. symptomer efter indtagelse af inficeret bryg?

Indlæg af 9colai »

Hej folkens!

Jeg har gået rundt og nydt lidt af mit første all-grain hjemmebryg den sidste uges tid uden problemer, den smager skønt og er blevet rost af flere venner/familiemedlemmer. Jeg har dog bemærket en let bitter bismag, og jeg ved ikke helt om den hører til i opskriften. Jeg har brugt tørgær og jeg omstak efter 7 dage hvor gæringen stadig var svagt aktiv, men efter omstikkelse faldt det hele til ro (det havde jeg også regnet med), så jeg tænkte i starten at det nok er gæren der ikke har fået lov til at ryde helt op efter sig selv.

Men her i lørdags drak jeg mere end et glas i forbindelse med en spontan fest hos mig (det sker jo :-)), og i går aftes (mandag aften) fik jeg ondt i maven og lidt kvalme, og jeg kan stadig mærke det her til morgen (tirsdag morgen). Det er noget der er sket for mig før, før jeg bryggede øl, men jeg kan ikke lade være med at tænke på, kan det være symptomer på at jeg har indtaget en inficeret øl?

opskriften jeg brugte var en all-grain IPA fra maltbazaren med navnet: Gold digger.

Det er nok svært at sige ud fra mine informationer, men jeg tænkte at jeg lige vil dele det med jer alligevel.
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: Evt. symptomer efter indtagelse af inficeret bryg?

Indlæg af søreno »

Det har højst sandsynligt ikke noget med øllen at gøre. Man plejer at sige, at der ikke kan gro patologiske bakterier i øl. Det er ikke helt korrekt, men stort set. Hvis øllen bliver inficeret er det med uskadelige bakterier som mælkesyre er pediococcus eller med vildgær. De er helt uskadelige. De giver bare dårlig smag i øllen. Mælkesyre kan endda give den bivirkning, at den forbedrer tarmfloraen :-)

Gærsmagen er nok mere relateret til din proces. Umiddelbart tænker jeg følgende råd: Lad være at omstikke (det gør ikke noget godt), brug gær nok, hold konstant temperatur ved gæring, rehydrer gæren (altså put den i afkølet kogt vand et kvarters tid inden tilsætning til urten).
Det er ikke sikkert, det har noget med det at gøre, men det er nogle af de steder, der kan være forbedringer a thente.

VH
Søren
9colai
Indlæg: 123
Tilmeldt: 2. apr 2017, 12:34

Re: Evt. symptomer efter indtagelse af inficeret bryg?

Indlæg af 9colai »

søreno skrev:Det har højst sandsynligt ikke noget med øllen at gøre. Man plejer at sige, at der ikke kan gro patologiske bakterier i øl. Det er ikke helt korrekt, men stort set. Hvis øllen bliver inficeret er det med uskadelige bakterier som mælkesyre er pediococcus eller med vildgær. De er helt uskadelige. De giver bare dårlig smag i øllen. Mælkesyre kan endda give den bivirkning, at den forbedrer tarmfloraen :-)

Gærsmagen er nok mere relateret til din proces. Umiddelbart tænker jeg følgende råd: Lad være at omstikke (det gør ikke noget godt), brug gær nok, hold konstant temperatur ved gæring, rehydrer gæren (altså put den i afkølet kogt vand et kvarters tid inden tilsætning til urten).
Det er ikke sikkert, det har noget med det at gøre, men det er nogle af de steder, der kan være forbedringer a thente.

VH
Søren
Super :-). Der er heller ingen af mine venner/familie der har fået det skidt, så det er nok bare mig der overtænker scenariet.

Jeg prøver samme opskrift igen her på lørdag, bare med vådgær og ingen omstikning denne gang.

mvh
Nicolai
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: Evt. symptomer efter indtagelse af inficeret bryg?

Indlæg af søreno »

Bare lige for at være sikker: når du bruger vådgær mener jeg selvfølgelig ikke at den skal rehyderes. Det er kun tørgær. Til gengæld kan det være en fordel med en gærstarter, når du bruger vådgær.

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 12:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Evt. symptomer efter indtagelse af inficeret bryg?

Indlæg af fjorgensen »

Lidelsen kaldes øl-influenza og kan fremkaldes af mange øl dagen før :-) men det går over af sig selv igen.
keep it simple !
Thage
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 3. okt 2015, 10:37
Geografisk sted: Allerød

Re: Evt. symptomer efter indtagelse af inficeret bryg?

Indlæg af Thage »

fjorgensen skrev:Lidelsen kaldes øl-influenza og kan fremkaldes af mange øl dagen før :-) men det går over af sig selv igen.
Og moderat indtag dagen efter, kan efter sigende gøre symptomer mindre...


Sent from my iPhone using Tapatalk
9colai
Indlæg: 123
Tilmeldt: 2. apr 2017, 12:34

Re: Evt. symptomer efter indtagelse af inficeret bryg?

Indlæg af 9colai »

Haha! Er i rigtig sjove var ;-). Min øl influenza plejer at gå hurtigere over.

Men jeg har også købt ind til at lave en gær starter og jeg har læst om det, men tak fordi du siger det Søreno :-).
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."