Åh-åh - har jeg gjort det rigtigt?

Alm. Nybegynder hjælp.
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Åh-åh - har jeg gjort det rigtigt?

Indlæg af Borg »

Hvis 6 gram passer til den CO2 volumen du gerne vil have i din øl, så lyder derbyet rigtigt.
Du behøver dog ikke vente på at sukkeropløsningen køler ned. Det er så lille en mængde, at det ikke gør nogen forskel temperaturmæssigt.
Hæld sukkeropløsningen i spanden, og tap øllet oveni. Brug en desinficeret silikoneslange (både inder- og yderside) der er så lang, at den kan nå helt ned i bunden af spanden, og lidt rundt langs kanten. Så får du en roterende bevægelse i øllet der gør, at sukkeropløsningen blandes godt i din øl.
Og så tapning med det samme.
Husk, at du ikke ønsker at ilte din øl på dette tidspunkt.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Beer Me Up Scotty
Indlæg: 10
Tilmeldt: 22. maj 2017, 10:25

Re: Åh-åh - har jeg gjort det rigtigt?

Indlæg af Beer Me Up Scotty »

Tak!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Beer Me Up Scotty
Indlæg: 10
Tilmeldt: 22. maj 2017, 10:25

Re: Åh-åh - har jeg gjort det rigtigt?

Indlæg af Beer Me Up Scotty »

Mit bryg har i øvrigt gæret i 15 dage i stedet for 14. Er det et problem? Og gør det noget hvis det bliver 16? Jeg er udfordret på at jeg ikke har en silikoneslange og heller ikke flasker nok. I know - jeg er en klovn.


Sent from my iPhone using Tapatalk
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: Åh-åh - har jeg gjort det rigtigt?

Indlæg af søreno »

Det betyder intet. Det er sådan set nok bedre at give det en uges tid ekstra så du er helt sikker på at det er færdiggæret. Mål gravity med din flydevægt og mål den igen efter et par dage. Hvis den ikke har ændret sig, kan du flaske.

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
Beer Me Up Scotty
Indlæg: 10
Tilmeldt: 22. maj 2017, 10:25

Re: Åh-åh - har jeg gjort det rigtigt?

Indlæg af Beer Me Up Scotty »

Der står i opskriften at øllet skal stå lunt, når det er tappet på flaske. Er det bare stuetemperatur eller er 20*C ok?
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 11:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Åh-åh - har jeg gjort det rigtigt?

Indlæg af fjorgensen »

Beer Me Up Scotty skrev:Nu er jeg nået til carboneringen. Er det korrekt forstået at jeg koger 2 dl vand vand med 6g sukker pr liter øl? Vandet koges i 10 min og afkøles til 26*C. Derefter hældes afkølet vand og bryg sammen i en ny desinficeret spand som øllet derefter tappes fra?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg hælder sukkeret i den nye spand, overhælder med lidt kogende vand og ryster lidt rundt så sukkeret opløses. Der er ingen grund til at afkøle den smule, det klarer øllet og der er masser af gærceller til at klare karboneringen.
keep it simple !
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: Åh-åh - har jeg gjort det rigtigt?

Indlæg af søreno »

Beer Me Up Scotty skrev:Der står i opskriften at øllet skal stå lunt, når det er tappet på flaske. Er det bare stuetemperatur eller er 20*C ok?
Bare stuetemperatur eller hvad der nu kan passe dig. Du skal ikke højere op end det, hvis det er det, du tænker.

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
Beer Me Up Scotty
Indlæg: 10
Tilmeldt: 22. maj 2017, 10:25

Re: Åh-åh - har jeg gjort det rigtigt?

Indlæg af Beer Me Up Scotty »

Faktisk tænkte jeg om 20* var for lidt?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brugeravatar
maseol
Indlæg: 342
Tilmeldt: 10. feb 2010, 09:15
Geografisk sted: Nivå - Nordsjælland

Re: Åh-åh - har jeg gjort det rigtigt?

Indlæg af maseol »

det er perfekt
Bryg hilsner
Thomas

Two beers or not two beers....that's the question
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."