Første forsøg på at høste gær efter bryg (10 liter)

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
9colai
Indlæg: 123
Tilmeldt: 2. apr 2017, 11:34

Første forsøg på at høste gær efter bryg (10 liter)

Indlæg af 9colai »

Hej folkens!

Jeg har mit første glas høstede gær stående i køleren lige nu og jeg er lidt i tvivl om hvor meget levende gær jeg egentlig har fået med. Så jeg ville høre jer om i kan se om det ser godt ud, ud fra nogle billeder jeg har taget?
IMG_20170603_083159.jpg
IMG_20170603_083154.jpg
IMG_20170603_083139.jpg
Man kan lige ane på billederne, at det øverste tynde lag er en anelse mere lys end resten, så jeg kan ikke helt finde ud af, om den lille lyse del er gæren og resten er ligegyldige rester? Har jeg kun formået at få så lidt med? eller er det hele er gær?

Hvad synes i?

M.v.h.
Nicolai
Brugeravatar
MonkeyBrew
Indlæg: 4420
Tilmeldt: 26. okt 2006, 21:13
Geografisk sted: 8670 Låsby

Re: Første forsøg på at høste gær efter bryg (10 liter)

Indlæg af MonkeyBrew »

Den lyse del af gæren er den mest aktive og rene del af gæren. Det er ofte den der mest eftertragtet.
Monkeybrew - Abegodt øl!

~ Lars Bang Rasmussen ~

http://www.monkeybrew.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

Mæsketemperature for stilarterne:

http://haandbrygforum.dk/viewtopic.php? ... ure#p85351" onclick="window.open(this.href);return false;
9colai
Indlæg: 123
Tilmeldt: 2. apr 2017, 11:34

Re: Første forsøg på at høste gær efter bryg (10 liter)

Indlæg af 9colai »

Ja jeg vaskede lige en gang til, da det viste sig at være "krums" i bunden. Nu er jeg kommet af med det, og det meste af gæren er blandet sammen med vandet. Hvor lang tid plejer det at gå før al gæren er bundfældet? Det havde stået på køl i 3 dage.
Thage
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 3. okt 2015, 09:37
Geografisk sted: Allerød

Re: Første forsøg på at høste gær efter bryg (10 liter)

Indlæg af Thage »

Vil tror ca 1 uge, lader det stå i store glas, og passer fint med at næste bryg skal høstes og de er klare/gennemsigtige og jeg kan hælde fra og på mindre glas


Sent from my iPhone using Tapatalk
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."