Julebryg: Hjælp en begynder med at undgå de værste brølere.

Alm. Nybegynder hjælp.
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 12:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Julebryg: Hjælp en begynder med at undgå de værste brøle

Indlæg af fjorgensen »

mhn skrev:Jeg er ikke så god til bitterhed i eftersmagen (bryg makkeren kan vist bare lide alt øl). IBU på 54 lyder voldsomt for mig. Jeg har ikke rigtigt nogen fornemmelse for, om det skal til? Kan det samme gøres med sent tilsat humle, eller vil det bare forsvinde i sødmen?

Vi har lige lavet en steam på IBU 48. Den var for voldsom til mig, da vi flaskede den. Så jeg håber, den bliver afrundet lidt ved karbonering/lagring.

Vil det sige at Crystal simpelthen overvinder Special B i sødmen? (Jeg har sat den ned i øjeblikket. :-) )
Jeg forstår dig godt, jeg har også en lidt anstrengt forhold til bitter øl. Bitterheden i øllet kan afbalancere restsødmen, men er der ikke meget restsødme bliver det bare bittert, bitterheden aftager med tiden.
Når jeg brygger holder jeg mig for det meste under 50 IBU, men i stedet for at indgå et kompromis hvorfor så ikke dele urten op i 2 portioner og så kogen den af to gange ? det koster en times ekstra kogning, men så kan i jo altid diskutere sammenligningen senere.
keep it simple !
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Julebryg: Hjælp en begynder med at undgå de værste brøle

Indlæg af mhn »

Det bliver 10 flasker af hver udgave til hver. Det er vist i underkanten. Så er det nok bedre at lave flere bryg.

Jeg må summe lidt over det med, hvor højt jeg tør gå i IBU, hvis det skal til pga. sødmen. Jeg har jo heldigvis lidt tid til at smage øl, inden vi skal brygge den. :-)
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."