Første bryg

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
ryffe
Indlæg: 9
Tilmeldt: 28. feb 2017, 12:37

Første bryg

Indlæg af ryffe »

Hej Alle,
Er så småt ved at have samlet de nød vendige grejer sammen til at komme igang med at brygge.
Har købt en all grain pakke ved brygforretningen til første bryg, og har nogle spørgsmål til deres vedlagte fremgangsmåde.

Herrestrup Bryg: Pils
OG: 1.044 FG: 1.011
IBU: 33 EBC: 6 ABV: 4,8%

Husk at rengøre og desinficere alle remedier og bordplader grundigt inden du begynder at brygge. Kværn malten groft, svarende til at hvert korn deles i 4 stykker. Opvarm 13 liter vand til 65°C

Når temperaturen er nået hældes den kværnede malt i. Mæsk 40 minutter ved 62°C, derefter 20 minutter ved 66°C, hæv hurtigt temperaturen til 78°C i 2 min, inden du slukker ned. Og overfør det hele til din Lauter tun.


Opvarm 17 liter vand til 78°C, mens urten står til rest i Lauter tun. Efter udskyldning skal du samle 24 liter urt til kogning. Kogetid er 60 minutter. Når urten koger tilsættes humle 1

Efter kogning køles urten til 25°C, Efterfyld med vand til 20 Liter, gæren tilsættes og gæringsbeholderen stilles et sted hvor gæringstemperaturen i beholderen kan holdes mellem 12 og 14°C.


Primær gæring ca. 14-21 dage (Oechsle på 1007 — 1011), herefter omstikkes til anden gærtank, hvor den skal stå 3 dage ved 16°C, og derefter 4-7 dage ved 1-3°C.
Ved flaskning anvendes 7-9 gr. sukker pr. liter.
Gæring:
Har læst meget herinde om at omstikning under gæring er unødvendigt. Kan jeg i dette tilfælde nøjes med den primære gæring, hvorefter tanken ryger på køl (går udfra at det er det der kalders cold crash?).
Kan så overfører øllet til en anden gærtank inden tapning hvis dette er nødvendigt? :)

Har et rum hvor jeg har mulighed for at lave 17°C, er det tilstrækkeligt i forhold til de foreskrevne 12 - 14°C?
Cold crash, er det rigtig forstået at det er med til at klare øllet ? Og vil det kunne undlades?

ABV på 4,8% kan jeg ikke helt forstå da jeg har prøvet forskellige beregnere som giver et andet resultat. Og følger jeg formlen (OG - FG) / 7,5 og bruger værdierne fra opskriften får jeg det til 4,4%.
Ikke fordi det gør den store forskel for mig, men er bare lidt nysgerrig på om formlen jeg har fundet er brugbar :)

Håber i kan kan hjælpe mig at få styr på detaljerne,
Mvh Peter :)
RuneV
Indlæg: 253
Tilmeldt: 8. feb 2017, 12:34
Geografisk sted: Hasselager, Århus

Re: Første bryg

Indlæg af RuneV »

Jeg har ikke omstukket nogle af mine 8 bryg og jeg har fået ganske fine øl ud af det.

Ja, det er coldcrash de omtaler og det klarer øllet. Du behøver ikke coldcrashe. Jeg har kun gjort det 3 gange.

Du skal have øllet ti ny tank inden flaskning, da du jo skal have blandet urten med en sukkeropløsning. Det bliver noget rod, hvis du begynder at røre sukkeropløsningen i din primære gærspand.

Hvis det står ved 17 grader er du ved at nå grænsen ift. Om man kan kalde det undergæret længere. Det skal dog nok blive til øl alligevel.

Din formel til udregning af alkohol ser fin ud. Jeg bruger godt nok 7,4 men det ændrer ikke rigtigt noget.
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 11:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Første bryg

Indlæg af fjorgensen »

Hej

Du har ret i stort set alle dine antagelser.

Der behøves ingen omstikning, lad øllet gære færdig i samme beholder og lad den stå 2-3 uger til du kan måle den samme FG med et par dages mellemrum, så er den klar til at flaske. Sukkeret til karbonering opløser du så i en anden beholder og omstikker øllet hertil. Til sidst tapper du øllet på flasker.

En temperatur på 17 grader er ikke det samme som 12-14 grader. Gæren skal nok klare det, men der er risiko for at den udvikler estere p.g.af den højere temperatur. Kan du stille gærspanden udendørs ?

Cold Crash er med til at klare øllet hurtigt. Hvis det udelades vil det meste øl blive klart med tiden. Nogle gange kan jeg se at mit øl er lidt plumret når jeg flasker, men når flaskerne har stået nogle dage begynder urenhederne at bundfælde sig og efter den sidste tur i køleskabet inden serveringen så er øllet klart og fint.

En AVB på 4,8% for den pågældende øl må være en skrivefejl. Den udregnes som du selv er inde på med forskellen imellem OG og FG divideret med 7,5. Du kan heller ikke på forhånd vide hvad din OG vil blive, det kommer an på hvordan din mæskeproces forløber.
keep it simple !
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: Første bryg

Indlæg af søreno »

Står der hvilken gær, det er? Hvis det tilfældigvis er den tørgær, der hedder 34/70 kan den godt klare 17 grader og stadig blive næsten ren i smagen.
For de fleste andre undergær er 17 i overkanten. Du kunne overveje at skifte den ud med en neutral overgær som bedre kan klare temperaturen. Ved 17 grader vil fx s-05 blive meget ren i smagen. Det bliver ikke en pilsner, men den vil minde om det.
Vh Søren

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
ryffe
Indlæg: 9
Tilmeldt: 28. feb 2017, 12:37

Re: Første bryg

Indlæg af ryffe »

Tak for nogle super gode og brugbare svar.
Du skal have øllet ti ny tank inden flaskning, da du jo skal have blandet urten med en sukkeropløsning.
Hvor meget vand opløses sukkeret i ? :)
Kan du stille gærspanden udendørs ?
Der bliver jo desværre nok varmere end de 17gr. udendøre her i sommer, ellers var det en go' løsning.
Har en varmepumpe i mit skur som kan køle til 17gr.
Har set flere bruger en STC-1000 kombineret med et køleskab til at styre temp.
Mon en kummefryser kan bruges til dette formål, eller vil den køle for meget ? :)
Selve STC'en koster ikke ret meget, og har en fryser som muligvis vil kunne bruges.

Så er der jo også mulighed for at lave cold crash.
Du kan heller ikke på forhånd vide hvad din OG vil blive, det kommer an på hvordan din mæskeproces forløber.
Det var nu også mere for at få bekræftet om der var noget galt med den udregnings metode jeg havde fundet eller om det var opskriften.
Men dejligt at få bekræftet at den er go' nok ;)
Står der hvilken gær, det er?
Det vil jeg lige undersøge :)

Mvh Peter
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 11:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Første bryg

Indlæg af fjorgensen »

Jeg koger lidt vand og hælder vand over sukkeret så det lige godt er dækket og så ryster jeg lidt rundt for at smelte sukkeret.
Du kan fint bruge en fryser i forbindelse med en STC 1000 for så er det den der bestemmer temperaturen i fryseren. Bare forbind stikket til STC 1000 så kører det.
keep it simple !
RuneV
Indlæg: 253
Tilmeldt: 8. feb 2017, 12:34
Geografisk sted: Hasselager, Århus

Re: Første bryg

Indlæg af RuneV »

Mht til vand til sukker, så bruger jeg 1-2 dl til 100-200 gram sukker.
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."