Kursus i eller omkring Kbh?

Alm. Nybegynder hjælp.
ChrisKbh
Indlæg: 10
Tilmeldt: 8. jun 2017, 17:48

Kursus i eller omkring Kbh?

Indlæg af ChrisKbh »

Hej alle sammen.

Jeg leder efter et godt begynder kursus, der sætter en ind i brygge processen, så man bagefter kan købe udstyr, og selv gå i gang med at experimentere.
Inde på haandbryg.dk er der linket til: http://bryg-og-smag.websted.dk/haandbry ... rsus.shtml" onclick="window.open(this.href);return false; (ærgeligt, da det virkede til at være grundigt)
Men han er stoppet med at lave kurser, så leder efter alternativer.

Jeg kan umiddelbart finde to:

Maltbazaren https://www.maltbazaren.dk/shop/kurser- ... 288c1.html" onclick="window.open(this.href);return false; (1 dag, 6 timer, og så får man en gæringspand med hjem)
Bryg Selv https://brygselv.dk/" onclick="window.open(this.href);return false; (2 timer, ikke mere info. 2 timer virker lidt kort?)

Hvad er jeres anbefaling til et begynderkursus, i eller omkring Kbh?

Mvh
Christian
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Kursus i eller omkring Kbh?

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Jeg vil ikke anbefale nogen, men har ladet mig fortælle at maltbazaren har en rigtig brygmester koblet på, til forskel fra andre det tilbyder kursus efter at have været på maltbazarens kursus, blot rygter men ved godt hvad jeg selv ville
Moesmand
Indlæg: 91
Tilmeldt: 9. aug 2016, 22:47
Geografisk sted: 9000 Aalborg

Re: Kursus i eller omkring Kbh?

Indlæg af Moesmand »

Lige en tanke....
måske ville en eller anden herinde lade dig være med til en Bryggedag?

Mvh

Henrik
jesperth
Indlæg: 167
Tilmeldt: 11. aug 2015, 23:31

Re: Kursus i eller omkring Kbh?

Indlæg af jesperth »

Maltbazarens kursus er i hvert fald fint, og prisen er rimelig - man laver er bryg og kan tage 25L øl med hjem. Og der var smørrebrød :)
odenselunde
Indlæg: 84
Tilmeldt: 8. jan 2016, 13:33
Geografisk sted: 4621 Gadstrup

Re: Kursus i eller omkring Kbh?

Indlæg af odenselunde »

Jeg startede op ved at læse Mikkelers bog om øl - det er sådan set alt hvad man behøver som nybegynder. Hvis du kombinerer det med indlæg her fra haandbrygforum samt brewersfriend.com og evt. youtube, så er du ganske fint kørende. Når du har fundet ud af at ølbrygning lige er dig, så kan du kaste dig over anden litteratur om gær, humle, vand ect.
ChrisKbh
Indlæg: 10
Tilmeldt: 8. jun 2017, 17:48

Re: Kursus i eller omkring Kbh?

Indlæg af ChrisKbh »

Tak alle sammen, for de gode svar.

Jeg tænker stadig at tage et kursus (og det lyder til at Maltbazaren er godt valg), og så se om lysten er der, efter kurset, til at brygge selv.
Og så kan de gode forslag følge, både med at stå med til en bryggedag, og læse op på tingene.

Rigtig god dag derude.

Mvh Christian
bjergjensen
Indlæg: 2
Tilmeldt: 12. jun 2017, 14:46

Re: Kursus i eller omkring Kbh?

Indlæg af bjergjensen »

Nogen som der ved om der findes noget lignende i Odense og omegn? Mvh.
VH Bjergjensen
Online Banker
Nyoprettet fynskbaseret håndbrygger på amatørniveau - hverken mere eller mindre. Lært det meste fra at 'overvåge' forummet i lang tid.
Du er velkommen til at kontakte mig via PM
morfmir
Indlæg: 676
Tilmeldt: 16. dec 2008, 22:55
Geografisk sted: Mørkøv

Re: Kursus i eller omkring Kbh?

Indlæg af morfmir »

ChrisKbh skrev:Hej alle sammen.

Jeg leder efter et godt begynder kursus, der sætter en ind i brygge processen, så man bagefter kan købe udstyr, og selv gå i gang med at experimentere.
Inde på haandbryg.dk er der linket til: http://bryg-og-smag.websted.dk/haandbry ... rsus.shtml" onclick="window.open(this.href);return false; (ærgeligt, da det virkede til at være grundigt)
Men han er stoppet med at lave kurser, så leder efter alternativer.

Jeg kan umiddelbart finde to:

Maltbazaren https://www.maltbazaren.dk/shop/kurser- ... 288c1.html" onclick="window.open(this.href);return false; (1 dag, 6 timer, og så får man en gæringspand med hjem)
Bryg Selv https://brygselv.dk/" onclick="window.open(this.href);return false; (2 timer, ikke mere info. 2 timer virker lidt kort?)

Hvad er jeres anbefaling til et begynderkursus, i eller omkring Kbh?

Mvh
Christian
Hej Christian

Jeg står for kurserne i Maltbazaren, og kan fortælle at en meget væsentlig forskel på os og bryg selv er at vi brygger all grain, og bryg selv er ekstrakt eller semigrain. Derfor også den store forskel i tidsforbruget.
Kurset i maltbazaren er et grundkursus, hvor alt det basale gennemgås. Kurset er meget praktisk orienteret så man har 100% brygget sin egen øl som man får med hjem.
Der er mange her fra forummet som har startet deres hjemmebrygger karriere på vores kursus.
Jeg ville ønske at der havde været et grundkursus da jeg startede med at brygge. Det ville have sparet mig mange fejlkøb og tvivlsomme eksperimenter i bryggeriet ;-)

Det er vel i sidste ende et spørgsmål om hvordan ens tilgang til denne hobby er. Nogle lærer fint ved at se nogle youtube videoer, læse en bog og ellers prøve sig frem. Andre vil hellere have et kursus. Jeg kan ikke se at det ene er meget rigtigt end det andet. Og som Jesper skriver så er der også smørrebrød ;-)

/Thomas
---
Imod tåber kæmper selv guder forgæves
ChrisKbh
Indlæg: 10
Tilmeldt: 8. jun 2017, 17:48

Re: Kursus i eller omkring Kbh?

Indlæg af ChrisKbh »

morfmir skrev: Hej Christian

Jeg står for kurserne i Maltbazaren, og kan fortælle at en meget væsentlig forskel på os og bryg selv er at vi brygger all grain, og bryg selv er ekstrakt eller semigrain. Derfor også den store forskel i tidsforbruget.
Kurset i maltbazaren er et grundkursus, hvor alt det basale gennemgås. Kurset er meget praktisk orienteret så man har 100% brygget sin egen øl som man får med hjem.
Der er mange her fra forummet som har startet deres hjemmebrygger karriere på vores kursus.
Jeg ville ønske at der havde været et grundkursus da jeg startede med at brygge. Det ville have sparet mig mange fejlkøb og tvivlsomme eksperimenter i bryggeriet ;-)

Det er vel i sidste ende et spørgsmål om hvordan ens tilgang til denne hobby er. Nogle lærer fint ved at se nogle youtube videoer, læse en bog og ellers prøve sig frem. Andre vil hellere have et kursus. Jeg kan ikke se at det ene er meget rigtigt end det andet. Og som Jesper skriver så er der også smørrebrød ;-)

/Thomas
Jeg har snakket med både venner og kollegaer, og alle har snakket godt om Maltbazaren, så jeg har booket tid der d. 5. august (tidligste tilgængelige kursus) ;)
Og så hvis det fanger, så må man læse op, se videoer, og høre en brygger om man må være med til en bryg-dag.

God aften :)
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Kursus i eller omkring Kbh?

Indlæg af Truntebryg »

Jeg vil bestemt anbefale at du følger op på kurset - hos en medbrygger

Jo flere setup du ser, jo bedre kan du finde det som passer dig. Nogle er til et simpelt setup, og andre er til semi automatisk setup.

Personligt brygger jeg MEGET traditionelt, stort set som i gamle dage. (dog er bålet erstattet af gas, halmen er erstattet af en "svane" og der har også indsneget sig en pumpe og slange til klaring af urt) - men ellers helt som de gamle trapist munke

Der er totalt kaos i brygrummet - men i løbet af august regner jeg med at starte op igen, og så skal du være velkommen her. (nå bag bremserne kalder...)
Brugeravatar
Broder Jacob
Indlæg: 508
Tilmeldt: 4. okt 2013, 18:33
Geografisk sted: Emmabodavej 19f, 4450 Jyderup

Re: Kursus i eller omkring Kbh?

Indlæg af Broder Jacob »

Hej
Som Søren vil jeg også byde dig velkommen i mit bryggeri i Vestsjælland.
Både som helt grøn og som en der har et kursus med sig.
Og hvis søren en traditionel, så er jeg måske munk. Jeg bruger ikke pumper ol. måske er jeg bare ikke doven nok :-)
Øl= en masse i en energisk fart
Omregnet
En masse øl i en fart= energi
Thage
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 3. okt 2015, 09:37
Geografisk sted: Allerød

Re: Kursus i eller omkring Kbh?

Indlæg af Thage »

Broder Jacob skrev:Hej
Som Søren vil jeg også byde dig velkommen i mit bryggeri i Vestsjælland.
Både som helt grøn og som en der har et kursus med sig.
Og hvis søren en traditionel, så er jeg måske munk. Jeg bruger ikke pumper ol. måske er jeg bare ikke doven nok :-)
Kunne sjovt at brygge samme opskrift og se om der er forskel... ville en pilsner være en ide?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brugeravatar
Broder Jacob
Indlæg: 508
Tilmeldt: 4. okt 2013, 18:33
Geografisk sted: Emmabodavej 19f, 4450 Jyderup

Re: Kursus i eller omkring Kbh?

Indlæg af Broder Jacob »

altid sjovt med parallelbryg, selvom det er mere end en udfordring når der er så forskellige betingelser, at pumpe eller ikke kun er en del af dem. i mit bryggeri har Brygger Jan og jeg brygget samme opskrift, samme mæsketrin, samme vandprofil, samme gær og gæringsforløb osv. men hhv. som temperaturemæsket hhv decoctionsmæsket. Derfor decocterer jeg alle undergærede og hvedeøl - det er markant bedre.
Øl= en masse i en energisk fart
Omregnet
En masse øl i en fart= energi
Thage
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 3. okt 2015, 09:37
Geografisk sted: Allerød

Re: Kursus i eller omkring Kbh?

Indlæg af Thage »

Har endnu decoction til gode.... men antager mere karamel/intens smag på en pilsner?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brugeravatar
Broder Jacob
Indlæg: 508
Tilmeldt: 4. okt 2013, 18:33
Geografisk sted: Emmabodavej 19f, 4450 Jyderup

Re: Kursus i eller omkring Kbh?

Indlæg af Broder Jacob »

En klart renere og mere tydelig smag af malten man benytter.
Har just drukket den sidste Maibock, som smagte helt smukt af mittelfruh og lyse malte.
Temp. mash finder jeg giver en øl med mindre "ryggrad" og måske lidt sødere.
Øl= en masse i en energisk fart
Omregnet
En masse øl i en fart= energi
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."