Opstarts-udstyr

Alm. Nybegynder hjælp.

Opstarts-udstyr

Indlægaf Carste Fj » 28. jun 2017, 17:25

Kære Forum

Jeg vil efter nogen overvejelse gerne kaste mig ud i, at brygge min egen øl. Jeg har derfor kig på dette starter kit: https://www.albryg.dk/starter-kit-elekt ... erior.html.

Hvad siger I til det? Er det for dyrt? For billigt? Eller hvad tænker I om, hvad jeg får til den pris? Jeg ved jeg vil ærgre mig, hvis jeg køber for billigt og ret hurtigt skal til at skifte udstyr ud, men jeg vil heller ikke ofre en hel bondegård på at komme i gang.

Er der bøger I kan anbefale? Jeg har Mikkellers bog om øl. Jeg har også kig på Simon Wrisbergs "Håndbog i ølbrygning".

Jeg håber I kan hjælpe mig lidt på vej.

Vh Carsten
Carste Fj

Re: Opstarts-udstyr

Indlægaf Thage » 28. jun 2017, 18:29

Thage

Geografisk sted: Allerød

Indlægaf Thage » 28. jun 2017, 18:30

Hun ville ikke sælge mig kun gryden og skal nok have mig en 20 gallon for at koge 62ltr, men ellers så er det god pris for alt det grej

Sent from my iPhone using Tapatalk
Thage

Indlægaf RuneV » 29. jun 2017, 09:14

Uanset hvad du køber, så finder du hurtigt ud af at du mangler en hel masse. Det er min erfaring.

Jeg startede med at købe en el-gryde på amazon.de til 800 kr., en vinballon(blev lavet til si) til 300 kr samt et starterkit til 5-600 kr. Så havde jeg nok til at komme igang.

Efterfølgende har jeg købt flasketræ, chiller, damper, 16 liters gryde(til spargevand) og vakuumpakker.
RuneV

Geografisk sted: Hasselager, Århus

Indlægaf maseol » 29. jun 2017, 09:44

RuneV skrev:Uanset hvad du køber, så finder du hurtigt ud af at du mangler en hel masse. Det er min erfaring.

Jeg startede med at købe en el-gryde på amazon.de til 800 kr., en vinballon(blev lavet til si) til 300 kr samt et starterkit til 5-600 kr. Så havde jeg nok til at komme igang.

Efterfølgende har jeg købt flasketræ, chiller, damper, 16 liters gryde(til spargevand) og vakuumpakker.

Jeg tør slet ikke tænke på hvad jeg har udvidet med siden mit Vejers Storkøb startsæt, men det er helt sikkert jeg ikke brygger øl for at spare penge :-D
Bryg hilsner
Thomas

Two beers or not two beers....that's the question
Brugeravatar
maseol

Geografisk sted: Nivå - Nordsjælland

Indlægaf Balslev » 29. jun 2017, 10:46

Jeg kan kun være enig. Man får lyst til at købe og købe... men heldigvis er det kun ting, som man opdager vil hjælpe en i det længere forløb.
Start endelig roligt ud, og så noter dig, hvilke ting du har brug for fremover.

Angående gryde (hvis du ikke har!), så kan jeg anbefale Biltemas Gryde, den har tjent mig godt i 2 bryg nu... den holder varmen fint, på trods af den er rimelig tynd, og den kan bulderkoge og bruges til gas. Dog kan den ikke bruges til induktionsvarme.

Held og lykke!
Balslev

Geografisk sted: 5450 Otterup

Indlægaf jkjen » 29. jun 2017, 19:25

Velkommen ombord til en dejlig men dyr hobby.

Jeg har til de første ca. 100 bryg brugt Lunds Nimbus system og været utrolig glad for det. Det er velgennemprøvet og fungerer stabilt. Men for 1½ år siden synes jeg at der skulle ske lidt ændringer. Derfor byggede jeg over et stykke tid og med gode venners hjælp - og så selvfølgelig lidt stakater, dette anlæg (kapacitet 10 gallon, ca. 40 liter):

IMG_2286.JPG

Det er med gas for opvarmning af mæske- og spargevand (til venstre, øverst), elektronisk styring af mæskeprocessen (RIMS med et 2kW el-varmelegeme - ikke vist på billedet) i midten og gasfyret kogekar til højre.

Du spørger også om bøger - jeg vil klart anbefale:

Designing Great Beers af Ray Daniels

og når du synes at der skal eksperimenteres, så er der mange ting at finde i:

Radical Brewing af Randy Mosher.

Go' fornøjelse!
jkjen

Geografisk sted: Hinnerup

Indlægaf Thage » 29. jun 2017, 19:38

For at give lidt feedback på kit, så prøv at sætte det sammen selv for at vurdere pris, vil mene at du sagtens kan undvære mølle til at starte med og evt. Købe en bedre over tid...

Thage

Indlægaf RuneV » 29. jun 2017, 19:47

Thage skrev:For at give lidt feedback på kit, så prøv at sætte det sammen selv for at vurdere pris, vil mene at du sagtens kan undvære mølle til at starte med og evt. Købe en bedre over tid...

Den maltmølle er altså hurtigt tjent hjem, hvis man skal betale 25 kr hver eneste gang man bestiller råvarer hjem til et bryg.
RuneV

Indlægaf Thage » 29. jun 2017, 20:08

RuneV skrev:
Thage skrev:For at give lidt feedback på kit, så prøv at sætte det sammen selv for at vurdere pris, vil mene at du sagtens kan undvære mølle til at starte med og evt. Købe en bedre over tid...

Den maltmølle er altså hurtigt tjent hjem, hvis man skal betale 25 kr hver eneste gang man bestiller råvarer hjem til et bryg.

Mjow alt er relativt... hørt lidt blandet om den, og vise steder kan du selv valse.. og så har flere købt en mm / C&d look a like for billige penge på eBay - tror man bliver gladere for den.

Thage

Indlægaf RuneV » 29. jun 2017, 20:17

Thage skrev:
RuneV skrev:

Mjow alt er relativt... hørt lidt blandet om den, og vise steder kan du selv valse.. og så har flere købt en mm / C&d look a like for billige penge på eBay - tror man bliver gladere for den.

Min er sat op med en lille fin motor, så jeg bare skal hælde i. Jeg kommer ikke til at fortryde mit 200 kr køb af en brugt corona :-)

https://m.youtube.com/watch?v=jjNqs3_xfpk
RuneV

Indlægaf Thage » 29. jun 2017, 20:55

RuneV skrev:
Thage skrev:
RuneV skrev:[quote="Thage"]For at give lidt feedback på kit, så prøv at sætte det sammen selv for at vurdere pris, vil mene at du sagtens kan undvære mølle til at starte med og evt. Købe en bedre over tid...

Min er sat op med en lille fin motor, så jeg bare skal hælde i. Jeg kommer ikke til at fortryde mit 200 kr køb af en brugt corona :-)

https://m.youtube.com/watch?v=jjNqs3_xfpk[/quote]

Fedt du er glad for den, har ingen erfaring med den selv - så min kommentar er primært bygget på hvad jeg har læst. Og til ca. 600 i værdi fra ny, kunne det andet måske være en ide at overveje at gå direkte på det andre har skiftet til.. Har selv gjort det og købt en jeg nok kan have for "evigt". Men der findes jo så mange holdninger som bryggere, så må trådstarter jo beslutte sit :)

Thage

Indlægaf RuneV » 29. jun 2017, 21:09

Så længe jeg brygger under 30 liter, så kan jeg ikke forestille mig at købe en "bedre". Men uden motoren, så havde jeg nok købt en af de større med de 2 ruller.
RuneV

Tilbage til Hjælp til at komme igang.