Boil volumen

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
Molemil
Indlæg: 3
Tilmeldt: 18. jul 2017, 11:45

Boil volumen

Indlæg af Molemil »

Hejsa bryggere!

Jeg startede i torsdags mit første bryg (en smash pale ale), som står og hygger sig ligeså fint på køkkenbordet. Undervejs opstod der nogle spørgsmål, som jeg ikke har kunne få svar på nogle steder.
Mit overordnede spørgsmål begår sig på hvordan mængden af boil volume påvirker slutresultatet?
Jeg benyttede det ønskede slutvolumen som boil volumen, primært fordi jeg ikke havde styr på hvor meget, der ville forsvinde under kogningen. Jeg fyldte efter kogning op med vand fra hanen (hvilket jeg har læst her på forummet, var en mulighed) til det ønskede slutvolumen.
De fleste steder (nok nærmere alle) benytter folk sig af et større boil volume, der efterfølgende fordamper ved kogning. For mig virker dette mere besværligt, da man umiddelbart skal have en ret god fornemmelse af hvor meget der fordamper ved kogningen.
Så for at præcisere mit spørgsmål; hvordan påvirker disse forskellige fremgangsmåder slutresultatet?


På forhånd tak.
Thage
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 3. okt 2015, 09:37
Geografisk sted: Allerød

Re: Boil volumen

Indlæg af Thage »

Den korte vers. Procenten i øllet... dvs. Tynder du op med vand rammer du sandsynligvis lavere OG, med mindre du brugte mere malt... regn med 10% i timen siger de fleste steder mht boil off... så kan du jo regne baglæns ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Molemil
Indlæg: 3
Tilmeldt: 18. jul 2017, 11:45

Re: Boil volumen

Indlæg af Molemil »

Thage skrev:Den korte vers. Procenten i øllet... dvs. Tynder du op med vand rammer du sandsynligvis lavere OG, med mindre du brugte mere malt... regn med 10% i timen siger de fleste steder mht boil off... så kan du jo regne baglæns ;)
Jeg ramte OG spot on, hvilket man vel også ville, hvis man benyttede den anden metode, da sukkerindholdet er konstant. Derudover har jeg har haft en fordampning på omkring 17 %, hvilket jeg vil sige ligger lidt fjernt fra de 10 %.
Thage
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 3. okt 2015, 09:37
Geografisk sted: Allerød

Re: Boil volumen

Indlæg af Thage »

Hvor længe har du kogt? Og nej, prøv at måle det første urt og det sidste (ved sparge)
OG er et udtryk for sukkerudtræk hvis man skal være grov, og ja hvis alle beregninger passer er der flere veje til rom. Spm er jo så også hvornår du målte, før eller efter tilslutning af vand...?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Molemil
Indlæg: 3
Tilmeldt: 18. jul 2017, 11:45

Re: Boil volumen

Indlæg af Molemil »

Thage skrev:Hvor længe har du kogt?
Jeg kogte i 1 time uden låg, muligvis med lidt for meget krudt i gryden hvis normen er ca 10%. Det drejer sig dog om en mindre portion (6 L) så der skal nok ikke så meget til.
Thage skrev:Og nej, prøv at måle det første urt og det sidste (ved sparge)
OG er et udtryk for sukkerudtræk hvis man skal være grov, og ja hvis alle beregninger passer er der flere veje til rom. Spm er jo så også hvornår du målte, før eller efter tilslutning af vand...?
Jeg benytter en meget primitiv udgave af BIAB metoden (si i stedet for pose i en normal gryde), hvor jeg efter mæskning sigter malten fra og derefter overhældt med med 78 grader vand, igen sigter fra og samler væsken i én. Derved endte jeg på med 6 L urt med specific gravity på 1.051 (target OG). Derefter kogte jeg en time, hvorefter jeg tilsatte vand tilsvarende det fordampede volumen. Jeg målte ikke gravity efter kogning da jeg gik ud fra at den var den samme som før. :)

Tak for feedback, men jeg faldt lige tilfældigt over denne tråd, som jeg egentligt tror besvarer mit spørgsmål ret godt: http://www.haandbrygforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=4975" onclick="window.open(this.href);return false;
Det ser ud som om min IBU bliver mindre ved benyttelse af denne metode, hvilket stemmer overens med beercalc efter jeg har leget lidt med det.
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."