Feedback på Julebryg, bryg #5!

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
Balslev
Indlæg: 48
Tilmeldt: 10. apr 2017, 19:42
Geografisk sted: 5450 Otterup
Kontakt:

Feedback på Julebryg, bryg #5!

Indlæg af Balslev »

Hejsa allesammen!

Mine sidste 2 bryg er blevet fantastiske, der har i en del af æren, så tak for det.
Den sidste bryg, bryggede jeg med Skovmærke jeg selv havde plukket... er du vimmer den smager fantastisk.
Jeg vil selvfølgelig gerne have lidt input til den julebryg jeg skal lave senere idag, jeg kan stadig nå at ændre diverse ingredienser.

BeerCalc

Jeg har baseret bryggen på en Dubbel.
Jeg har 100g Fuggle humle i huset, og havde læst af engelsk humle var ok at bruge.
Derudover har jeg også Cascade humle, men havde læst at amerikansk humle ikke var godt i en belgisk dubbel.
Optimalt jeg gerne have brugt hallertau hersbrucker men min lokale humle-dealer har udsolgt af den humle.

Hvordan ser Malt profilen ud, har tilføjet lidt Special B, og prøvet at holde det lidt moderat. Angående "Brown Sugar", så er det muscavado sukker jeg tilføjer, men er lidt usikker på, om det overhovedet er nødvendigt.

Angående gær, så har jeg M44 og M27 i huset... Jeg læste tidligere at Nimbus havde dårlige erfaringer med M27, så hvis ikke M44 kan bruges (der står den er gode til amerikanske ales), så må jeg ned til min lokale dealer, og købe... hvilken?

Til sidst er der jo krydderier, og der har jeg læst en del, jeg skal nok holde det moderat, er ikke helt fast besluttet på, hvad der skal i.
Umiddelbart er tanken at der skal: Vanille, Appelsinskræl og Anis i...

Ved godt det er sommer, men jeg håber der er nogen derude ligesom mig, der browser haandbryg forummet som kan give lidt input... :)

På forhånd tak, og god sommer da!
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Feedback på Julebryg, bryg #5!

Indlæg af Borg »

Du er velkommen til at finde inspiration i min juleøl. Du kan finde den på min hjemmeside. Den hedder Noël, er brygget adskillige gange, og flere har klonet den.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Balslev
Indlæg: 48
Tilmeldt: 10. apr 2017, 19:42
Geografisk sted: 5450 Otterup
Kontakt:

Re: Feedback på Julebryg, bryg #5!

Indlæg af Balslev »

Jotak Borg, har såmænd kigget på den, og sågar samlet inspiration :)

Jeg fik brygget færdig, ramte dog ikke OG, den skulle have været 1071, men ramte 1062... lidt øv!
Tror det var fordi mit filter ikke blev godt nok, det løb lidt for hurtigt igennem.

Det skal nu nok blive til øl... :)
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Feedback på Julebryg, bryg #5!

Indlæg af Borg »

Balslev skrev:Jotak Borg, har såmænd kigget på den, og sågar samlet inspiration :)

Jeg fik brygget færdig, ramte dog ikke OG, den skulle have været 1071, men ramte 1062... lidt øv!
Tror det var fordi mit filter ikke blev godt nok, det løb lidt for hurtigt igennem.

Det skal nu nok blive til øl... :)
Der er folk der ikke mener det kan blive jul, uden min juleøl ;-) så noget godt må der være i den.
Ramte du din planlagte volumen? Du skal bruge både volumen og OG til at vurdere din effektivitet og dine processer.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Balslev
Indlæg: 48
Tilmeldt: 10. apr 2017, 19:42
Geografisk sted: 5450 Otterup
Kontakt:

Re: Feedback på Julebryg, bryg #5!

Indlæg af Balslev »

Hehe.

Ja, ramte 23 liter.
Havde beregnet 80% effektivitet, desvære ligner det jeg kun ramte 70%.

Hvad det betyder for det endelige resultat, er jeg ikke inde i, bortset fra at alkohol procent jo bliver lavere.
Brugeravatar
Thor
Indlæg: 271
Tilmeldt: 7. nov 2010, 19:37
Geografisk sted: 5881 Skårup

Re: Feedback på Julebryg, bryg #5!

Indlæg af Thor »

Med din gamle coronakværn (som du jo har arvet af mig.) havde jeg også kun en effektivitet på ca 70.
Hvis du har haft 80 % ved dine første bryg er der hel klart noget du skal ha set efter,men alt det skal nok komme med erfaringen.
Som du selv skriver er eneste konserkvens bare at din % bliver lidt lavere...
Så hvis den smager godt er der det plus at du kan drikke en mere... ;-)
Balslev
Indlæg: 48
Tilmeldt: 10. apr 2017, 19:42
Geografisk sted: 5450 Otterup
Kontakt:

Re: Feedback på Julebryg, bryg #5!

Indlæg af Balslev »

Hej Thor! :)

Ja, tak igen, den fungerer upåklageligt!
Ved min sidste bryg havde jeg 80%, ramte kun 0,1 fra min OG værdi.
Jeg filtrerede lidt anderledes/hurtigere denne gang, tror ikke mit malt-filter blev så godt, så den har sikkert ikke fået alt det dejlige sukker med ud.

Hvis eneste konsekvens er lavere %, så betyder det intet... den bobbler derudaf ligenu, den lyd bliver jeg aldrig træt af... :)

God bag-sommer til dig Thor!
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."