Pantsystemet

Alm. Nybegynder hjælp.

Re: Pantsystemet

Indlægaf fjorgensen » 5. sep 2017, 16:43

Borg skrev:
fjorgensen skrev:Behøver du overhovedet at bruge pantsystemet ?
Jeg tænker at når man køber øl i flasker i f.eks. Tyskland så er der ingen dansk pant på og de tomme flasker går i genbrugskassen.

Hvis du vil sælge øl på flasker i Danmark i almindelig handel, så skal de registreres til returpantsystemet.
Det kan du ikke sammenligne med, hvad du privat kan hjembringe fra udlandet. De er jo netop ikke solgt i Danmark.

Nååh, det var da godt nok grove :-) det er nok for at kvæle ethvert initiativ ?
keep it simple !
fjorgensen
 
Indlæg: 722
Tilmeldt: 2. apr 2014, 11:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Pantsystemet

Indlægaf Borg » 5. sep 2017, 17:23

Chmiel skrev:Takker for de mange nyttige informationer.
Testmarkedsføring er dog ikke umiddelbart nødvendigt. Jeg har testet det rigeligt selv ;-)
Flaskerne skal importeres med henblik på videresalg.

Er det korrekt forstået at den årlige grænse på 10.000 er pr. bryg?
Så at jeg i princippet kan importere 10 forskellige øl fra samme bryggeri og derved importere 100.000 styk som sekundær mærkning.

Uanset hvad, så kommer den samlede import dog ikke over 10.000 styk i alt det første år. Og formentlig heller ikke det andet år.

Nej, det er 10.000 alt i alt (måske gange 2, hvis du kan få godkendt en ekstra portion) pr. år.
Brugeravatar
Borg
 
Indlæg: 4287
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Pantsystemet

Indlægaf Chmiel » 5. sep 2017, 23:12

Endnu engang tak til Trunte og Borg for den store hjælp.
Det har været lidt svært at gennemskue det retursystem.

Som skrevet er det i første omgang på hobbyniveau jeg vil importere og der rækker 10.000 styk årligt fint.
Skulle der på et tidspunkt være behov for mere, må det jeg jo betyde at salget er gået godt og så vil det formentlig også være væsentligt nemmere at overtale banken eller andre til at stille den nødvendige sikkerhed til primær mærkning.
Chmiel
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 30. aug 2017, 05:50

Re: Pantsystemet

Indlægaf Borg » 6. sep 2017, 06:27

Chmiel skrev:Endnu engang tak til Trunte og Borg for den store hjælp.
Det har været lidt svært at gennemskue det retursystem.

Som skrevet er det i første omgang på hobbyniveau jeg vil importere og der rækker 10.000 styk årligt fint.
Skulle der på et tidspunkt være behov for mere, må det jeg jo betyde at salget er gået godt og så vil det formentlig også være væsentligt nemmere at overtale banken eller andre til at stille den nødvendige sikkerhed til primær mærkning.

Pøj-pøj.
Brugeravatar
Borg
 
Indlæg: 4287
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Pantsystemet

Indlægaf Truntebryg » 6. sep 2017, 09:06

Som jeg forstår det, er det op til 10.000 som så kan forhøjes til 20.000.

... så nej ikke 100.000

MEN er man over 20.000 så begynder panten jo også at være et mindre problem.

Jeg satser på måske 200 flasker - og så er panten jo noget voldsom = 10,- kr per flaske.
Brugeravatar
Truntebryg
 
Indlæg: 5108
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30
Geografisk sted: 4370 - Midt Sjælland

Re: Pantsystemet

Indlægaf admin » 6. sep 2017, 10:31

Truntebryg skrev:Jeg satser på måske 200 flasker - og så er panten jo noget voldsom = 10,- kr per flaske.


Det er ikke rigtig, men man skal sende en flaske ind til DRPS, det koster 2000,- for første nye registrering pr år.
herefter kan du købe sekundær pantmærker til ca. 1,3 kr pr stk. men du får også ca. 80 øre tilbage hvis panten kommer tilbage.
Man behøver ikke bestille/købe alle 10.000 stk. på en gang.

Men jeg tror altså heller ikke han slipper for at ligge et deponi hos told og skat på 10.000,- (det gjorde jeg da jeg skulle starte Fri Bryg op)
Mvh.
Jens
Øl og sol er livet....

www.fribryg.dk
www.facebook.dk/fribryg
Brugeravatar
admin
Site Admin
 
Indlæg: 4582
Images: 447
Tilmeldt: 4. dec 2005, 16:25
Geografisk sted: 7080 Børkop

Re: Pantsystemet

Indlægaf Truntebryg » 6. sep 2017, 10:57

Hvis jeg vil sælge 200 flasker øl om året, så er det da en 10er per flaske

.. og ja et pantmærke oven i.

    Hvis jeg vil købe 20 flasker vodka, så går jeg ind på skat hjemmeside og skriver hvad jeg vil købe og hvilke % alc.

    Derefter sender de et link, til indbetaling af afgift.

    Derefter sender skat en bekræftelse på betalingen med en import kode.

    Denne bekræftelse sendes så til leverandøren - som så kan se at der er betalt moms og afgift.

    Varen kan nu sendes uden problemer.

Sådan fik jeg det forklaret af skat, da betalingen foregår inden import - så er der jo ingen grund til depot.

Jeg fik dog aldrig fulgt op på sagen (ville sælge 40 glas øl på kræmmermarked) bare for at prøve systemet af ☺

Det lød på skat, som om det overhovedet ikke var et problem. De var faktisk flinke og hjælpsomme.
Brugeravatar
Truntebryg
 
Indlæg: 5108
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30
Geografisk sted: 4370 - Midt Sjælland

Foregående

Tilbage til Hjælp til at komme igang.

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 4 gæster