Spørgsmål ang. renlighed og tapning af øl

Alm. Nybegynder hjælp.
Brugeravatar
Broder Jacob
Indlæg: 508
Tilmeldt: 4. okt 2013, 18:33
Geografisk sted: Emmabodavej 19f, 4450 Jyderup

Re: Spørgsmål ang. renlighed og tapning af øl

Indlæg af Broder Jacob »

enig. Skil hele lortet hver gang og gør det ordentligt rent.
Overvej om ikke du skal gære i en spand uden hane og så evt. omstikke til tappespand på dagen, hvilket også gør det nemmere at emulgere karboneringssukkeret, da det blandes op fra bunden.


Mht. til øllet; smag på det. Så finder du ud af om det er godt eller skidt.
Øl= en masse i en energisk fart
Omregnet
En masse øl i en fart= energi
Brugeravatar
Øystein
Indlæg: 325
Tilmeldt: 6. jan 2013, 23:14
Geografisk sted: 8300 Odder

Re: Spørgsmål ang. renlighed og tapning af øl

Indlæg af Øystein »

Billede
Jeg gærer altid i en spand uden tappehane.
Når der skal flaskes bruger jeg spand med hane.
Tappehanen skilles ad, hver gang og vaskes i opvaskemaskine.
På flaskedagen samles det hele og der hældes starsanopløsning i spanden. Herefter monteres silikoneslange og flaskefylder. Der tappes så starsan gennem flaskefylder i flaskerne.
På denne måde er jeg med stor rimelighed sikker på at der er desinficeret.
Øllet bliver flytter i flaskespanden via rustfri hævert og siliconeslange som har fået en tur med damprenser.



Sent from my iPad using Tapatalk
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Spørgsmål ang. renlighed og tapning af øl

Indlæg af Truntebryg »

JA rustfri hævert og siliconeslange det er bare sagen - har kørt med det i rigtig mange år.

Den får kun damp før brug.
peos
Indlæg: 727
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: Spørgsmål ang. renlighed og tapning af øl

Indlæg af peos »

IMG_20170909_155048.jpg
søreno skrev:Det er svært at vurdere ud fra billedet, men for mig ligner det ikke infektion. Brett danner noget større hvide 'plader'. Jeg synes, det ser fint ud.

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
Det er muligt, at det ikke er Brett, men det er noget, der med tiden gærer længere ned, end gæren kan.

Jeg lavede en Pale Ale sidst i maj, og efter primærgæringen var der nogle lignende hvide pletter i overfladen. Jeg stak om, og efter sekundærgæringen var der næsten intet at se. OG var 1054, og efter hhv. 2 og 4 uger målte jeg FG til 1012. Dvs. ingen bevægelse i FG fra 2 til 4 uger, hvor jeg tappede til fade.

Det meste blev drukket til en fest i starten af august og smagte aldeles glimrende.

I dag bemærkede jeg, at et af mine festfade var blevet utæt i bunden - der stod skum ud af samlingen i bunden. Da jeg åbnede det, var der øl-springvand. Noget af aromaen var væk, men det smagte ikke dårligt. Lidt mere tør og skarp i smagen. FG var nu 1005!

Jeg havde også lidt tilbage i bunden af en Cornelius. Trykket i den var 2,6 bar ved 20 grader. Ca. 1 bar mere end det burde være.

Så jeg er ikke i tvivl om, at de hvide pletter betyder, at der er en eller anden form for vildgær eller bakterier i øllet, som ikke burde være der.

Men der er ingen grund til at smide det ud. Det er nok blot en god ide at drikke det lidt hurtigt. Står det for længe på flasker, så er der risiko for, at de bliver til øl-bomber.
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Spørgsmål ang. renlighed og tapning af øl

Indlæg af Truntebryg »

Hvor koldt stod fadene?

Normalt kan man trække Brett angrebet over lang tid - hvis bare det står koldt.
peos
Indlæg: 727
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: Spørgsmål ang. renlighed og tapning af øl

Indlæg af peos »

Det lyder rigtigt - de har stået ved ca. 20 grader siden festen i starten af august.
ChrisKbh
Indlæg: 10
Tilmeldt: 8. jun 2017, 17:48

Re: Spørgsmål ang. renlighed og tapning af øl

Indlæg af ChrisKbh »

Åbnede den øl som blev tappet sidst (og som fik lidt "grums" med), i fredags, og den smagte ikke helt godt, og nærmest ingen humlet smag, til trods for at jeg også tørhumlede IPAen.
Åbnede så en af dem der blev tappet først, i går, og den smagte noget bedre (kunne nydes), men stadig havde jeg forventet meget mere humle smag, efterfulgt af et bittert IPA "bid", men det udeblev.

Nu er jeg hel ny på banen, indenfor øl brygning, så jeg tør ikke sige det ene eller det andet, men læser ivrigt det i andre kommer med af kommentarer :)
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Spørgsmål ang. renlighed og tapning af øl

Indlæg af Truntebryg »

Hvor meget humle er der blevet brugt?

Der skal jo en del til 20L - hvis du skal over i den tunge IPA ende
ChrisKbh
Indlæg: 10
Tilmeldt: 8. jun 2017, 17:48

Re: Spørgsmål ang. renlighed og tapning af øl

Indlæg af ChrisKbh »

Truntebryg skrev:Hvor meget humle er der blevet brugt?

Der skal jo en del til 20L - hvis du skal over i den tunge IPA ende
Humlekogning: 100 gr i 60 min, og 100 gr i 10 min: Amarillo (ukendt år) pellets
Tørhumlet i 10 dage med: 100 gr Cascade (2016) humleblade (kom i en humlesok, sammen med noget tungt metal), som lå i en gryde og blev overhældt med kogende vand, inden det røg over i gærringsspanden)
peos
Indlæg: 727
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: Spørgsmål ang. renlighed og tapning af øl

Indlæg af peos »

Ja, så burde der ikke mangle humle - i hvert fald ikke i bitterhed.

Normalt hælder man ikke kogende vand over tørhumlen men putter det i, som det er. Du har måske vasket en del smag og aroma ud af den med det kogende vand.
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."