åh nej, har jeg dræbt min gær?!?!

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
Gartner
Indlæg: 49
Tilmeldt: 1. mar 2017, 06:43

åh nej, har jeg dræbt min gær?!?!

Indlæg af Gartner »

Hej hej

Jeg var hos maltbazaren igår og handlede ind til en opskrift jeg har fundet.. "trappist Kaos" hedder den.
High gravity øl, på en 10% eller lign.. Så fyren hos Bazaren anbefalede jeg lavede en gærstarter..

Jeg tog et stort syltetøjsglas og hældte kogende vand i, tilsatte en teske spraymalt og ventede til det nåede 27C og tilsatte gæren..

Han fik det til at lyde ligetil..

Jeg lavede det igår ved 14 tiden og havde tænkt jeg ville starte bryg i dag, men nu er jeg i tvivl om gæren har det godt..

Sådan ser den ud:

er sku lidt i tvivl om hvad jeg skal gøre.. Burde den ikke se mere "levende" ud..?

Mvh og god lørdag :)
Vedhæftede filer
IMG_0751.JPG
Brugeravatar
sheine
Indlæg: 246
Tilmeldt: 9. aug 2012, 11:53
Geografisk sted: Vordingborg

Re: åh nej, har jeg dræbt min gær?!?!

Indlæg af sheine »

Gæren ser ud til at have det fint. Den er bare færdig med det arbejde du har sat den til, og har lagt sig til at sove på bunden.

Du har tilsat en teske spraymalt. Det er ikke ret meget. Man plejer at sige, at der skal bruges 100 g spraymalt til 1 liter vand.

Hvis du skal bruge gæren i dag, ville jeg lave en ny gærstarter og se om den ikke viser aktivitet.
Gartner
Indlæg: 49
Tilmeldt: 1. mar 2017, 06:43

Re: åh nej, har jeg dræbt min gær?!?!

Indlæg af Gartner »

Okay, jeg troede gærstarteren skulle være mild/let, så gæren ikke blev overbelastet..

Men jeg kan hælde væsken fra og så hælde den bundfældte gær over i en ny omgang og så bruge det hele senere i dag hvis den er gået igang igen??
Brugeravatar
sheine
Indlæg: 246
Tilmeldt: 9. aug 2012, 11:53
Geografisk sted: Vordingborg

Re: åh nej, har jeg dræbt min gær?!?!

Indlæg af sheine »

Du har ret i, at man ikke skal give gæren et chok. Det er en af grundende til, at man laver man en gærstarter. Derfor har det heller ikke skadet, at du har startet med en let opløsning.

Hvis gæren har været i gang i går og du hælder den bundfældede gær over i en ny højere opløsning, så burde den vise aktivitet ret hurtigt. Ellers ville jeg blive bekymret.
Gartner
Indlæg: 49
Tilmeldt: 1. mar 2017, 06:43

Re: åh nej, har jeg dræbt min gær?!?!

Indlæg af Gartner »

Okay fedt! Mange tak for hjælpen!

Jeg har nu taget 0,5l vand og tilsat 50g spraymalt og derefter den bundfældte gær..

Jeg melder tilbage om et par timer om den er kommet igang :)

Mvh
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: åh nej, har jeg dræbt min gær?!?!

Indlæg af Truntebryg »

Hvis gæren ikke er speciel tæt på sidste dag - så skulle du ikke behøve at være nervøs.

Man kan jo pitche direkte fra pakken og man kan lave en gærstarter 3-4 dage før brug - og man kan faktisk også lave en starter som bruges når der er fuld aktivitet i glasset. (så bruges hele starterens indhold)

Du har lavet noget midt imellem - direkte pitch og så den sidste mulighed. Det kan kun blive bedre end direkte pitch. Så bare ned med hele herligheden i aften
Gartner
Indlæg: 49
Tilmeldt: 1. mar 2017, 06:43

Re: åh nej, har jeg dræbt min gær?!?!

Indlæg af Gartner »

Lige for at lave en update, så har jeg lige kikket til gæren nu og den er i fuld gang. Masser af små bobler :D
Jeg har kun lavet en halv liter til ca 12 liter urt, så tænker jeg laver det i aften og så tilsætter hele gærstarteren.. :)

Tak for hjælpen!
Gartner
Indlæg: 49
Tilmeldt: 1. mar 2017, 06:43

Re: åh nej, har jeg dræbt min gær?!?!

Indlæg af Gartner »

Og som en sidste update kan jeg fortælle at jeg ikke fik tilsat gærstarteren samme aften som jeg bryggede. Det blev sent, så jeg tilsatte den først den efterfølgende morgen.

Det tog lige et par timer, men så gik gæren ellers igang og er stadig igang nu her :)

OG var på ca 1102, så jeg håber den trække urten op på den omkring 10% alc som opskriften siger.. Ifølge whitelabs kan den jeg bruge klare 10-15%, så jeg håber gærstarteren har hjulpet i den rigtige retning.. :)

Hvis det har int er det trappistkaos fra beercalc jeg har prøvet at lave :)

Jeg håber den kan drikkes til jul :)

Mvh
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: åh nej, har jeg dræbt min gær?!?!

Indlæg af Truntebryg »

Hvilken gær taler vi om ?

Umiddelbart lyder det som om du kun har tilsat en pakke - godt nok er det en Belgier hvor alt er tilladt ...
Gartner
Indlæg: 49
Tilmeldt: 1. mar 2017, 06:43

Re: åh nej, har jeg dræbt min gær?!?!

Indlæg af Gartner »

Ja, har kun brugt én pakke, men lavede også kun 12 liter urt..

Har brugt white labs abbey ale yeast.. :)
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: åh nej, har jeg dræbt min gær?!?!

Indlæg af Truntebryg »

Så skal det nok blive godt
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."