Vand og dets betydning

Alm. Nybegynder hjælp.

Vand og dets betydning

Indlægaf Photografen » 4. nov 2017, 00:56

Hvor stor betydning har vandets beskaffenhed, og "hvor mange" går for alvor op i det, er det kun nørderne eller hvad ?

Hvis det er, hvad skal man da gøre. Har kigget på programmet "Bru'n Water" og må sige at der var jeg ved at løbe skrigende væk!
Photografen

Re: Vand og dets betydning

Indlægaf Freund » 4. nov 2017, 06:34

Hej Photografen

Jeg har søgt på "vandbehandling" oppe i højre hjørne.
Her kommer meget spændende frem.
Jeg så bla. denne tråd: viewtopic.php?f=7&t=2837&p=20488&hilit=Vandbehandling#p20488

Håber det kan give lidt inspiration til dine videre undersøgelser af de mange tråde om vand herinde.

Hilsen
Kristian
Freund

Geografisk sted: 7400 Herning

Vand og dets betydning - mange kemikalier :-O

Indlægaf Photografen » 5. nov 2017, 09:00

Jeg har regnet lidt på det i det små og kommet frem til at mit vands hårdhed er 5,82 grader dh. Er det vigtigt at gøre noget her?

Jeg må sige, at når jeg kigger på de forskellige forhandlers hjemmesider bliver jeg noget "nervøs" da der findes MANGE kemikalier der kan puttes i for at få det rette brygvand :-O
Photografen

Indlægaf k.larsen » 5. nov 2017, 10:52

Jeg synes ikke at man som håndbrygger skal begynde at lege "den lille kemiker" med en fødevare som øllet er. Vand er en råvare, der ligesom alle andre råvarer varierer. Hvis du får lavet nogle gode øl i øvrigt er det jo bare at nyde det, og droppe bekymringer og hjernespin. Hvis du alligevel mener at du vil optimere på pH - ville jeg vælge at eksperimentere med specialmalte i første omgang.
Brugeravatar
k.larsen

Geografisk sted: nr.snede

Indlægaf Photografen » 5. nov 2017, 17:38

Troede at jeg havde sendt dig en besked - K.Larsen - men det er jeg ikke længere sikker på, at jeg reelt gjorde.

Mit spørgsmål i mailen gik på, hvor jeg kan få fat i - "Bryglauet, Skavanken ( Den lille humle og malt bibel )", det er nemlig ikke lykkes mig at finde frem til nogen der har den, men måske du ved det?
Photografen

Indlægaf kbaggen » 5. nov 2017, 20:34

Synes efter ejg for en 10-15 bryg siden begyndte at kigge på vandet, at så er der sket et "Tiger-spring".
Start med at se lidt på pH!
Defter kig på EZ water sheet, som er let at gå til. Og find dine data på GEUS!

Når du har styr på pH, gå videre og læs om CL- og SO4-- betydning for fremhævelse af henholdsvis malten eller humle-karakter!
Nogle går RO vand vejen (dvs. vand uden ioner og mineraler), men jeg har bare kiggede på at fremhæve de overnævnte ioner alt efter øl-type, og som sagt synes jeg det har givet en forbedring!
kbaggen

Indlægaf Morgiane » 5. nov 2017, 20:48

Jeg bruger https://www.brewersfriend.com/homebrew/mywatercalcs/ Den fungerer på ipad og er vel blandt de bedre. Der er forskellige profiler man kan lege med.

Dit udgangspunkt finder du via analyser fra dit vandværk der er samlet her http://data.geus.dk/JupiterWWW/index.jsp

Mht ph svinger mit vand 0,2 så den er mindre stabil end jeg ville have troet.
Morgiane

Geografisk sted: Sdr. Tranders, Aalborg

Tilbage til Hjælp til at komme igang.