Første gærstarter, ødelagt?

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
ramløse
Indlæg: 57
Tilmeldt: 25. sep 2017, 17:42

Første gærstarter, ødelagt?

Indlæg af ramløse »

Hey,

Forsøgte nogle uger siden at lave min første gærstarter.

Jeg desinficerede alt men den stod ude i 48 timer med kun sølvpapir og nu har den stået aflukket i køleren i omkring 3 uger og den ser lidt skummel ud med to forskellige slags bundfald.

Kan den være inficereret?
Vedhæftede filer
IMG_1011.JPG
BSL
Indlæg: 39
Tilmeldt: 17. nov 2017, 18:51

Re: Første gærstarter, ødelagt?

Indlæg af BSL »

Hej ramløse

Det kan nok ikke umiddelbart ses på en gærstarter om den er inficeret. En gærstarter smager i reglen heller ikke som øl, så det kan også være svært at smage det.

Gæren danner hvidt bundfald, som er gærceller, der samler sig på bunden. Maltekstrakt danner også grums, når det koges, og dette vil falde til bunden som brunt bundfald. Samtidigt trækker gæren grums ud af maltekstrakten, når den ligger sig på bunden.

Så efter min mening er der ikke noget der tyder på at din starter er inficeret.

Jeg ville dog ikke bruge den alligevel. Jeg har lavet mange startere (med White labs) og det har altid virket fint at lave dem ca. 24 timer før den skal i. Det er vigtigt at der er godt gang i starteren, og den vil ikke vinde noget ved at stå så længe. Til gengæld svækker det gæren, så den er længere om at komme i gang, når du tilsætter den, og risikoen for uønsket smag stiger.

Sendt fra min SM-A320FL med Tapatalk
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: Første gærstarter, ødelagt?

Indlæg af søreno »

Der er ingen grund til ikke at bruge den. Det er rigtigt, at gæren er mest frisk hurtigt efter starteren er lavet, men 3 uger er ikke noget problem. Kør på.
Vh Søren

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."