Første bryg fejlede?

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
Solinvictus
Indlæg: 8
Tilmeldt: 17. dec 2017, 17:39

Første bryg fejlede?

Indlæg af Solinvictus »

Hej og godt nytår til alle.

Jeg gik i gang med mit første all grain bryg lige før nytår (d. 28/12). Jeg lavede undervejs et par småfejl, men ved ikke hvor stor skade det har gjort.

Jeg fulgte opskriften (En Killarney Stout) så godt jeg nu kunne med mæskningen. Jeg skulle mæske i 45 minutter ved 65 grader, 20 min ved 72 grader og 2 minutter ved 78 grader. Jeg synes det var svært at holde temperaturen stabilt på 65 grader, så et par enkelte gange var den oppe med 67 grader, men jeg tænker ikke det gør det helt store.
Efter kogning og nedkøling af urt, målte jeg OG som var 1042. Iflg. opskriften skulle den ha været 1048. Ved ikke helt hvor det er gået galt henne.
Jeg fik desværre ikke kølet urten helt ned til 25 grader, den var 30 grader, så jeg lod den stå i en lukket gærtank i en times tid inden jeg hældte gær i. Tænker ikke at de 4-5 grader gør det store.
Gæringen gik så småt i gang i løbet af 4-5 timer og dagen efter boblede det lystigt i gærlåsen.
MEN.... 2 dage efter sker der ikke rigtigt mere, så d. 31/12 laver jeg en gravity-måling, som viser 1015. I følge opskriften skulle den ende på 1012, så det er ved at være tæt på. I dag d. 2/1 laver jeg endnu en måling, som siger 1014. Kan det virkelig være rigtigt at den allerede er færdig med at gære efter 5 døgn?
Jeg prøver for sjov skyld at tappe lidt ud i et glas og smage på det. Man kan godt smage øllen, men den er med tam og uden alkohol. Nærmest som et kvart glas pilsner, som man har fortyndet med vand.
Hvad kan der være gået galt?
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 12:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Første bryg fejlede?

Indlæg af fjorgensen »

Der er ikke gået noget galt, gæren har gjort det meste af sit arbejde og skal nu have tid til at rydde op efter sig. Lad øllet stå et par uger mere og mål så igen med 3 dages mellemrum for at være sikker før du flasker.

Smagen som du beskriver er også meget normal, den ændrer sig når øllet bliver karboneret og bliver kølet ned til servering.

Den lavere effektivitet kan skyldes flere ting, men typisk er det fordi din malt ikke er kværnet godt nok, den skal være så grov som muligt, men der må ikke være hele kærner da de ikke bliver til noget i mæsken.
keep it simple !
Solinvictus
Indlæg: 8
Tilmeldt: 17. dec 2017, 17:39

Re: Første bryg fejlede?

Indlæg af Solinvictus »

Ok, så må jeg have lidt tålmodighed.
Man bliver bare lidt nervøs når det er ens første bryg :)
Solinvictus
Indlæg: 8
Tilmeldt: 17. dec 2017, 17:39

Re: Første bryg fejlede?

Indlæg af Solinvictus »

Nu fik jeg lige læst et andet indlæg om hvordan man måler vægtfylden, og jeg kan se at man skal gøre det ved 20 grader, og at jeg derfor skal lægge 0,002 til mit resultat. Så det kommer lidt tættere på målet :)
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."