Manglende gæring?

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
Jakeman
Indlæg: 27
Tilmeldt: 15. maj 2013, 21:26

Manglende gæring?

Indlæg af Jakeman »

Hej alle.

Jeg satte i torsdags en belgisk tripel over, OG i opskriften lød på 1072, men jeg ramte kun 1056, svarende ca. til den definerede BG. Den står i køkkenet ved ca. 18 grader og lørdag var den gæret ned til 1028 og i dag, 4 dage efter, er den så nede på XXXX. Min bekymring går på, at der absolut ikke er noget aktivitet i gærlåsen, vandet står ganske enkelt helt stille, skal jeg stadig regne med at komme længere ned? Jeg regner absolut med at lade den stå et par uger mere og derefter tappe den på flasker.

Mvh

Jakob

PS: Hvis man kigger i beercalc regner de både med en BG og en OG, jeg forstår ikke helt, hvad forskellen er på de to eller hvordan graviteten skulle stige så meget (denne opskrift siger BG=1052 og OG=1072), er der nogen der kan forklare det?
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 12:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Manglende gæring?

Indlæg af fjorgensen »

Ved hvilken temperatur har du tilsat gæren ?
Gæren kan godt være længe om at starte, men normalt inden for et døgn, måske to.
keep it simple !
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Manglende gæring?

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Bg er før kogning
Og efter kogning
Fg efter endt gæring

Din gær og mæsketemperatur er rart at vide med hensyn til dit spørgsmål

Kan du afdække hvad XXXX er?
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Manglende gæring?

Indlæg af Borg »

Fra BG til OG er der en kogning af urten. Dér fordamper en del vand, men sukkeret bliver tilbage.
Mindre vand og samme sukkermængde giver en større sukkerkoncentration.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jakeman
Indlæg: 27
Tilmeldt: 15. maj 2013, 21:26

Re: Manglende gæring?

Indlæg af Jakeman »

Jeg er med på, at der fordamper en del væske, men at det skulle kunne hæve gravity med 20, er det ikke ret vildt?

Jeg takker for forklaringerne, så hænger det sammen som jeg troede, så er det bare den vilde forskel, jeg ikke helt er med på. De manglende XXXX er fordi jeg glemte at skrive min nye måling ind, den er nu allerede nede på 1014, den manglende aktivitet var kun i vandlåsen og på grund af et enkelt lille punkt, hvor låget ikke sluttede tæt, nu bobler det lystigt igen (og hele familien er glad.....).

Der er mæsket ved 65 grader C og udmæsket ved 76, gæren er en Abbey Ale WLP 530 fra Maltbazaren og den er startet med gærstarter (100 g. spraymalt i ½ L kogt vand) ca. 24 timer før tilsætning.

Mvh

Jakob
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Manglende gæring?

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Så lyder det du er godt kørende
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."