CO2 og fermentasaurus

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
Munken
Indlæg: 41
Tilmeldt: 7. jun 2017, 17:33

CO2 og fermentasaurus

Indlæg af Munken »

Hej bryggere

Jeg har erhvervet mig en Fermentasaurus med tryk kit, beergun og CO2 flaske. Men jeg har et par spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe med.

1. Hvad er fordelen ved gæring under tryk?

2. Kan man tilsætte Co2 uden uden at køre det igennem et fadølsanlæg når jeg skal flaske?

Mvh

Thomas


Sent from my iPhone using Tapatalk
kbaggen
Indlæg: 448
Tilmeldt: 9. nov 2007, 21:09

Re: CO2 og fermentasaurus

Indlæg af kbaggen »

Hej,
er lige med på en lytter, men hvad jeg ar forstået er:

ad.1.,
så skulle det at gære under tryk betyde mindre dannelse af ester og andre smagsgiver, dvs. mere ren gæring, samt at man dermed kan gære lidt varmere end normalt uden at "ødelægge" ens bryg. Her skal man nok lige standse op og tænke at Fermentasaroues er en Austtralsk opfindelse med er ret så vamr klima, og vi kan jo oftest klare os med et koldt bryggers, kælder, udstue, garage..........evt- køleskab med temperaturstyring.

ad.2.
når du har fjernet alt trub, og naturlig karbonerede din øl i Fermentasaroues kan du vedligeholde trykket med CO2 og når du så fylder flakser med beergun vil de være karbonerede. Hvorvidt du kan travngskarbonere ved jeg ikke. Jeg vel helt klar mene du skal overføre det karbonerede øl så koldt som muligt for at modvirke skum!

Evt. læs her i denne tråd --> https://www.homebrewtalk.com/forum/thre ... us.626411/" onclick="window.open(this.href);return false;
KBN

http://www.iblopper.bubble-logger.com" onclick="window.open(this.href);return false;
"iBLOPPER – iot Fermentation Logger! An activity and fermentation logger´s to attach to your airlock. Build your self. Free to use"
clucking
Indlæg: 166
Tilmeldt: 29. mar 2008, 19:50

Re: CO2 og fermentasaurus

Indlæg af clucking »

kbaggen skrev:Hej,
er lige med på en lytter, men hvad jeg ar forstået er:

ad.1.,
så skulle det at gære under tryk betyde mindre dannelse af ester og andre smagsgiver, dvs. mere ren gæring, samt at man dermed kan gære lidt varmere end normalt uden at "ødelægge" ens bryg. Her skal man nok lige standse op og tænke at Fermentasaroues er en Austtralsk opfindelse med er ret så vamr klima, og vi kan jo oftest klare os med et koldt bryggers, kælder, udstue, garage..........evt- køleskab med temperaturstyring.

ad.2.
når du har fjernet alt trub, og naturlig karbonerede din øl i Fermentasaroues kan du vedligeholde trykket med CO2 og når du så fylder flakser med beergun vil de være karbonerede. Hvorvidt du kan travngskarbonere ved jeg ikke. Jeg vel helt klar mene du skal overføre det karbonerede øl så koldt som muligt for at modvirke skum!

Evt. læs her i denne tråd --> https://www.homebrewtalk.com/forum/thre ... us.626411/" onclick="window.open(this.href);return false;
Meget enig. Har gæret to bryg på en sådan - den første under forholdsvist lavt tryk så den blev tvangskarboneret inden tapning med beergun - den anden under højere tryk så der skulle ikke meget ekstra CO2 til før den var klar. Nemt.
kbaggen
Indlæg: 448
Tilmeldt: 9. nov 2007, 21:09

Re: CO2 og fermentasaurus

Indlæg af kbaggen »

Jeg vel dog lige kommentere inden en masse drøner ud og køber beerguns iht. fermentasaurus, så har jeg "bare" flasket direkte fra fermentasaurus efter trub er fjernet ved at stille og roligt omrører sukker-lage i. Dette er gået fint på både Pilsner, hvede og NEIPA (m. 350 gram humle) uden noget er oxideret.

Nu er jeg gået over til a bruge mini sukkerknalder (2,1 gram pr. stk) og 1 st. passer perfekt til 33cl for Ales, NEIPA, og pilsner (regner med det har stået ved 18-20 grader til sidst), og 2 stk. sukkernalder hvis jeg bruger 66cl flasker (fra Punk IPA afhængighed :-)

Til hvede bruger jeg kun 50cl flasker og bruger så 2 stk. sukkerknalder!

Dvs. hvilket giver:
Pilsner, Ales, NEIPA = 6,3 g/L
Hvede = 8,4 g/L

Så man behøver ikke beergun og trykkit til fermentasaurus for at kunne flaske let......!
KBN

http://www.iblopper.bubble-logger.com" onclick="window.open(this.href);return false;
"iBLOPPER – iot Fermentation Logger! An activity and fermentation logger´s to attach to your airlock. Build your self. Free to use"
Munken
Indlæg: 41
Tilmeldt: 7. jun 2017, 17:33

Re: CO2 og fermentasaurus

Indlæg af Munken »

kbaggen skrev:Jeg vel dog lige kommentere inden en masse drøner ud og køber beerguns iht. fermentasaurus, så har jeg "bare" flasket direkte fra fermentasaurus efter trub er fjernet ved at stille og roligt omrører sukker-lage i. Dette er gået fint på både Pilsner, hvede og NEIPA (m. 350 gram humle) uden noget er oxideret.

Nu er jeg gået over til a bruge mini sukkerknalder (2,1 gram pr. stk) og 1 st. passer perfekt til 33cl for Ales, NEIPA, og pilsner (regner med det har stået ved 18-20 grader til sidst), og 2 stk. sukkernalder hvis jeg bruger 66cl flasker (fra Punk IPA afhængighed :-)

Til hvede bruger jeg kun 50cl flasker og bruger så 2 stk. sukkerknalder!

Dvs. hvilket giver:
Pilsner, Ales, NEIPA = 6,3 g/L
Hvede = 8,4 g/L

Så man behøver ikke beergun og trykkit til fermentasaurus for at kunne flaske let......!


Tak for meget brugbart info :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mikle
Indlæg: 360
Tilmeldt: 16. jul 2017, 15:09
Geografisk sted: Hørsholm

Re: CO2 og fermentasaurus

Indlæg af Mikle »

Hvordan bruger du de sukkerknalder? Direkte i flasken og så fylde øl oven på eller?;)
kbaggen
Indlæg: 448
Tilmeldt: 9. nov 2007, 21:09

Re: CO2 og fermentasaurus

Indlæg af kbaggen »

Mikle skrev:Hvordan bruger du de sukkerknalder? Direkte i flasken og så fylde øl oven på eller?;)
Jeg opvarmer altid mine flasker i kold ovn til 110 grader i et stykke tid, for så køle lidt tid. Smider bare sukkerknald direkte i flaske med en hanskde på som jeg lige har hældt lidt sprit over, opbevare sukkerknalder i lukket selvstændig beholder.

Så ganske simplet....dog da sukkeret ikke er sterilt er der en beskeden infektion risiko, så overvejer at lave en test med at lade sukkeret komme med i ovn, og dermed blive steriliseret dermed!

Da jeg altid cool-crascher, er øllet koldt når det kommer på flaske og sukkeret!
KBN

http://www.iblopper.bubble-logger.com" onclick="window.open(this.href);return false;
"iBLOPPER – iot Fermentation Logger! An activity and fermentation logger´s to attach to your airlock. Build your self. Free to use"
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: CO2 og fermentasaurus

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Til prisen forstår jeg ikke at man ikke køber kegmenter https://www.ibrew.com.au/products/kegme ... litre-from
kbaggen
Indlæg: 448
Tilmeldt: 9. nov 2007, 21:09

Re: CO2 og fermentasaurus

Indlæg af kbaggen »

Dalmoseosebryg skrev:Til prisen forstår jeg ikke at man ikke køber kegmenter https://www.ibrew.com.au/products/kegme ... litre-from
Fordelen er jo helt klart man kan tage trub ud, samt gær, så der ikke står øl ovenpå trub i længere tid idet der er butteryfly ventil samt den er konisk. I mindre grad en let måde at få rent gær til næste bryg. Derudover, synes jeg det er genialt at man kan flaske direkte fra fermentasaurus! Visuelt er det også reart faktisk at kunne se hvad der sker under gæring!

Så jeg er ret glad for min fermentasaurus! Men hvis det kun at bryggge under tryk man er efter (som jeg ikke helt kan se lyset i), så er de udsolgte kegmester da sikkert ret interessante!
KBN

http://www.iblopper.bubble-logger.com" onclick="window.open(this.href);return false;
"iBLOPPER – iot Fermentation Logger! An activity and fermentation logger´s to attach to your airlock. Build your self. Free to use"
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: CO2 og fermentasaurus

Indlæg af Dalmoseosebryg »

kbaggen skrev:
Dalmoseosebryg skrev:Til prisen forstår jeg ikke at man ikke køber kegmenter https://www.ibrew.com.au/products/kegme ... litre-from
Fordelen er jo helt klart man kan tage trub ud, samt gær, så der ikke står øl ovenpå trub i længere tid idet der er butteryfly ventil samt den er konisk. I mindre grad en let måde at få rent gær til næste bryg. Derudover, synes jeg det er genialt at man kan flaske direkte fra fermentasaurus! Visuelt er det også reart faktisk at kunne se hvad der sker under gæring!

Så jeg er ret glad for min fermentasaurus! Men hvis det kun at bryggge under tryk man er efter (som jeg ikke helt kan se lyset i), så er de udsolgte kegmester da sikkert ret interessante!
Med de små bryg vi laver, gør gær og trub nok ikke den store skade, hvis man vil have det væk, kan det jo fjernes ved hjælp af dykrøret og co2, kegmenter stammer fra Australien og mon ikke at Fermentersaurus har fået ideen der fra, bortset fra fordel gennemsigtigheden, vil jeg til hver tid vælge rustfri over plast, især når prisen er stort det samme
clucking
Indlæg: 166
Tilmeldt: 29. mar 2008, 19:50

Re: CO2 og fermentasaurus

Indlæg af clucking »

Dalmoseosebryg skrev:
kbaggen skrev:
Dalmoseosebryg skrev:Til prisen forstår jeg ikke at man ikke køber kegmenter https://www.ibrew.com.au/products/kegme ... litre-from
Fordelen er jo helt klart man kan tage trub ud, samt gær, så der ikke står øl ovenpå trub i længere tid idet der er butteryfly ventil samt den er konisk. I mindre grad en let måde at få rent gær til næste bryg. Derudover, synes jeg det er genialt at man kan flaske direkte fra fermentasaurus! Visuelt er det også reart faktisk at kunne se hvad der sker under gæring!

Så jeg er ret glad for min fermentasaurus! Men hvis det kun at bryggge under tryk man er efter (som jeg ikke helt kan se lyset i), så er de udsolgte kegmester da sikkert ret interessante!
Med de små bryg vi laver, gør gær og trub nok ikke den store skade, hvis man vil have det væk, kan det jo fjernes ved hjælp af dykrøret og co2, kegmenter stammer fra Australien og mon ikke at Fermentersaurus har fået ideen der fra, bortset fra fordel gennemsigtigheden, vil jeg til hver tid vælge rustfri over plast, især når prisen er stort det samme
Hvor køber du en konisk ståltank der kan anvendes under tryk til ca. kr. 1.000,-?
Eller for den sags skyld også uden mulighed for gæring under tryk.
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: CO2 og fermentasaurus

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Cluckling, hvor vil du hen med det der, hvis jeg slår fermentersaurus op så koster den godt og vel 1248, - med tryk Kit, jeg har samtidig ikke nævnt noget om konisk men blot nævnt at hvis jeg skulle vælge, ville jeg til en hver tid vælge rustfri over plast og at det kan købes til stort set samme pris, du bedes læse hele tråden inden du springer ind med kommentarer
clucking
Indlæg: 166
Tilmeldt: 29. mar 2008, 19:50

Re: CO2 og fermentasaurus

Indlæg af clucking »

Dalmoseosebryg skrev:Cluckling, hvor vil du hen med det der, hvis jeg slår fermentersaurus op så koster den godt og vel 1248, - med tryk Kit, jeg har samtidig ikke nævnt noget om konisk men blot nævnt at hvis jeg skulle vælge, ville jeg til en hver tid vælge rustfri over plast og at det kan købes til stort set samme pris, du bedes læse hele tråden inden du springer ind med kommentarer
Rolig nu. Hvis du selv læser hele tråden kan du se jeg har kommenteret tidligere også - og også positivt for fermentasaurus. Min pointe er, at du også får konisk tank og trykmulighed med denne beholder - således at det ikke kun handler om plastik eller stål.
loosechamp
Indlæg: 26
Tilmeldt: 6. mar 2019, 18:28

Re: CO2 og fermentasaurus

Indlæg af loosechamp »

kbaggen skrev:Jeg vel dog lige kommentere inden en masse drøner ud og køber beerguns iht. fermentasaurus, så har jeg "bare" flasket direkte fra fermentasaurus efter trub er fjernet ved at stille og roligt omrører sukker-lage i. Dette er gået fint på både Pilsner, hvede og NEIPA (m. 350 gram humle) uden noget er oxideret.

Nu er jeg gået over til a bruge mini sukkerknalder (2,1 gram pr. stk) og 1 st. passer perfekt til 33cl for Ales, NEIPA, og pilsner (regner med det har stået ved 18-20 grader til sidst), og 2 stk. sukkernalder hvis jeg bruger 66cl flasker (fra Punk IPA afhængighed :-)

Til hvede bruger jeg kun 50cl flasker og bruger så 2 stk. sukkerknalder!

Dvs. hvilket giver:
Pilsner, Ales, NEIPA = 6,3 g/L
Hvede = 8,4 g/L

Så man behøver ikke beergun og trykkit til fermentasaurus for at kunne flaske let......!
Må jeg spørge dig, hvordan du flasker direkte fra fermantasaurusen udenom om beerguns osv? (Jeg overvejer at købe en). PFT!
clucking
Indlæg: 166
Tilmeldt: 29. mar 2008, 19:50

Re: CO2 og fermentasaurus

Indlæg af clucking »

loosechamp skrev:
kbaggen skrev:Jeg vel dog lige kommentere inden en masse drøner ud og køber beerguns iht. fermentasaurus, så har jeg "bare" flasket direkte fra fermentasaurus efter trub er fjernet ved at stille og roligt omrører sukker-lage i. Dette er gået fint på både Pilsner, hvede og NEIPA (m. 350 gram humle) uden noget er oxideret.

Nu er jeg gået over til a bruge mini sukkerknalder (2,1 gram pr. stk) og 1 st. passer perfekt til 33cl for Ales, NEIPA, og pilsner (regner med det har stået ved 18-20 grader til sidst), og 2 stk. sukkernalder hvis jeg bruger 66cl flasker (fra Punk IPA afhængighed :-)

Til hvede bruger jeg kun 50cl flasker og bruger så 2 stk. sukkerknalder!

Dvs. hvilket giver:
Pilsner, Ales, NEIPA = 6,3 g/L
Hvede = 8,4 g/L

Så man behøver ikke beergun og trykkit til fermentasaurus for at kunne flaske let......!
Må jeg spørge dig, hvordan du flasker direkte fra fermantasaurusen udenom om beerguns osv? (Jeg overvejer at købe en). PFT!
Der medfølger en bundprop med tap, hvorpå der kan monteres en silikoneslange og en normal flaskefylder - efter at opsamlingsbeholderen er fjernet mens butterfly ventil er lukket. Kan selvfølgelig ikke benyttes til karboneret øl men kun ved flaskekarbonering. Og beholderen skal naturligvis være løftet højere op end de flasker der skal fyldes.
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."