Basis malt

Alm. Nybegynder hjælp.
Brugeravatar
voneitzen
Indlæg: 76
Tilmeldt: 21. nov 2017, 13:21

Re: Basis malt

Indlæg af voneitzen »

Freund skrev:Hmmm... Måske der er basis for et lille fælleskøb her i Midtjylland?
Jeg har brugt næsten to sække basismalt i år, og hvis det går som jeg håber (og familielivet tillader) bliver det til 6-8 sække mere.
Der står 1 år på sækken, men hvordan er jeres oplevede holdbarhed? Mørkt, tørt og køligt naturligvis.

Beklager sidespringet i tråden, håber voneitzen tilgiver :-)

Hilsen
Freund
giv den endelig gas.
Jeg læser og lærer. Billede


Sent from my iPhone using Tapatalk
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Basis malt

Indlæg af Truntebryg »

De første DMG malte jeg købte, der var udløbsdatoen 3 år.

Tror ikke Viking laver malten anderledes ☺Jeg kører iøvrigt stadig med 5 år gammel lys karamelmalt, den bliver kun brugt til de helt specielle bryg - da den ikke er på lager i Vordingborg !!!

Pt. kører jeg på sidste sække af både Pilsner og Pale Ale malt - så det bliver nok snart en tur til Vordingborg....

(Da man skal købe min 20 sække, så er der da plads til et par medbryggere)
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Basis malt

Indlæg af mhn »

Det ser ud til, de kun sælger Pilsner malt dernede?
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
peos
Indlæg: 727
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: Basis malt

Indlæg af peos »

Jeg køber et sted, hvor jeg selv kan hente og dermed spare fragten. Derudover sparer jeg ikke på malten men køber præcis det, jeg har lyst til at bruge.

Hvis man brygger rigtig meget, kan der godt være noget at spare. Men til mine ca. 10 x 20-25 l om året og al den tid, der bruges på hvert bryg, så synes jeg ikke, at malten og råvarerne i det hele taget er noget, der skal gås på kompromis med.
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Basis malt

Indlæg af mhn »

Sådan har vi også tænkt indtil nu. Men med meget få ændringer i opskrifterne, vi skal brygge fra nu til maj, kan vi bruge en sæk Pale malt. Så begynder det lige pludselig at bliver interessant.
Senest rettet af mhn 23. feb 2018, 09:26, rettet i alt 1 gang.
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Basis malt

Indlæg af Truntebryg »

Helt enig - det er derfor jeg "kun" bruger DMG malt. Det er absolut den reneste malt jeg har set - contra Fuglsang, som bare ikke er renset særlig godt. Wyermann ligger nu også i top her.

DMG malten er også en af de malte der ligger i top, med hensyn til enzym-tallet. Det er jo trods alt, dem der laver arbejdet for os ☺

At den så tilfældigvis er den billigste - det gør den kun til et endnu bedre køb.

Den eneste jeg har hørt negativ omtale fra, er Brygforretningen - han siger at protein tallet er for lavt. ØHHH - er det netop ikke et af kriterierne for at få udtaget BYG på marken til MALTBYG ??

Hvis jeg vil have protein i min øl, så vil jeg da helst selv bestemme ..

Jeg kan godt lide Fuglsang malten, den laver god øl. Det gør Weyermanns også - bruger sporadisk begge mærker. Let undermodificeret malt kan kun fåes hos Weyermanns (Bohemian) så der er der ikke noget valg.

Hvis alle de 3 nævnte PILSNER malte kostede det samme - så ville jeg stadig tage DMG/ Viking malten
Brugeravatar
kimognicklas
Indlæg: 1961
Tilmeldt: 24. okt 2011, 23:07
Geografisk sted: Rødekro Sønderjylland

Re: Basis malt

Indlæg af kimognicklas »

Nu er skal jeg da have prøvet det dmg malt. Hvor køber jeg det billigst?

Sendt fra min ONE A2003 med Tapatalk
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Basis malt

Indlæg af Borg »

kimognicklas skrev:Nu er skal jeg da have prøvet det dmg malt. Hvor køber jeg det billigst?

Sendt fra min ONE A2003 med Tapatalk
Det køber du 20 sække af gangen (for at kunne opnå den lave pris).
Så derfor skal du nok prøve at arrangere et fælleskøb med andre herindefra.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
GeheimBrau
Indlæg: 159
Tilmeldt: 2. apr 2017, 10:24
Geografisk sted: 2690 Mosede Strand

Re: Basis malt

Indlæg af GeheimBrau »

Jeg har brugt Fuglsang senest og er ellers til Weyermann (så kan jeg jo komme til Bamberg :-))
Har ingen erfaring med DMG/Viking malt, men hvis der bliver et fælleskøb, kunne jeg godt aftage 2 * 25 kg.
GeheimBrau
/Gert
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Basis malt

Indlæg af Truntebryg »

Når vejret bliver lidt bedre og jeg har fået nye sutter på øsen - så kører jeg til Vordingborg.

Det huler gevaldigt i min sidste sæk Pilsnermalt
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Basis malt

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Truntebryg skrev:Når vejret bliver lidt bedre og jeg har fået nye sutter på øsen - så kører jeg til Vordingborg.

Det huler gevaldigt i min sidste sæk Pilsnermalt
Hmmm hvornår bliver det så
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Basis malt

Indlæg af Truntebryg »

Hmm tja ja - hvis jeg får min BrewMonk i næste uge, og vi bliver gode venner - ja så går der nok 2 uger

På den anden side - hvis vi bliver rigtig gode venner, så løber jeg tør for malt...

Egentlig et svar du ikke kan bruge til noget.

Tænker du bor vel ikke så langt fra motorvejen ?

Men det bliver nok en fredag formiddag - der har jeg fri, men der lukker DMG vistnok kl 12:00
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Basis malt

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Truntebryg skrev:Hmm tja ja - hvis jeg får min BrewMonk i næste uge, og vi bliver gode venner - ja så går der nok 2 uger

På den anden side - hvis vi bliver rigtig gode venner, så løber jeg tør for malt...

Egentlig et svar du ikke kan bruge til noget.

Tænker du bor vel ikke så langt fra motorvejen ?

Men det bliver nok en fredag formiddag - der har jeg fri, men der lukker DMG vistnok kl 12:00
Ja jeg bor et stenkast fra Transportcenteret, har blot selv overvejet at besøge dem hos DMG, sååå tænkte
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."