Beregning L vand mærsking

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
Tonny1970
Indlæg: 29
Tilmeldt: 24. nov 2017, 09:28

Beregning L vand mærsking

Indlæg af Tonny1970 »

Vi er 4 gutter som skal brygge vores bryg nr 4 i morgen. Det som undre os er at vi følger opskriften. Men ender altid ud med mindre L øl end vi burde. Vi brygger i 50L gryde med falsk bund over gasblus. Vi har købt all grain bryg ved brygladen.
I morgen brygger vi en dobbelt IPA 20L. Der står vi skal mærske med 18L og Udkoge med 14L.
Vil det sige at vi skal bruge 32L vand i alt. Eller glemmer vi noget.
Vores første bryg var 25L øl. Vi endte med 20L. Andet bryg 20L vi endte med 15L ??????
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Beregning L vand mærsking

Indlæg af Truntebryg »

Hvis opskriften siger 6kg - så

Mæskevand 6kg x 3 = +18L
Tab af vand i malt = - 6L
Spargevand = +14L
Afkog under humle stor Ø gætter jeg til -5L

Total urt = 18-6+14-5 = 21L

Derfra kommer evt. tab af urt som I ikke kan få med over under den false bund.
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 11:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Beregning L vand mærsking

Indlæg af fjorgensen »

Jeg bruger en App til min Android mobil. Appen hedder Brew Buddy og kan bl.a. beregne mængden af mæskevand og spargevand samt indmæskningstemperatur osv. Appen er gratis.
keep it simple !
Tonny1970
Indlæg: 29
Tilmeldt: 24. nov 2017, 09:28

Re: Beregning L vand mærsking

Indlæg af Tonny1970 »

fjorgensen skrev:Jeg bruger en App til min Android mobil. Appen hedder Brew Buddy og kan bl.a. beregne mængden af mæskevand og spargevand samt indmæskningstemperatur osv. Appen er gratis.
Jamen så må det jo passe. Vi har fået taphane monteret i vores gryde. Så der burde ikke være meget spild under falske bund
Vil lige tilføje. Sidste bryg var en pale ale. Det skulle gi 25L øl. Det var første bryg med taphane og falsk bund.
Før brugte vi en plastik vinballon. Sav top af huller i til filtrering. Vi endte med 23-24L i gærtank og er nu nede på 21-22L til karbonering. Det er sku lidt træls. Hvis vi skulle tilføje mere vand. Hvor gør vi det så. Ved mæskning eller sparring.
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Beregning L vand mærsking

Indlæg af Truntebryg »

BeerCalc BG.png
I skal starte med at måle sukker i gryden inden kogning - det kalder man BG (Boil Gravity)

OG = BG + opkoncentreringen ved afkog af vand under humlekogningen.

I SKAL altså kende jeres afkog under kogningen. Programmet skal kende slut-volume og volume inden kogning.

Aflæs den beregnede BG og I sparger indtil I når den værdi.
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."