Skal jeg “starte” gæren igen ?

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
Jesper73
Indlæg: 5
Tilmeldt: 25. mar 2018, 12:00

Skal jeg “starte” gæren igen ?

Indlæg af Jesper73 »

Vi er helt nybegyndere på dette felt. Vores første bryg blev lavet for 9 dage siden. Efter et døgn blev vores urt udsat for en stormgåring og da den faldt til ro, har vores øl stået og “blobbet” stille og roligt. Temperaturen i rummet har været mellem 18 — 20 grader. For to dage siden var der 1 min mellem hvert blob, og alt så fin ud. Jeg fik ikke tjekket blobbene i går, altså dag 8.
Nu til vores problem.
I går eftermiddag kommer min makker til at slukke for rumvarmen og det ser jeg her til middag, temperaturen i rummet er nede på 15 grader. Vores plan var (efter mange overvejelser) at lade øllet stå i 16 dage og så fylden på flaske med sukker. Jeg observerede gårlåsen i 10 min og der kom ikke noget blob. Skal jeg tænde for varmen eller lade det stå ? Hvis jeg lader det stå vil øllet ende på ca 5 grader når det skal på.
Håber min problemstilling er tydelig nok, da jeg ikke er helt inde i ølsproget.
jandk
Indlæg: 155
Tilmeldt: 4. jan 2018, 19:51
Geografisk sted: 7100 Vejle

Re: Skal jeg “starte” gæren igen ?

Indlæg af jandk »

Fik i målt sukkerindholdet med et Hydrometer?
Så kan i måle det igen og se om det ændrer sig over nogle dage.

Hvis det er en overgæret øl, kan den sagtens være gæret helt ned nu.
Jeg lavede for nyligt en hvedeøl, som var gæret helt ned efter 5 dage ved 22-23 grader.

Når øllen er gæret helt færdig, er det en god ide, at stille den så koldt som muligt (gær mm. bundfælder og øllet bliver mere klar).
Jesper73
Indlæg: 5
Tilmeldt: 25. mar 2018, 12:00

Re: Skal jeg “starte” gæren igen ?

Indlæg af Jesper73 »

Tak for input. Vi har lavet nogle begynderfejl og en af dem er desværre en manglende OG måling. Men hvis vi måler et lavt sukkerindhold nu, kan vi så ikke have en formodning om at den er færdig ?
Er ked af det, men der kommer altid et nyt spørgsmål når du svare en nybegynder.
BSL
Indlæg: 39
Tilmeldt: 17. nov 2017, 18:51

Re: Skal jeg “starte” gæren igen ?

Indlæg af BSL »

Jesper73 skrev:Vi er helt nybegyndere på dette felt. Vores første bryg blev lavet for 9 dage siden. Efter et døgn blev vores urt udsat for en stormgåring og da den faldt til ro, har vores øl stået og “blobbet” stille og roligt. Temperaturen i rummet har været mellem 18 — 20 grader. For to dage siden var der 1 min mellem hvert blob, og alt så fin ud. Jeg fik ikke tjekket blobbene i går, altså dag 8.
Nu til vores problem.
I går eftermiddag kommer min makker til at slukke for rumvarmen og det ser jeg her til middag, temperaturen i rummet er nede på 15 grader. Vores plan var (efter mange overvejelser) at lade øllet stå i 16 dage og så fylden på flaske med sukker. Jeg observerede gårlåsen i 10 min og der kom ikke noget blob. Skal jeg tænde for varmen eller lade det stå ? Hvis jeg lader det stå vil øllet ende på ca 5 grader når det skal på.
Håber min problemstilling er tydelig nok, da jeg ikke er helt inde i ølsproget.
Jeg ville tænde varmen igen for at undgå, at gæren bundfælder sig for tidligt.

Til sidst i gæringen skal den nedbryde nogle af de uønskede smagsstoffer, den selv laver i første del af gæringen. Men hvis den begynder at lægge sig for tidligt, når den det måske ikke.

Uanset hvor lang tid den har gæret, er det vigtigt at vente med at flaske, til den er helt færdig (altså uanset hvad opskriften siger). Ellers risikerer i at få øl der skummer over, når flaskerne åbnes.

Min egen erfaring er at hvis man er i tvivl, er det bedre at lade den stå noget længere.

Sendt fra min SM-A320FL med Tapatalk
Jesper73
Indlæg: 5
Tilmeldt: 25. mar 2018, 12:00

Re: Skal jeg “starte” gæren igen ?

Indlæg af Jesper73 »

Tak for dit svar. Jeg tænder for varmen igen og lader den stå et par dage og derefter tage jeg en vurdering af gæringen. Kunne godt finde på at stille det lidt køligt til sidst i gæringen. Mange tak for hurtig svar og vil meget gerne hører flere af jeres input.
Note til mig selv HUSK OG/FG måling, HUSK OG/FG måling, HUSK OG/FG måling
BSL
Indlæg: 39
Tilmeldt: 17. nov 2017, 18:51

Re: Skal jeg “starte” gæren igen ?

Indlæg af BSL »

Det er skam kun en fornøjelse at kunne hjælpe...

Du kan også skvulpe lidt med gærspanden for at sende gæren op igen.

Sendt fra min SM-A320FL med Tapatalk
Jesper73
Indlæg: 5
Tilmeldt: 25. mar 2018, 12:00

Re: Skal jeg “starte” gæren igen ?

Indlæg af Jesper73 »

Status på vores første bryg. Vi fik rumtemperaturen op på 18 grader på dag 9 og her på dag 11 står vores bryg og blobber med 5 minutter mellem hver blob. Vi valgte ikke at pille ved gærspanden overhovedet. Vores plan indtil videre er at lade øllet stå 3 dage mere ved 18 grader og så skrue ned for temperaturen til ca 5 grader og så fylde på flasker på søndag ( 16 dage efter brygning). Krydser fingre for at vores første bryg bliver en succes.
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Skal jeg “starte” gæren igen ?

Indlæg af Truntebryg »

Når øllet bliver køligere, kan det indeholde mere CO2 - derfor kan gærlåsen gå i stå, selvom gæren arbejder videre.

Når øllen bliver varmere, så kan den ikke holde på CO2en og den frigives igen = aktivitet i låsen, som nødvendigvis IKKE er gæren.

Derfor - hvis det er flaske karbonering, så er 2 målinger over 3-4 dage at foretrække. Hvis du måler det samme så er den gæret færdig.
Jesper73
Indlæg: 5
Tilmeldt: 25. mar 2018, 12:00

Re: Skal jeg “starte” gæren igen ?

Indlæg af Jesper73 »

Mange tak for hjælpen
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."