Valg af udstyr

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
Mukker
Indlæg: 19
Tilmeldt: 4. mar 2018, 15:29
Geografisk sted: 4241 Vemmelev

Valg af udstyr

Indlæg af Mukker »

Hej guruer

Jeg skal igang med at brygge. Ønsker at ende på pilsner - formentlig ikke det rigtige sted at starte, med undergæret øl og stilles kold osv.
Men der ønsker jeg at ende.

Jeg overvejer:
1) en Braumeister eller ligende, da jeg forestiller mig, at bryggeriet kan blive mere ensartet (her afskrækker prisen mig)
2) 2 elgryder, en til mærsken og en til sparge

Får man mere ud af malten ved at vælge A, eller er det i mit hoved det virker mere "ensartet", idet det er styr på trinene og en pumpe sørger for at cirkulere og presse væsken igennem malten.
Eller betyder det ikke en dyt.

2 gærspande, en til første gæring og så en omstikning for at slippe for noget at snasket - igen uerfaren.

Er jeg helt galt på den ? eller startede I andre bar med en gryde på komfuret.

Venlige hilsner

Mikkel
Speidel Braumeister 10l - temmelig grøn
Moesmand
Indlæg: 91
Tilmeldt: 9. aug 2016, 22:47
Geografisk sted: 9000 Aalborg

Re: Valg af udstyr

Indlæg af Moesmand »

Hej Mikkel...

Vil på ingen måde kalde mi selv "guru", men lidt har jeg efterhånden prøvet....

"Keep it simple" er mit bedste råd og du kan komme godt i gang for ca 500 kr med et såkaldt posebryg (eller skal vi tale fint BIAB, brew-in-a-bag"). En af de ærede guruer herinde har en hjemmeside, der hedder posebryg.dk , som kan hjælpe dig godt i gang. Eller få forbindelse med en håndbrygger i dit nærområde.

BIAB-metoden giver fantastisk øl, hvis du kan styre processen.... Og du kan altid opgradere senere, med Braumeister og andet godt legetøj...

Mvh.

Henrik
Brugeravatar
k.larsen
Indlæg: 710
Tilmeldt: 29. sep 2008, 19:47
Geografisk sted: nr.snede

Re: Valg af udstyr

Indlæg af k.larsen »

Valget af brygudstyr handler meget om temperament og pengepung.
Jeg tænker med det du skriver at jeg i dit sted nok ville vælge den nye Brewster Beacon, fordi du her får et smart bryg setup i rustfri stål med digital styring til en ultra skarp pris.
Den ville nemt evt kunne sælges igen med et begrænset pristab.
Til en start er plastik gærspand og hævert ganske fint, samt de andre småting man skal have.
Så kan du være flot i gang med et hele for ca 4000 kr.

NB det er ikke nødvendigt at stikke om, bare du sætter din hævert lige over bundfaldet når du flasker.
HumlepraXis - håndbryg i praksis - http://www.humlepraxis.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.facebook.com/humlepraxis?ref=hl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gerner
Indlæg: 88
Tilmeldt: 26. nov 2015, 12:02

Re: Valg af udstyr

Indlæg af Gerner »

Hej Mikkel

Jeg har selv et setup med 2 elgryder og min holdning er, hvis jeg skulle starte I dag, så købte jeg et lille 30l kompaktanlæg.

Årsagen er at
1. Pris bliver næsten den samme med en køler og spagespand.

2. Det er meget lettere at gå til.
3. Det fylder meget mindre, når det ikke er i brug
Freund
Indlæg: 377
Tilmeldt: 16. aug 2017, 20:15
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Valg af udstyr

Indlæg af Freund »

Hej Mikkel

Velkommen til, det er en spændende hobby du er på vej til at bevæge dig ind i.
Øl= vand, malt, humle og gær. Vejen dertil bestemmer du selv, der er ikke noget der er mere rigtigt end andet.

Jeg vil komme med et alternativ til 2x elgryder, idet man kan også mæske ved fuld batch size, og derved brygge uden at sparge. Det koster på effektiviteten*, til gengæld sparer du et step i processen, og skal bruge en elgryde mindre.

Jeg bruger selv gas, og har god plads til mit grej, men hvis jeg var startet for 5 år siden, i lejlighed, havde jeg haft de samme overvejelser som du gør dig nu.

Husk på, at dit valg ikke er endegyldigt, og at brugt grej er let at komme af med herinde :-)

God fornøjelse med bryggeriet

*Palmer, John (2017), How to Brew, p. 303: Continuous sparging 80% eff. No-sparge 71,7% eff.
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Valg af udstyr

Indlæg af Truntebryg »

Braumeister, Beacon, Brewmonk osv. har alle den ulempe at man ikke kan sparge optimalt - altså taber du det sidste sukker. Det koster nemt 5-10% men gør til gengæld brygdagen meget nemmere.

Har man begrænset plads, så er disse små vidundere bare geniale.

EL gryderne har ofte den store ulempe, at de har forholdsvis små varmelegemer - hvilket gør at de ikke kan komme ordentlig i kog.

Kombi løsningen med 1 x El og 1 x gas har jeg kørt med igennem 135 bryg og det virker !! (har faktisk 1x EL og 2x GAS)

De sidste 3 bryg er brygget på en BrewMonk - så måske jeg ændre mening. Time will show ☺
Mukker
Indlæg: 19
Tilmeldt: 4. mar 2018, 15:29
Geografisk sted: 4241 Vemmelev

Re: Valg af udstyr

Indlæg af Mukker »

Mange tak for jeres hjælpsomhed og besyv.
Min beslutning er forløbig, stadiet efter gryden. Det det i min verden, med et “bryganlæg” nemmere for en noob/begynder, lidt a la følg en opskrift og og følg trinene i opskriften, så går det ikke helt galt.
Jeg kan naturligvis være helt galt på den, og det måske ikke ikke er raketvidenskab at brygge en god øl, uanset om dét er gryde (biab eller ej) eller bryganlæg.

Jeg deltog i et ølbrygningskursus i efteråret igennem fof eller lign. Det var en en elgryde og alt blev tilføjet gryden efterhånden. Kan huske jeg tænkte, der må være en nemmere metode

Jeg har endnu tilgode at smage en hjemmebryg, hvor jeg tænker wow. Det vi bryggede faldt ikke i min smag og smagte meste af alt af gær. Bevares der kan være flere årsager til dette.
Er der nogen på sjælland der har noget der minder om en hjemmebrygget pilsner, kører jeg gerne en tur, en deciliter burde være rigeligt ;-)
Speidel Braumeister 10l - temmelig grøn
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."