Rest fra OG måling

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
cyberzed
Indlæg: 16
Tilmeldt: 8. jan 2018, 17:54

Rest fra OG måling

Indlæg af cyberzed »

Der er en ting jeg ikke rigtig er faldet over svaret på, jeg lige vil høre jer efter.

Jeg kører med en forholdsvis lille produktion på ca. 7-10 liter og det har slået mig at det "koster" en sjat når der går ca. 1,5 dl til en måling og man bare hælder den i hegnet bagefter...eller skal jeg ikke være så betænkelig ved det og hælde den tilbage igen efter måling.
Ved endt mæskning er det ikke noget jeg er nervøs for pga temperaturen i forbindelse med kogning af humlen (ej heller lige efter mens urten er godt varm), men derefter når vi er kommet i gæringsspanden så skal man vel holde sig fra det grundet risiko for at inficere sin øl...eller hvad gør i?
Allan N
Indlæg: 24
Tilmeldt: 25. jul 2017, 10:11
Geografisk sted: Husum

Re: Rest fra OG måling

Indlæg af Allan N »

Den lille dl der kan være i mit prøve-rør ryger for det meste i løgnhalsen. Syntes det er lige så spændende at følge smagen som SG.
Brugeravatar
Benjamin
Indlæg: 826
Tilmeldt: 7. nov 2011, 11:14

Re: Rest fra OG måling

Indlæg af Benjamin »

REFRAKTOMETER, så bruger du en "dråbe" det overskydende fra pipetten ryger i halsen. OG uden alc. direkte/ gæret urt. med alc se brygbaren beregninger / refraktometer.
https://brygbaren.dk/beregninger/refraktometer/" onclick="window.open(this.href);return false;
walther
Indlæg: 74
Tilmeldt: 13. apr 2009, 18:06

Re: Rest fra OG måling

Indlæg af walther »

+1 Refaktometer.

Ethvert startsæt bør indeholde sådan et.
Så kan du f.eks. lave masser af målinger under mæskning, uden at skulle køle 1,5dl ned til 20C hver gang.
Ligeledes er det nemt at lave målinger under gæring, du skal kun sterilisere en pipette.
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."