Næste bryg, men potten er for lille...

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
ChristianDP
Indlæg: 53
Tilmeldt: 15. dec 2017, 12:02

Næste bryg, men potten er for lille...

Indlæg af ChristianDP »

Hej allesammen

Jeg har netop fået råvarer hjem til mit næste bryg. En såkaldt Skagen Hvede fra Brygladen, som jeg egentlig var indstillet på at købe hjem til i enkelt dele. Men hele kittet incl 6 kg malt + gær og humle var på tilbud til 125kr. Så gad sgu ikke bøvle med det. Det skal give 29 liter øl hvormed problemet opstår.

Min gryde er på 25 liter og altså nok lidt i underkanten. Jeg var egentlig indstillet på bare at pille et kg malt fra, og kun nøjes med 5 kg. Det er jeg nu alligevel blevet lidt ærgelig over, hvorfor jeg tænker at brygge det ad to gange. 3kg malt pr bryg og så hælde ca 15 l på to spande. Det er tanken.

Det rejser lige et par spørgsmål.

1. Jeg har kun et brev tørgær på 11,5g. Skal jeg få fat i et brev mere, eller kan jeg dele det op i to små portioner?

2. Når jeg skal flaske tænker jeg at omstikke det hele til samme spand inden. Så er jeg også 100% sikker på det er det samme indhold der kommer på alle flasker. Er der nogen problemer i det?

3. Hvad har jeg overset? Er det bare en dum idé?

Ja, jeg er rookie. Ja, jeg stiller nok mange dumme spørgsmål. Tak fordi i gider svare på dem :)

- Christian
Freund
Indlæg: 377
Tilmeldt: 16. aug 2017, 20:15
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Næste bryg, men potten er for lille...

Indlæg af Freund »

Hej Christian

Det er nogle gode overvejelser du gør dig, det skal nok blive til øl.
Ad. 1 Prøv at se på Mr. Malty, han kan fortælle hvor meget tørgær du skal bruge.

Ad. 2 Ingen problemer
Hvis du får 2 ens bryg, er det jo oplagt at lege med fx tilsætninger, gær eller mæsketemperatur :-)
Og så skal du jo ikke blande...

Ad. 3 Husk at du er brygmesteren, og bestemmer over dit bryg.

Jeg giver dig lige to alternativer du kan overveje: Brygge en stærkere øl (færre liter), eller spæde op med vand når du er færdig med dit bryg, for at opnå din ønskede OG/volumen.

Hilsen
Freund
mknudsgaard
Indlæg: 138
Tilmeldt: 6. maj 2015, 19:39
Geografisk sted: Holstebro

Re: Næste bryg, men potten er for lille...

Indlæg af mknudsgaard »

Hvis dit malt er blandet og valset får du morderligt svært ved at dele det op så der er samme mængde malt af hver type i de to batches.
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Næste bryg, men potten er for lille...

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Rehydrer og opformerer din tørgær så der er til begge bryg
ChristianDP
Indlæg: 53
Tilmeldt: 15. dec 2017, 12:02

Re: Næste bryg, men potten er for lille...

Indlæg af ChristianDP »

Freund skrev:Hej Christian

Det er nogle gode overvejelser du gør dig, det skal nok blive til øl.
Ad. 1 Prøv at se på Mr. Malty, han kan fortælle hvor meget tørgær du skal bruge.

Ad. 2 Ingen problemer
Hvis du får 2 ens bryg, er det jo oplagt at lege med fx tilsætninger, gær eller mæsketemperatur :-)
Og så skal du jo ikke blande...

Ad. 3 Husk at du er brygmesteren, og bestemmer over dit bryg.

Jeg giver dig lige to alternativer du kan overveje: Brygge en stærkere øl (færre liter), eller spæde op med vand når du er færdig med dit bryg, for at opnå din ønskede OG/volumen.

Hilsen
Freund
Tak for svaret. Det kommer med i overvejelserne.
ChristianDP
Indlæg: 53
Tilmeldt: 15. dec 2017, 12:02

Re: Næste bryg, men potten er for lille...

Indlæg af ChristianDP »

mknudsgaard skrev:Hvis dit malt er blandet og valset får du morderligt svært ved at dele det op så der er samme mængde malt af hver type i de to batches.
Det har jeg også tænkt, men jeg tænker også det nærmest kommer ud på et når jeg alligevel hælder det sammen inden flaskning? Desuden vil jeg helt sikkert gøre lidt for at få det blandet rigtigt godt sammen inden mæskning.
ChristianDP
Indlæg: 53
Tilmeldt: 15. dec 2017, 12:02

Re: Næste bryg, men potten er for lille...

Indlæg af ChristianDP »

Dalmoseosebryg skrev:Rehydrer og opformerer din tørgær så der er til begge bryg
Modtaget. Er ikke helt stiv i det der med opformering, men er ved at læse lidt op på rehydrering.
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Næste bryg, men potten er for lille...

Indlæg af Dalmoseosebryg »

3 hvidtøl i et sterilt glas/kolbe, drys gæren i, låg på, lad det ligge i overfladen i 15 minutter, ryst glasset godt og den er i gang
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Næste bryg, men potten er for lille...

Indlæg af Borg »

Bland malten så godt du kan.
Del det i to, og lav to bryg samme dag.
Kom det hele i én gærspand, og tilsæt det rehydrerede brev gær.
Derfra præcis som du plejer.
Du kan godt tilsætte al gæren til det første bryg, så snart det er færdigt og nedkølet, før du begynder på bryg nr. 2. Og så hælder du bryg nr. 2 oveni når det er færdig og nedkølet.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
ChristianDP
Indlæg: 53
Tilmeldt: 15. dec 2017, 12:02

Re: Næste bryg, men potten er for lille...

Indlæg af ChristianDP »

Borg skrev:Bland malten så godt du kan.
Del det i to, og lav to bryg samme dag.
Kom det hele i én gærspand, og tilsæt det rehydrerede brev gær.
Derfra præcis som du plejer.
Du kan godt tilsætte al gæren til det første bryg, så snart det er færdigt og nedkølet, før du begynder på bryg nr. 2. Og så hælder du bryg nr. 2 oveni når det er færdig og nedkølet.
Bliver det ikke lidt rigeligt med 29-30 liter i en 32 liter gærspand når det er med overgær?
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Næste bryg, men potten er for lille...

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Overgær/undergær det gør ingen forskel, men nogle er mere voldsomme end andre
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Næste bryg, men potten er for lille...

Indlæg af Borg »

ChristianDP skrev:
Borg skrev:Bland malten så godt du kan.
Del det i to, og lav to bryg samme dag.
Kom det hele i én gærspand, og tilsæt det rehydrerede brev gær.
Derfra præcis som du plejer.
Du kan godt tilsætte al gæren til det første bryg, så snart det er færdigt og nedkølet, før du begynder på bryg nr. 2. Og så hælder du bryg nr. 2 oveni når det er færdig og nedkølet.
Bliver det ikke lidt rigeligt med 29-30 liter i en 32 liter gærspand når det er med overgær?
Jo, almindeligvis er 15-20% headspace at foretrække.
Men jeg ville nok vælge den metode alligevel, og så gære ved 19 grader (i urten). For at være sikker, ville jeg også sætte en blow off tube på i stedet for den normale gærlås. Slangen ned i en større spand med vand, der så fungerer som gærlås.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Næste bryg, men potten er for lille...

Indlæg af Truntebryg »

Ja næsten 30L øl og en BG vol på 34-35L i en 25L gryde er ikke det bedste regnestykke ☺

Du kunne godt nedbrygge den - og så gemme 4-5L kavant og tilsætte den løbende under kogningen. Så kan du sikkert ramme 24L færdig urt. En EL kedel på en anden 240V fase, er glimrende til at opvarme kavanten - men det er ikke vand koger let over !!!

Men nu kender jeg ikke dit setup. Sparge forløbet kan blive lidt anstrengt, hvis ikke du har prøvet hvede før.

Nu er det jo heller ikke sikkert at du rammer efficiency 100% - så måske opskriften - i dit setup - rammer OG nogen lunde ☺

At lave en færdig pakke, og så skrive en færdig OG/ alc% giver ikke meget mening uden at kende setup og brygger. Men har du nogle bryg på et opskrift program, så kan du jo smide de 6kg malt ind her - og se hvor du rammer i forhold til dine tidligere bryg. Umiddelbart syntes jeg ikke 6kg malt til 30L er meget = 4kg/20L hvilket her giver en ca 4,5% øl og jeg kører normalt med ret høj efficiency.
ChristianDP
Indlæg: 53
Tilmeldt: 15. dec 2017, 12:02

Re: Næste bryg, men potten er for lille...

Indlæg af ChristianDP »

Truntebryg skrev:Ja næsten 30L øl og en BG vol på 34-35L i en 25L gryde er ikke det bedste regnestykke ☺

Du kunne godt nedbrygge den - og så gemme 4-5L kavant og tilsætte den løbende under kogningen. Så kan du sikkert ramme 24L færdig urt. En EL kedel på en anden 240V fase, er glimrende til at opvarme kavanten - men det er ikke vand koger let over !!!

Men nu kender jeg ikke dit setup. Sparge forløbet kan blive lidt anstrengt, hvis ikke du har prøvet hvede før.

Nu er det jo heller ikke sikkert at du rammer efficiency 100% - så måske opskriften - i dit setup - rammer OG nogen lunde ☺

At lave en færdig pakke, og så skrive en færdig OG/ alc% giver ikke meget mening uden at kende setup og brygger. Men har du nogle bryg på et opskrift program, så kan du jo smide de 6kg malt ind her - og se hvor du rammer i forhold til dine tidligere bryg. Umiddelbart syntes jeg ikke 6kg malt til 30L er meget = 4kg/20L hvilket her giver en ca 4,5% øl og jeg kører normalt med ret høj efficiency.
Tak for dit indspark. Jeg måtte lige læse op på det der "kavant". Hvis jeg forstår det rigtigt er det simpelthen en portion ekstra spargevand der som du siger tilsættes under kogningen. Jeg gjorde det lidt ved mit sidste bryg, hvor jeg tilsatte 2 liter spargevand da der var 40 min tilbage af kogningen.

Nu tænker jeg lige lidt ud af boksen. Hvis nu jeg brygger mine 6 kg malt på én gang i min 25 liters gryde, vil jeg nok få ca 20 liter ud af det. Hvis jeg så koger 7-8 liter spargevand/kavant med ved siden af i en anden gryde, kan jeg vel bare tilsætte det bagefter når det skal på gærspanden, eller? Det har jo selvfølgelig ikke fået humle som hovedbrygget, men betyder det noget hvis jeg bare holder mig til den mængde humle der står i opskriften?
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."