Brew in a bag

Alm. Nybegynder hjælp.
Mickey
Indlæg: 33
Tilmeldt: 5. feb 2018, 11:17

Brew in a bag

Indlæg af Mickey »

Hej

Jeg har overtaget en 30l el-gryde med mæskepose og overvejer at brygge i pose. Det virker som en fin måde at brygge på.

Har I nogen holdninger til eller facts om fordele og ulemper ved BIAB vs filterbund?

Kender I et godt sted at læse om BIAB? Der er tilsyneladende forskellige tilgange, eks. med sparging.


Sent from my iPhone using Tapatalk
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Brew in a bag

Indlæg af mhn »

http://posebryg.bagge-nielsen.dk/" onclick="window.open(this.href);return false; :-)
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
Mickey
Indlæg: 33
Tilmeldt: 5. feb 2018, 11:17

Re: Brew in a bag

Indlæg af Mickey »

Tak. Den vil jeg dyrke :-)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mickey
Indlæg: 33
Tilmeldt: 5. feb 2018, 11:17

Re: Brew in a bag

Indlæg af Mickey »

Hmm. Det ser ud til kun at være små-bryg. Hvordan kan det være at posebryg ikke er mere udbredt for 20+ liter? Er der nogen som har holdninger til fordele/ulemper ved posebryg vs. falsk bund?
kbaggen
Indlæg: 448
Tilmeldt: 9. nov 2007, 21:09

Re: Brew in a bag

Indlæg af kbaggen »

Siden der nu bliver henvist til min side (som er tiltænkt kraftigt forandrering), så blander ejg mig lige.......mere end 10L så blvier posebryg bare tungt at håndtere, men jeg har lavet både 18-20 L bryg på denne måde! Der er mange der brygger både 50-100 L på denne måde, men så tages der oftest spil, kæder, kroge i loftet i brug!

En anden ting er bare, at posebryg er vældigt let at gå til og dermed oplagt at starte med, og dermed er 10L et godt brygstørrelse i og med det jo skal gøres en indsats for at drikke mindre gode øl!
KBN

http://www.iblopper.bubble-logger.com" onclick="window.open(this.href);return false;
"iBLOPPER – iot Fermentation Logger! An activity and fermentation logger´s to attach to your airlock. Build your self. Free to use"
Mickey
Indlæg: 33
Tilmeldt: 5. feb 2018, 11:17

Re: Brew in a bag

Indlæg af Mickey »

kbaggen skrev:Siden der nu bliver henvist til min side (som er tiltænkt kraftigt forandrering), så blander ejg mig lige.......mere end 10L så blvier posebryg bare tungt at håndtere, men jeg har lavet både 18-20 L bryg på denne måde! Der er mange der brygger både 50-100 L på denne måde, men så tages der oftest spil, kæder, kroge i loftet i brug!

En anden ting er bare, at posebryg er vældigt let at gå til og dermed oplagt at starte med, og dermed er 10L et godt brygstørrelse i og med det jo skal gøres en indsats for at drikke mindre gode øl!
Hej kbaggen,

Det er super, tak. Ja, det giver mening at det bliver tungt at flytte rundt på. Jeg synes bare at posebryg så lige så let ud som de andre metoder (falsk bund og indsats-si) at der måtte være en grund til at det ikke bliver omtalt og brugt så meget.

Den med de mindre gode øl havde jeg ikke overvejet. Og forventer jo ikke at det bliver tilfældet ;-)
kbaggen
Indlæg: 448
Tilmeldt: 9. nov 2007, 21:09

Re: Brew in a bag

Indlæg af kbaggen »

Mickey skrev:(falsk bund og indsats-si) at der måtte være en grund til at det ikke bliver omtalt og brugt så meget.
Der er mange der laver eBIAB, dvs. styre varmen med PID/termeprturstyring, og mange der bryger falsk-bund, og recickluere med en pumpe.

Men så er vi vist over i noget "Single-wessel-brewing-ssystem"...a la RIMS, og det er også der jeg er endt.......

Dvs. jeg bruger en gamel gærspand med huller i bund, sat ned i gryde uden den går på bunden, og med slanger recukulere jeg så med min punmpe. Har ostelæret i denne gærspand som filter! Hermed et billede efter jeg har fædigmæsket med min pumpe, og nu har hivet spand og og sparger!
Vedhæftede filer
20180130_191353719_iOS.jpg
KBN

http://www.iblopper.bubble-logger.com" onclick="window.open(this.href);return false;
"iBLOPPER – iot Fermentation Logger! An activity and fermentation logger´s to attach to your airlock. Build your self. Free to use"
Mickey
Indlæg: 33
Tilmeldt: 5. feb 2018, 11:17

Re: Brew in a bag

Indlæg af Mickey »

kbaggen skrev:
Der er mange der laver eBIAB, dvs. styre varmen med PID/termeprturstyring, og mange der bryger falsk-bund, og ..........
Nice. Tak.
Freund
Indlæg: 377
Tilmeldt: 16. aug 2017, 21:15
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Brew in a bag

Indlæg af Freund »

Hej Mickey
Jeg byder lige ind med hvordan jeg bruger BIAB:

Jeg er fascineret af single vessel, og bruger no sparge, dvs. jeg mæsker med fuld volumen.
Idet jeg har store gryder er volumen ikke et issue.
Jeg supplerer mit bryggeri med BIAB, fordi det gør det muligt at nå et ekstra bryg på brygdagen, uden at skulle planlægge med sparging og en ekstra gryde (alt. tid til at tømme mæsk fra).
I torsdags bryggede jeg 27 liter, dvs jeg mæskede 6,6 Kg malt med 39 L vand.
OG 1050.

Din gryde er mindre, men måske du kan mæske ved et højere vand/malt forhold, og tilsætte det resterende vand efter eller før kogning, og stadig opnå 25-27 liter i gærspanden?

Jeg bruger stofbleer som mæskepose, de kostede mig i alt 6 Kr og 30 minutter omkring symaskinen.
Når jeg hiver posen op, bruger jeg en grilrist til at stille oven på gryden, så posen kan stå der og dryppe af.
Min effektivitet ved BIAB er omkring 66%, hvor den med falsk bund og fly sparge er mellem 72-78%
BIAB koster på effektivitet, men jeg vinder tid, også idet jeg ikke køler urten inden det kommer på gærspand.

God fornøjelse med brygningen.

Hilsen
Freund
kbaggen
Indlæg: 448
Tilmeldt: 9. nov 2007, 21:09

Re: Brew in a bag

Indlæg af kbaggen »

Freund skrev:
Min effektivitet ved BIAB er omkring 66%, hvor den med falsk bund og fly sparge er mellem 72-78%
BIAB koster på effektivitet, men jeg vinder tid, også idet jeg ikke køler urten inden det kommer på gærspand.
Det er spot on med mine effektivitet for 18-20L BIAB = 65%, mens jeg med min DIY RIMS når ca. 72-75% (20-25L) og sparger ved bare "hælde noget mere vand over korn" til gryde er fyld! Jeg warper bare min gryde med staniol og plastik + post elestik, og lader stå til dagen efter og bruger tide til at lave en "vitaility starter" og dermed få en god potion gær!
KBN

http://www.iblopper.bubble-logger.com" onclick="window.open(this.href);return false;
"iBLOPPER – iot Fermentation Logger! An activity and fermentation logger´s to attach to your airlock. Build your self. Free to use"
Mickey
Indlæg: 33
Tilmeldt: 5. feb 2018, 11:17

Re: Brew in a bag

Indlæg af Mickey »

Freund skrev:Hej Mickey
Jeg byder lige ind med hvordan jeg bruger BIAB...
Tak. Det er interessant at effektiviteten bliver så meget lavere. Der regnede jeg med at kunne opnå minimum det samme. Måske er det fordi der ikke bliver skyllet det sidste ud af malten? Jeg så en BIAB-brygger som (kold-)sparger i en separat (gær-)spand, ved at flytte posen over i spanden og hælde spargevand på dér og lade det stå fem min. (https://youtu.be/KZ4l0SW1pn0" onclick="window.open(this.href);return false;).

Jeg tror jeg må prøve din foreslåede metode og se hvad jeg kan opnå :-)
kbaggen
Indlæg: 448
Tilmeldt: 9. nov 2007, 21:09

Re: Brew in a bag

Indlæg af kbaggen »

......og i kan næsten gætte jer til der kommer en extra afsnit min lille side om DIY RIMS og brgge med den.......det er hvad det er, men hyggeligt at rode med hjemmeside!
KBN

http://www.iblopper.bubble-logger.com" onclick="window.open(this.href);return false;
"iBLOPPER – iot Fermentation Logger! An activity and fermentation logger´s to attach to your airlock. Build your self. Free to use"
Freund
Indlæg: 377
Tilmeldt: 16. aug 2017, 21:15
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Brew in a bag

Indlæg af Freund »

Velbekomme Mickey
Godt vi kan inspirere hinanden.
Skriv endelig om dine erfaringer.

Hvis du mangler en god opskrift på en frisk wit, har Kbaggen en opskrift på grape wit - den er sommer :-)
Står på flaske og venter på at blive drukket (tommel op).

Hilsen
Freund
Mickey
Indlæg: 33
Tilmeldt: 5. feb 2018, 11:17

Re: Brew in a bag

Indlæg af Mickey »

Freund skrev:Velbekomme Mickey
Hvis du mangler en god opskrift på en frisk wit, har Kbaggen en opskrift på grape wit - den er sommer :-)
Står på flaske og venter på at blive drukket (tommel op).
Hey. Jeg havde faktisk tænkt på at lave en wit. Og grape vil gå fint ind hos hjemmefronten :-) Er den på beercalc?
Humlejægeren
Co-Admin
Indlæg: 1878
Tilmeldt: 7. jan 2011, 19:50
Geografisk sted: Horsens (Brædstrup)

Re: Brew in a bag

Indlæg af Humlejægeren »

Her er et link til en lille film jeg har lavet ang. BiaB..
https://youtu.be/4KSh12xr-mg
Brew Strong
Nikolaj
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."