nybegynder, Nimbus Wit fra Lunds teknik smager af gær.

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
jeslan
Indlæg: 38
Tilmeldt: 15. feb 2018, 11:08
Geografisk sted: Hillerød
Kontakt:

nybegynder, Nimbus Wit fra Lunds teknik smager af gær.

Indlæg af jeslan »

Hej
Jeg har haft en del held med flere 10 liters allgrain kits fra Maltbazaren, og de har smagt rigtigt godt.
Nu har jeg anskaffet mig en Brewster Beacon, og har brygget en IPA og en Belgisk Wit begge fra Lundsteknik, Nimbus IPA og Nimbus White.
Nu har øllene stået flasket siden den 28/5, og jeg har lige taget en "smagsprøve" - jeg synes at der er lidt gær eftersmag?
Er det fordi øllet ikke er færdigt gæret. (jeg har fulgt anvisning, med 2 dages gæring, OG-1046, FG-1010 mod opskriften på OG-1049-FG-1012)

Jeg skal bare have lidt mere tålmodighed, eller er der gået noget galt i processen. (IPA'en har ikke samme smag, men man kan smage at den mangler "modning"/lagring.

Mvh
jesper
jandk
Indlæg: 155
Tilmeldt: 4. jan 2018, 19:51
Geografisk sted: 7100 Vejle

Re: nybegynder, Nimbus Wit fra Lunds teknik smager af gær.

Indlæg af jandk »

Jeg lavede for nyligt en hvedeøl, som jeg prøvesmagte efter en uge på flaske.
Den smagte meget grimt og min kone og jeg troede at den var totalt mislykkedes.
Efter endnu 2 uger er smagen nu helt i top og det er den bedste hvedeøl jeg har lavet.
Jeg tror at du skal give den lidt mere tid, måske er den ikke gæret færdig endnu i flasken.
jeslan
Indlæg: 38
Tilmeldt: 15. feb 2018, 11:08
Geografisk sted: Hillerød
Kontakt:

Re: nybegynder, Nimbus Wit fra Lunds teknik smager af gær.

Indlæg af jeslan »

jandk skrev:Jeg lavede for nyligt en hvedeøl, som jeg prøvesmagte efter en uge på flaske.
Den smagte meget grimt og min kone og jeg troede at den var totalt mislykkedes.
Efter endnu 2 uger er smagen nu helt i top og det er den bedste hvedeøl jeg har lavet.
Jeg tror at du skal give den lidt mere tid, måske er den ikke gæret færdig endnu i flasken.

Hej Jan
jeg håber du har ret, for jeg har fulgt opskrift og gjort rent efter alle kunstens regler...
Men det er så svært at vente. :-)

Tak for råd!
Mvh
jesper
Brugeravatar
k.larsen
Indlæg: 710
Tilmeldt: 29. sep 2008, 19:47
Geografisk sted: nr.snede

Re: nybegynder, Nimbus Wit fra Lunds teknik smager af gær.

Indlæg af k.larsen »

Overgærede øl skal oftest gære 2 uger, eftergære 2 uger og modne i 2 uger. Altså 6 uger fra brygdagen. Så du må være lidt tålmodig.
Og derudover kan man med fordel ofte lagre længere - og nogle gange virkelig meget længere - for at øllet smager bedst muligt. Det er afhængig af stil, men det gælder også hvis du laver en skævet, så kan den måske rette sig til noget interessant efter længere tid.
HumlepraXis - håndbryg i praksis - http://www.humlepraxis.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.facebook.com/humlepraxis?ref=hl" onclick="window.open(this.href);return false;
jandk
Indlæg: 155
Tilmeldt: 4. jan 2018, 19:51
Geografisk sted: 7100 Vejle

Re: nybegynder, Nimbus Wit fra Lunds teknik smager af gær.

Indlæg af jandk »

jeslan skrev:
jandk skrev:Jeg lavede for nyligt en hvedeøl, som jeg prøvesmagte efter en uge på flaske.

Men det er så svært at vente. :-)
Det kan jeg kun give dig ret i, men det kan give nogle kedelige oplevelser/bekymringer, at smage for tidligt :-).
Jeg har endnu ikke haft en mislykket øl.
Vend lige tilbage om nogle uger. Jeg vil tro at du til den tid har en vellykket øl :-).
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."