Ingen karbonering i flaske

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
jandk
Indlæg: 155
Tilmeldt: 4. jan 2018, 19:51
Geografisk sted: 7100 Vejle

Ingen karbonering i flaske

Indlæg af jandk »

Hej Bryggere,

Jeg bryggede for nyligt en Chimay Grande Reserve klon. OG : 1085, FG : 1008.
Gæringen tog 10 dage i alt og der var godt gang i den (22-25 grader). Den endte med en alkohol procent på 10,2%.
Jeg brugte en frisk Wyeast 3787 Trappist gær, som blev opformeret i en gærstarter i et par dage.
Alt gik lige efter planen og den gærede fint helt ned til forventet niveau.
Jeg cold-crashede den i 1 døgn og stak om til en ny spand til tapning.
Jeg tilsatte rør-sukker (200g / 22L bryg / opløst i 1L kogt vand for ikke at få højere alkohol) til flaske karbonering.

Herefter kom brygget på flasker og øllet var meget klart. Flaskerne har stået mørkt ved 24-25 grader efter flaskning.
Efter en uge ville jeg prøve smage en af dem. Desværre var der absolut ingen CO2 i flasken.

Nu er der så gået en uge mere og jeg har lige testet en mere.
Der er stadig absolut ingen CO2 i flasken og øllet er sødt, men smager fantastisk af mørk frugt/svesker.
Desværre er det en meget flad fornemmelse uden CO2.

Gæren skulle kunne tåle 12% og styrken er aktuelt på 10.2%.
https://www.northernbrewer.com/products ... gh-gravity" onclick="window.open(this.href);return false;

Er der en chance for at eftergæringen kommer i gang, hvis den bare får lov til at stå i lang tid?

Er der ellers andet man kan gøre efter at øllet er flasket?
Jeg har ikke tidligere haft problemer som dette, men det er også den stærkeste øl jeg har brygget.
Gode råd modtages gerne :-).

Mvh, Jan
Senest rettet af jandk 15. jun 2018, 19:45, rettet i alt 1 gang.
Efel
Indlæg: 31
Tilmeldt: 4. mar 2018, 09:40
Geografisk sted: Ringsted

Re: Ingen karbonering i flaske

Indlæg af Efel »

Uden gøre mig til brygguru siger min begrænsede erfaring ( 6 bryg) at tålmodighed er en dyd. Prøv at ryste flaskerne og sæt dem ved stuetemperatur og vent en måned, så tror jeg at alt løser sig.
Hører gerne om udfaldet.
Erik Feldager
jandk
Indlæg: 155
Tilmeldt: 4. jan 2018, 19:51
Geografisk sted: 7100 Vejle

Re: Ingen karbonering i flaske

Indlæg af jandk »

Hej Erik,

Du har nok ret, tålmodighed er en dyd :-).
Flaskerne er blevet rystet hver anden dag og har stået ved 24-25 grader i 2 uger nu.
Normalvis plejer der at være masser af CO2 efter et par uger.
Jeg tænker om alkohol styrken er så høj, at gæren har svært ved at formere sig eller måske bliver slået ihjel.
Tak for input :-).

Mvh, Jan
Brugeravatar
GeheimBrau
Indlæg: 161
Tilmeldt: 2. apr 2017, 11:24
Geografisk sted: 2690 Mosede Strand

Re: Ingen karbonering i flaske

Indlæg af GeheimBrau »

Ved højalkohol øl tager karbonering ofte 2-3 gange længere.

Jeg har selv været oppe på +12% og haft svag karbonering, nedenstående er med baggrund deri samt indlæg fra primært twhitaker: http://www.beersmith.com/forum/index.php?topic=14686.0" onclick="window.open(this.href);return false;

Næste gang du brygger en øl med høj alkohol og du ønsker at finde årsag(erne) til manglende/svag karbonering:
Brug en alkohol tolerant gær (som du allerede gør med Wyeast 3787 der klarer op til 12%).
Tilsætter du gær senere i processen, så brug som udgangspunkt den samme gær, den skal være i stand til at udføre opgaven, med mindre den har lidt "overlast".
Flask den kort før forventet final gravity er nået, så er gæren stadig aktiv.
Brug mere karboneringssukker end ved lavere alkohol eller vent længere tid, husk at notere mængderne, så du kan bruge det næste gang.
Omstik brygget og bland med karboneringssukkeret, så det (og den resterende gær) er ligeligt fordelt i dit bryg.
Marker de første og sidste flasker og se over tid om der er forskel (= gær/sukker var ikke ligeligt fordelt).

Brug flasker/kapsler, som du ved karbonerer korrekt på andre bryg (= de holder tæt).
Alternativ fyld een eller flere "reference" flasker, f.eks. patent-prop og/eller plast med skruelåg.
Du kan undervejs checke om der opbygges tryk ved at trykke på plast flasken; giver den efter er der (endnu) ikke co2 og så skal der yderligere tid/tiltag til.
Patenprop flasken checkes ved at lette på patentproppen og lytte efter co2.
Hvis der ikke er tryk på reference flasken når karbonering burde være klar, så prøv at tilsætte mere karbonerings sukker til flasken. Har du flere, kan du eksperimentere med forskellige sukker mængder og se om der er forskel.
Hvis der er tryk på reference flasken, men ikke på dem med kapsel, så kig på kapsel/flaske dimension og ellers brug andre flasker og/eller kapsler (der har karboneret ved andre øl).

Som med alt i denne hobby, husk at dokumentere hvad du observerer og gør, så kan du på et tidspunkt gøre det "i søvne" (og fortælle os andre det) :-)

/Gert
GeheimBrau
/Gert
jandk
Indlæg: 155
Tilmeldt: 4. jan 2018, 19:51
Geografisk sted: 7100 Vejle

Re: Ingen karbonering i flaske

Indlæg af jandk »

Hej Gert,

Tusind tak for en meget flot forklaring.

Jeg har gjort stort set alt det, som du beskriver på nær at vente 2-3 gange længere end normalt :-).
Dette er mit første bryg over 10%. Resultatet tegner dog godt, hvis ellers der kommer co2 i flaskerne.

Det er nok bare tid der skal til, denne type skal også helst lagre i lang tid inden første testsmagning.
Der er et meget tyndt hvidt lag i bunden af flaskerne, så der må være lidt gær tilbage.
Jeg var mest bekymret for om cold-crash havde efterladt for lidt gær eller om procenten er for høj til at gæren kan formere sig.
Dette er første bryg, som kom i min nyindkøbte brugte 100L kummefryser med indbygget varmebælte og Ink Bird ITC-308.

Jeg prøver igen om en måneds tid og vender tilbage med resultatet :-).
Igen, tusind tak for input...

Mvh, Jan
jandk
Indlæg: 155
Tilmeldt: 4. jan 2018, 19:51
Geografisk sted: 7100 Vejle

Re: Ingen karbonering i flaske

Indlæg af jandk »

Der er stadig ingen karbonering og jeg købte et brev M-41 tørgær, som har høj alkohol tolerance.
Jeg dryssede en lille smule i hver flaske, men det var ekstremt dumt.
Det lader til at gæren binder fast til noget bindemiddel, som ny flyder rundt i flaskerne :-(.
Heldigvis falder bindemidlet til bunds, så der skal hældes forsigtigt.
Nu håber jeg at der kommer gang i flaskegæringen.

SÅ LIGE EN ADVARSEL: Lad være med at bruge tørgær direkte i flasker :-).

Opdatering nu 14 dage efter.
Operationen lykkedes og der er nu fuld karbonering i flaskerne.
Der er stadig lidt bindemiddel tilbage i flaskerne, men det falder til bunds.
Smagen er fantastisk og det bliver spændende, hvordan den udvikler sig, efter længere tids lagring.
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."