Vandregnskab

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
ChristianDP
Indlæg: 53
Tilmeldt: 15. dec 2017, 12:02

Vandregnskab

Indlæg af ChristianDP »

Hej med jer.

Jeg har efterhånden brygget 6 øl i min lille 25 liters gryde og har indtil videre bare fulgt opskriften der hørte til det allgrain kit jeg købte. Jeg har ikke gået vildt meget op i vand-udregningen eller regnskabet indtil videre, hvilket er gået helt fint. Jeg tænker dog at når jeg på et eller andet tidspunkt får mod på at forsøge mig med egne opskrifter, er det måske meget godt, at holde styr på hvor meget vand der går til. Så det prøvede jeg med mit seneste bryg, som var en amber ale fra brygladen. Jeg blev faktisk overrasket over hvor meget vand det blev til.. Ikke desto mindre kunne jeg ikke helt få det til at gå op. Lad mig prøve at stille det op.

18 liter vand i gryden
16 spargevand varmet op.

I alt 34 liter vand brugte jeg, og jeg brugte det hele og endte ud med 21,5 l på gærspanden. Der er altså forsvundet 12,5 liter vand op i den blå luft og andre steder hen.

Der var 5 kg malt. Jeg har læst mig til at det optager ca 1 liter pr kg. 12,5 - 5,2 = 7,3

Jeg brugte kun 60 g humle under kogningen. Er ikke sikker på hvor meget vand humleposerne har taget med op, men vil skyde på ca 0,3 liter. 7,3 - 0,3 = 7.

Da jeg havde hældt urten i spanden lod jeg omtrent 1,5 liter trub blive tilbage i gryden. 7 - 1,5 = 5,5

6 liter af urten blev kogt ved siden af bryggryden (pga pladsmangel). Da jeg hældte det sammen med resten af urten var der ca 5 liter tilbage. Altså var der kogt 1 liter væk. 5,5 - 1 = 4,5.

Hænger det godt nok sammen at der er forsvundet 4,5 liter fra bryggryden under humlekogningen? Er der lettere og mere rigtige måder at regne sådan noget ud på?

På forhånd tak.

- Christian
Jens S
Indlæg: 60
Tilmeldt: 15. jun 2016, 10:19

Re: Vandregnskab

Indlæg af Jens S »

Det ser efter min mening ikke helt skævt ud med at tab på ca 4-5 Liter ved kogning afhængig af hvor længe du koger.

Jeg brygger selv på en grainfather og der bortkoger jeg ca. 3-4 liter på en times kogning.

VH
Jens
Mickey
Indlæg: 33
Tilmeldt: 5. feb 2018, 11:17

Re: Vandregnskab

Indlæg af Mickey »

Lyder godt. Har selv luret på det samme. Fik kogt 6,5 væk på halvanden times kogning udendørs. Og jeg er også begyndt at koge i to gryder pga pladsmangel :-)
Mkt
Indlæg: 5
Tilmeldt: 16. jul 2018, 11:51

Re: Vandregnskab

Indlæg af Mkt »

På den størrelse bryg forsvinder der mest ved fordampning. Det bedste du kan gøre er, at lave en test. Fyld 5 liter 99 grader varmt vand i din kogegryde, kog det som du ville have kogt din urt i en halv time og se hvor meget som er fordampet. Gang det med 2 (for at regne den timeline rate ud). Det kaldes på godt engelsk "boil off rate".

Næst mest følger med malten og der kan du regne med 1-1,2 liter pr kg.

Ud over det krymper vandet ca. 4%.

Skal du til at lave egne opskrifter vil jeg anbefale https://brewfather.app/ som er gratis (op til 10 opskrifter) og laver alle sådan nogle udregninger dig. Jeg har selv prøvet brewersfriend og beersmith, men Brewfather er rimelig overlegen på næsten alle punkter.
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."