Ny smackpack?

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
jeslan
Indlæg: 38
Tilmeldt: 15. feb 2018, 11:08
Geografisk sted: Hillerød
Kontakt:

Ny smackpack?

Indlæg af jeslan »

Hej
Jeg bryggede Leffe Blond "klonen" fra hjemmebryggeren med vådgær, i går aftes, jeg bemærkede at der ikke var så meget gang i gæren/smackpacken som normalt.
Jeg "smacker" posen når jeg starter brygning, og så cirka 4 timer senere, når gæren skal tilsættes, plejer der at være "gang i gæren".
Det forholdt sig lidt anderledes i går, da posen ikke var så "hævet" som normalt, og der var ikke så mange tegn på gær aktivitet som normalt.
Det er en Wyeast 1214 Belgian Abbey gær.
Her til morgen, er der endnu ikke nogen tegn på aktivitet.
Jeg kan se at humlecentralen skriver at denne gær er langsom til starte, men jeg overvejer om jeg skal køre ud til humlecentralen og købe en ny pose.

Billede

Som det ses af billedet, skulle gæren være indenfor holdbarheds perioden.

Hvad gør jeg? - gode råd modtages meget gerne :-)
En søgning på forum'et, viser dog at mange har oplevet den langsomme start på gæringen, så mon ikke, jeg skal vente en dag, inden jeg køber en ny pakke.

mvh/
Jesper
jandk
Indlæg: 155
Tilmeldt: 4. jan 2018, 19:51
Geografisk sted: 7100 Vejle

Re: Ny smackpack?

Indlæg af jandk »

Hej,

Jeg har kun prøvet en smack-pack én gang (Wyeast 3787) og den pustede posen op på få timer.
Gæren du bruger er fra 12. april 2018, så den burde stadig være forholdsvis frisk.
Den kan selvfølgelig også have været opbevaret forkert, eller evt. have fået for meget varme under fragt i varebil i disse varme sommerdage.
Den gær jeg brugte havde samme alder da jeg "smack'ede" den.

Der står også på producentens hjemmeside, at den kan være langsom om at starte.
https://wyeastlab.com/yeast-strain/belg ... -style-ale

Du kan da prøve at give hjemmebryggeren et ring, de er flinke, har talt med dem tidligere.

Mvh, Jan
jeslan
Indlæg: 38
Tilmeldt: 15. feb 2018, 11:08
Geografisk sted: Hillerød
Kontakt:

Re: Ny smackpack?

Indlæg af jeslan »

jandk skrev:Hej,

Jeg har kun prøvet en smack-pack én gang (Wyeast 3787) og den pustede posen op på få timer.
Gæren du bruger er fra 12. april 2018, så den burde stadig være forholdsvis frisk.
Den kan selvfølgelig også have været opbevaret forkert, eller evt. have fået for meget varme under fragt i varebil i disse varme sommerdage.
Den gær jeg brugte havde samme alder da jeg "smack'ede" den.

Der står også på producentens hjemmeside, at den kan være langsom om at starte.
https://wyeastlab.com/yeast-strain/belg ... -style-ale

Du kan da prøve at give hjemmebryggeren et ring, de er flinke, har talt med dem tidligere.

Mvh, Jan
Hej Jan
Tak for god ide.
Jeg har lige snakket med Ken aka hjemmebryggeren, og han mente at transporten, ukølet, i det varme vejr, godt kunne gøre påvirke gæren.
Så nu vil jeg lige gå ned og se og der stadig ikke er noget aktivitet, eller der skal en ny smackpack i.

Tak. ;-)
Mvh
jesper
Gerner
Indlæg: 88
Tilmeldt: 26. nov 2015, 12:02

Re: Ny smackpack?

Indlæg af Gerner »

Jeg var ude for det samme med præcis den gær sidste år.

Smack pack hævede ikke - ingen aktivitet dagen efter og ej heller efter 48 timer.

Det blev bare aldrigt godt øl ud af det, så hele spanden endte i kloaken.
jeslan
Indlæg: 38
Tilmeldt: 15. feb 2018, 11:08
Geografisk sted: Hillerød
Kontakt:

Re: Ny smackpack?

Indlæg af jeslan »

Hej
Jeg fik kigget igen, og der var for lidt bobler i siden, til at det så ud som gær aktivitet.
Så en ekstra smackpack, indkøbt her til eftermiddag, er blevet tilføjet.

Nu håber jeg bare det gæren starter... :-)

Edit - Nu er gæren begyndt at arbejde, dog ikke så kraftigt som den WIT som står ved siden af. :-)

Mvh
jesper
jeslan
Indlæg: 38
Tilmeldt: 15. feb 2018, 11:08
Geografisk sted: Hillerød
Kontakt:

Re: Ny smackpack?

Indlæg af jeslan »

jeslan skrev:Hej
Jeg fik kigget igen, og der var for lidt bobler i siden, til at det så ud som gær aktivitet.
Så en ekstra smackpack, indkøbt her til eftermiddag, er blevet tilføjet.

Nu håber jeg bare det gæren starter... :-)

Edit - Nu er gæren begyndt at arbejde, dog ikke så kraftigt som den WIT som står ved siden af. :-)

Mvh
jesper
Opfølgning, øllet blev aldrig godt, og er lige blevet hældt ud på græsplænen.
Billede
Det er jo heldigvis hurtigt at prøve igen, med et nyt bryg.
Mvh Jesper

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."