Flytning af gærspand, hvor gæring er igang.

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
jeslan
Indlæg: 38
Tilmeldt: 15. feb 2018, 11:08
Geografisk sted: Hillerød
Kontakt:

Flytning af gærspand, hvor gæring er igang.

Indlæg af jeslan »

Hej
Jeg har 2 stk plastspande, med all-grain sæt under gæring.
De har gæret i cirka en uge, men grundet familiebesøg, bliver jeg desværre nødt til at flytte dem.

Jeg har forstået at det ikke er godt med iltning af urten, uden gærings processen. Så hvordan flytter jeg dem?
Er det bare at tage gærlåsen op og holde en "ren" finger for hullet i gærspande?
Og er det et problem, hvis der bliver skvulpet rundt med urten under flytningen, eller skal man undgå det?

Beklager alle nybegynder spørgsmålene, men jeg har aldrig været nødt til at flytte rundt på gærspandene før. :-)

På forhold tak for svar.
Mvh
jesper
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 12:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Flytning af gærspand, hvor gæring er igang.

Indlæg af fjorgensen »

Ingen grund til den megen bekymring, bare tag godt fat i gæringsspanden og flyt den uden at det skvulper mere end højest nødvendigt. Jeg har selv gjort det mange gange uden problemer. :-)
keep it simple !
Brugeravatar
ThomasM
Indlæg: 200
Tilmeldt: 5. feb 2014, 19:09
Geografisk sted: Nordjylland, ulsted

Re: Flytning af gærspand, hvor gæring er igang.

Indlæg af ThomasM »

Et trick jeg har set er en klump modellervoks sat i toppen istedet for det lille plastik låg. Så undgår du at når spanden bliver løftet at der bliver suget luft eller væsken ned i spanden.
/Thomas
jeslan
Indlæg: 38
Tilmeldt: 15. feb 2018, 11:08
Geografisk sted: Hillerød
Kontakt:

Re: Flytning af gærspand, hvor gæring er igang.

Indlæg af jeslan »

fjorgensen skrev:Ingen grund til den megen bekymring, bare tag godt fat i gæringsspanden og flyt den uden at det skvulper mere end højest nødvendigt. Jeg har selv gjort det mange gange uden problemer. :-)
Tak, Det lyder godt, man er vel altid lidt forsigtig med de kostbare dråber. :-)
jeg prøver at flytte dem, med mindste mulig skvulpen.
Mvh Jesper
Gajol
Indlæg: 440
Tilmeldt: 16. aug 2011, 23:06
Geografisk sted: Grenaa

Re: Flytning af gærspand, hvor gæring er igang.

Indlæg af Gajol »

Hej

Du kan evt bruge vodka i din gær lås så hvis der skulle komme noget i gær spanden gær det ikke så meget
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Flytning af gærspand, hvor gæring er igang.

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Op med gærlås en, husholdningsfilm over hullet i tylle, gærlås på plads, flyt, gærlås op, film væk, gærlås på plads
Gerner
Indlæg: 88
Tilmeldt: 26. nov 2015, 12:02

Re: Flytning af gærspand, hvor gæring er igang.

Indlæg af Gerner »

Hvis gæringen er i fuld gang, så vil der meget hurtigt blive dannet et lag CO2 under det O2 der evt kommer ind ved at du flytter spanden. Jeg fjerner altid gærlåsen, nåh jeg flytter på spænde, fordi undertrykket ved at løfte spanden ofte hiver væske fra gærlås tilbage i spanden.
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."